Gå til innhold

Advarsel: Vær obs på Netcom sin datateller


Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

En liten historie som kan være til advarsel for de som har Netcom og må være forsiktige med databruken.

 

I helgen brukte jeg tethering med iPhone en del fordi ADSL-nettet var ustabilt. Siden hastigheten reduseres etter 5GB (fri bruk uansett), sjekket jeg hvor mye jeg totalt hadde brukt, og det sto på 3.6GB. Det hørtes veldig mye ut for kun surfing etc, så jeg sjekket detaljene og der sto det blant annet at jeg hadde brukt 1GB over en 3-timers periode søndag formiddag. Det var veldig merkelig, siden jeg var på jobb da, på et sted hvor du (med Netcom) kan se VELDIG langt etter 3G dekning. Er du heldig ser du 3G symbolet i to sekunder før det blir borte, hvis du står på et par spesielle steder på området. Jeg brukte som vanlig mobilen i den perioden som er oppgitt, og som jeg har gjort i alle år sukket jeg meg gjennom den uhyre trege tilkoblingen for å gjøre noe så enkelt som å sjekke FB og Twitter.

 

I løpet av den tiden jeg står oppført med å ha brukt nettet var jeg dessuten inni en del av jobbarealene som er en tunnel 200 meter innover i fjellet- som kort sagt overhodet ikke har noe som helst dekning samme hva slags operatør du har.

 

Det har selvfølgelig ingen økonomiske ller praktiske konsekvenser for meg, men jeg Tweetet at Netcom sin datateller hadd eklikka og fikk svar fra Netcom kundeservice at de skulle sjekke opp etc. Etter en del utveksling av nummer, tidspunkter etc fikk jeg beskjed om at jo da, bruken var reell på oppgitt tidspunkt og det var logget kontakt med 3G nettet i den perioden. Det jeg opprinnelige trodde var at tidskodene var feil, siden bruken hadde passet noenlunde (virket fortsatt mye, men allikevel) om man hadde flyttet den noen timer frem. Ikke for det, de hadde også logget den faktiske bruken (og tilsynelatende riktig), så når Netcom direkte bekrefter bruksmengde og tidspunkt så indikerer det en massiv feil i systemet deres.

 

Som sagt har dette absolutt ingen konsekvenser for meg overhodet, men jeg synes det er skremmende at de kan ha så til de grader feil i systemet deres- med tanke på prisen på databruk. Hadde dette f.eks vært et abonnement med en nedlastingsgrense, ville feilen fort kunne koste flere hundre kroner. Altså en liten advarsel til de med Netcom og som må passe databruken: vær veldig ops på hvor mye du bruker og når.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme erfaring med mobilt bredbånd og "fritid".

 

Mobile connect programmet rapporterte 4,7 GB nedlastet og 2.5 GB opplastet etter ca. 5-6 timer. Programmet varierte mellom full edge og en strek med HSDPA. Dette kun med normal surfing.

 

Netcoms kvotestatus side dukket opp. Dagen etter startet neste månedsperiode, men en bør følge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...