roen Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 HEI!! Jeg har akkurat kjøpt meg nytt akvarium. Og jeg lurte på hva ph-verdien skal være i et akvarium? Det er på 60 liter. Jeg tenkte på sånn normal ph-verdi? Håvard Roen Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Kommer helt an på hva akvariumet er laget av, men siden glass er ganske vanlig skal det tåle ganske sterke syrer og baser uten å ta skade av det. Er usikker på hvor lav eller høy PH som skal til før evt. fuger og forseglinger gir etter. Hvis du derimot skal ha fisker eller andre levende organismer oppi dette akvariumet må du nesten si litt om hvilken art du skal ha oppi. Vil tro en PH på rundt 5,5-6,5 er ganske vanlig, men som sagt må du sjekke opp med hvilke(n) art(er) du skal ha oppi det. Et google-søk ville nok gitt deg et mye kjappere svar. Lenke til kommentar
roen Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Hjelper det og med planter i akvariumet? Jeg har ikke fisk i det enda.. bare stein og pumpe. Hjelper planter med og få opp ph-verdien? Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Hjelper det og med planter i akvariumet? Jeg har ikke fisk i det enda.. bare stein og pumpe. Hjelper planter med og få opp ph-verdien? les det som gjemmer seg bak denne linken du. http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Du bør finne ut hva slags fisk du skal ha i akvariet, og deretter gi vannet den pH-verdien disse fiskene trives i. Man bruker tilsetningstoffer og kalk i vannet for å justere verdien opp/ned. Noen ferskvannsfisk er temmelig vare på dette området - f.eks. Tanganyika og Malawi fisk, som krever kalkholdig vann. Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det varier veldig etter hvilken fisk du skal ha, som sagt tidligere i denne tråden. Om du derimot skal ha vanlige nybegynnerfisk som f.eks guppy, platy, sverddrager eller neontetra går det helt greit med en pH på omtrent 7, noe som er vanlig i springvann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå