Gå til innhold

Forlatt katt. Hva skal man gjøre?

Anbefalte innlegg

Den siste uka har det gått en katt ute utenfor bygården jeg bor i. Flere ganger om dagen er den her, og står utenfor inngangsdøren og mjauer og mjauer. For meg virker det som enten noen i bygården eller i nærheten bare har satt den ut for seg selv når de har dratt på en lengre ferie, eller bare flyttet og ikke giddet å ta med seg katten. Ja, det finnes faktisk folk som er så ondskapsfulle.

Jeg vet at dyrehjem (som Dyrebeskyttelsen og lignende) er stappfulle om sommeren av forlatte dyr, og spørsmålet er jo hva man bør gjøre. Jeg kan jo liksom ikke slippe den inn i min leilighet og begynne å gi den mat, for da vil den tro at den hører til her. Hvis da eierne kommer hjem i løpet av kort tid, vil den jo ha slått seg til hos meg i stedet. Ikke har jeg muligheten til å ha en katt boende fast her heller.

Jeg synes fryktelig synd på katten. Den er folkekjær, for jeg har møtt den utenfor her et par ganger, og den virker så ensom der den står i all slags vær og håper at noen skal slippe den inn. Det kan jo være at den er sulten også, selv om det sikkert er mye smådyr (mus, rotter og lignende) som den kan jakte på og spise om natten.

Den har det selvsagt ikke fysisk vondt ute om sommeren, men den må jo være veldig ensom i og med at den hele tiden vil inn her. Så hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør hva en annen dyreelsker ville gjort, ta vare på katten til eieren(e) enten kommer tilbake, eller vent en måned og snakk med venner om de vil ha katten, eller ring til et dyrehjem og hør med de. De har nok opplevd mange slike situasjoner før, og vet nok best hva du skal gjøre i en slik situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hvem som eier katten?

Nei, men vil tro det er noen som bor her i bygården. Problemet er bare at om jeg henger opp en lapp, vil jo ikke eierne se den, ettersom de tydeligvis er på ferie eller har flyttet (vet at noen flyttet for en eller to uker siden, men vet ikke om de hadde katt, eller hvem de er).

Får kanskje ta en runde til de som bor her, og høre om de vet hvem som eier katten.

Romis: Kunne tatt vare på katten, men da vil den tro at den bor hos meg i stedet. Og ettersom jeg noen ganger er borte flere dager i strekk, så er ikke det ideelt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg fant ut hvem eieren var, ville jeg prøvd å få tak i vedkommende og servert en historie om at jeg hadde funnet en halvdød, overkjørt katt jeg trodde var hans. Guiltet ham skikkelig og forhåpentligvis ødelagt ferien. Katten lever selvfølgelig i beste velgående, men det trenger ikke han å vite før han kommer hjem, eller kanskje aldri.

Jeg synes nesten ikke man skal gå til dyrebeskyttelsen med sånne katter. Det gjør vondt, men egentlig bør man konsekvent få dem avlivet (hvis man ikke har lyst til å ta seg av den selv). Det at folk tror barmhjertige sjeler vil ta seg av dyret, er nok mye av grunnen til at de tar seg friheter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg synes nesten ikke man skal gå til dyrebeskyttelsen med sånne katter. Det gjør vondt, men egentlig bør man konsekvent få dem avlivet (hvis man ikke har lyst til å ta seg av den selv). Det at folk tror barmhjertige sjeler vil ta seg av dyret, er nok mye av grunnen til at de tar seg friheter.

Jeg er alt for blaut (og glad i katter/dyr generelt) til at jeg kunne gjort noe sånt. Og jeg tror det er mange som er sånn. Men du har nok rett, folk som meg er kanskje en av grunnene til at noen setter ut katten og håper at noen tar seg av den... og hadde ting vært litt annerledes kunne jeg godt tenkt meg en katt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg fant ut hvem eieren var, ville jeg prøvd å få tak i vedkommende og servert en historie om at jeg hadde funnet en halvdød, overkjørt katt jeg trodde var hans. Guiltet ham skikkelig og forhåpentligvis ødelagt ferien. Katten lever selvfølgelig i beste velgående, men det trenger ikke han å vite før han kommer hjem, eller kanskje aldri.

Det er jo ikke sikkert folka til katta er på ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...