Glennski Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Hei. Kikk på vedlegget mitt og forklar meg: Hva blir måleresultatet her; Ua? Ub? Uc? Ua-b? Ua-c? Ub-c? Tenk deg at resistorene er glødelamper og R2 ryker. Hva vil måleresultatet Ub-c bli da? Har hatt dette før og husker bare ikke hvordan jeg gjør det Takk på forhånd for svar Seriekoblede resistorer.bmp Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Er ur1 osv spenningen over de enkelte motstandene ? Spenningen i punktet A målt i forhold til jord (nullnivå) er: Ur1+Ur2+Ur3 I punktet B er den Ur2+Ur3 I punktet C er den Ur3 Du klarer sikkert de andre selv da. Dersom R2 ryker vil det ikke gå noen strøm og samme spenning som ligger over batteriet (summen av de forrige) vil ligge over den åpne kretsen der R2 sto. Endret 13. juli 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Er ur1 osv spenningen over de enkelte motstandene ? Spenningen i punktet A målt i forhold til jord (nullnivå) er: Ur1+Ur2+Ur3 I punktet B er den Ur2+Ur3 I punktet C er den Ur3 Du klarer sikkert de andre selv da. Dersom R2 ryker vil det ikke gå noen strøm og samme spenning som ligger over batteriet (summen av de forrige) vil ligge over den åpne kretsen der R2 sto. Ja, det var sånn jeg trodde det var. Takk I bøkene til elektro står det jo at strømretningen er fra pluss til minus, men at elektronene farer fra minus til pluss. Hva er riktig å bruke i elektroteknisk sammenheng? Endret 13. juli 2010 av Glennski Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Nå mener jeg uten å være helt bastant at dette er på grunn av at når den elektriske teorien ble laget så kjente man ikke til elektroner. Man definerte da strømretning som den retning en positivt ladd partikkel vil bevege seg i. Senere viste det seg at det var negative partikler som beveget seg, altså elektroner. I det meste av litteratur og fagværk vil du finne at strømretning er definert fra pluss til minus. At elektronene i praksis går motsatt vei blir bare en trivialitet som ikke er viktig for selve matematikken. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Nå mener jeg uten å være helt bastant at dette er på grunn av at når den elektriske teorien ble laget så kjente man ikke til elektroner. Man definerte da strømretning som den retning en positivt ladd partikkel vil bevege seg i. Senere viste det seg at det var negative partikler som beveget seg, altså elektroner. I det meste av litteratur og fagværk vil du finne at strømretning er definert fra pluss til minus. At elektronene i praksis går motsatt vei blir bare en trivialitet som ikke er viktig for selve matematikken. Takk for et godt svar, det oppklarte litt her Men et kjapt teorispørsmål, håper du har tid til å hjelpe meg litt igang igjen Et juletrelys f.eks. Seriekoblede resistanser, der strømmen er lik gjennom alle og delspenningene er lik hovedspenningen, sant? Hvis tre av 16 pærer ryker f.eks. og legger inn en kortslutning, slik at resterende fungerer, hva skjer med strømmen da? For da vil jo hver enkelt av de resterende pærene få høyere spenning over seg? Og hva med effektutviklingen i hver pære? Hvordan regner man ut dette? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Skrev like godt ned et eksempel. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Skrev like godt ned et eksempel. Du er jammen flink Takk for svaret Kan jo spørre deg senere på PM om det er noe jeg lurer på kanskje? Et siste spørsmål her, som jeg har diskutert med mange og ingen har noe skikkelig godt svar. Hva er spenning, hvordan oppstår det og hvorfor blir elektroner drevet fremover av spenning. Hadde vært fint å fått et skikkelig godt svar på fagmessig høyde her Igjen takk Edit: Trykkleif Endret 14. juli 2010 av Glennski Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 Et siste spørsmål her, som jeg har diskutert med mange og ingen har noe skikkelig godt svar. Hva er spenning ... Søkte det opp på Google. Det er en god artikkel her (på engelsk). Den begynner med å si at dette er vanskelig å forstå, og veldig vanskelig å forklare. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 Nyttig info der! Takk! Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 Så det jeg får ut av teksten foreløpig er at spenning på en måte er det samme som magnetisme. Magnetismen rundt en magnet får jernspon o.l. til å "vise" det magnetiske feltet ved å peke i en retning. Tar man håret inntil tv-skjermen(Gamle kasse tv-er vel å merke) så "peker håret mot skjermen. Det dannes altså en spenning mellom håret og tv-skjermen. Men hvor stor spenning? Avhenger det av avstanden mellom håret og skjermen? Eller avhenger det av hvor store flate av håret som kommer i nærheten av skjermen? Irriterer meg at jeg ikke skjønner dette fullt og helt Noen som har noen innspill? Skal selvfølgelig lese videre på den siden, men vil høre om noen andre har andre formeninger først Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå