Gå til innhold

Bytte til ren nettbank når det nærmer seg tid for boliglån..

Acey

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i alle år vært kunde hos min lokale bank, som er Sparebank1 Vest.

Dette har vært mest av gammel vane, men jeg har også fått meget god service hos dem når det har vært nødvendig. Jeg kjenner at det har vært en trygghet i det å kunne snakke med en fysisk person.

Nå har jeg åpnet konto hos Gjensidige bank, noe som er gunstig da jeg har alt av forsikringer der. Likevel har jeg ikke fått meg til å overføre pengene dit.. snart er jeg nemlig ferdig med utdanning, og da skal jeg ut på boligmarkedet. Da tenker jeg at det hadde vært greit å ha noen å snakke med i banken, og ikke bare via telefon og nett.

Likevel er jo Sparebank1 Vest på bunnen av alle rentebarometere, så jeg ville jo spart/tjent penger på å bytte. Jeg har ca. 400k i banken, så rentene betyr litt.

Noen synspunkter her? Hvordan er det å få boliglån hos en "nettbank"?

Og i tillegg, er det stress å overføre alt av kontoer? Jeg må jo også overføre alt av avtalegiroer, skifte kontonr hos arbeidsgiver og stat, etc...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde i alle år vært kunde hos DNBNor. Da det var tid for å ta opp boliglån, fikk jeg rett og slett ingen hjelp her. De ville ikke gi meg noe lån, og kundebehandleren på telefon mente det ikke var vits i å møte opp for en prat engang.

Flyttet da alt jeg hadde over i en "ren nettbank", og søkte boliglån der. Fikk lånet (som jeg har null problemer med å betjene), og er i det store og hele veldig fornøyd. Har f.eks mye bedre innskuddsrente både på brukskonto og sparekonto.

Min erfaring er ihvertfall at et trofast kundeforhold betyr null og niks.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg har ca. 400k i banken, så rentene betyr litt.

[...]

Og i tillegg, er det stress å overføre alt av kontoer? Jeg må jo også overføre alt av avtalegiroer, skifte kontonr hos arbeidsgiver og stat, etc...

En løsning med minimalt bryderi og likevel mye av rentefortjeneste er å beholde lønnskontoen i gamle banken (minimalt bryderi), men opprette høyrentekonto i nettbanken og overføre sparepengene ditt (best rente på mesteparten av pengene).

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at fastkunde vil gi deg så gode vilkår at du ikke kan få tilsvarende i en annen bank du ikke har vært kunde hos. Har du orden på økonomien og bra med penger som du har så er det ikke noe problem å få ett gunstig lån. Selv plasserer jeg pengene mine bestandig der de gir best rente (og noe i fond og aksjer).

Min mor og far har vært typen som bestandig har vært trofaste mot sin bank, og jeg kan ikke si annet enn at de har blitt utnyttet. Boliglån med høy rente har de fått, og de kunne fått lån hvor som helst ellers. Heldigvis har jeg påpekt dette og de har flyttet lånet sitt og sparer mangfoldige tusen i året.

Det er derimot ingen grunn til å si opp kontoen, bare la den stå. Da ser de at du har vært kunde lenge, og vil mest sannsynlig ikke bry seg om at du ikke har hatt mye penger stående.

Gå inn på finansportalen.no og flytt pengene dine dit du får høyest rente. Det er bare et språk banken forstår og det er penger ;)

Lenke til kommentar

En løsning med minimalt bryderi og likevel mye av rentefortjeneste er å beholde lønnskontoen i gamle banken (minimalt bryderi), men opprette høyrentekonto i nettbanken og overføre sparepengene ditt (best rente på mesteparten av pengene).

Dette. Er også greit å ha konto i en fullverdig bank i tillegg.

Visste forresten ikke at det var en bank som het Sparebank1 Vest. Har hørt om Sparebanken Vest, men det er ikke med i Sparebank1-gruppen.

Lenke til kommentar

Hei, takker for svar!

Det er Sparebanken Vest jeg mener ja.. de byttet til Sparebank1 Vest en liten stund, men så tilbake igjen.

Det høres ut som en grei løsning å beholde lønnskonto, og så bare flytte sparepengene. Da slipper jeg jo en del styr rundt avtalegiro etc. Eneste minus er at jeg da må betale for 2 visa-kort, siden Gjensidige krever at jeg har det for å opprette andre typer kontoer. Men, regner med at jeg tjener det inn igjen med god margin.

Tror jeg skal sette meg ned med notatbok og kalkulator når vi kommer hjem, og kikke litt på rentesatser og avgifter :)

Lenke til kommentar

Jeg har min lønningskonto i banken jeg har hatt hele livet. Pengene har jeg fordelt over et par nettbanker. Scandiabanken har BSU kontoen min og noen andre småkontoer. Innskuddsrenten på brukskontoer her er ikke noe særlig (men allikevel bedre enn min vanlige bank) og jeg har derfor sparekonto på sparesmart.no. Det gir i skrivende stund 3.3% rente fra første krone. Begge disse bankene tilbyr oppretting av konto på nett og det tar kort tid før du får tilgang til egne kontoer. Du kan bruke bank-id fra andre banker for å logge deg på.

Dersom du velger en annen nettbank så må du huske på å gå for en som er medlem i bankenes sikringsfond slik at du ikke løper noen ekstra risiko med plassert beløp under 2 millioner.

Jeg regner med du har dine 400k på høyrentekonto i sparebanken vest. Ser på nett at det gir deg 2.35% rente. Sammenligner du med sparesmarts 3.3% rente gir det deg 3800 kr. mer i renteinntekter pr. år å flytte pengene. Med den kapitalen du har vil det også være banker som gir enda bedre renter, men husk at et krav om å opprette x-antall kontoer og ha bankkort reduserer litt av gevinsten.

Kan anbefale bruk av finansportalen.no for å finne de beste bankene. Dessverre ikke alle banker som åpner for kunder i hele landet, men begrenser seg til sitt nærområde.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Gjensidige har egne "bankfolk" de og, men de er ikke spredd ut over alle filialene de har. Ring kundeservice eller stikk innom nærmeste Gjensidige filial og spør hvor du må henvende deg for en prat rundt lån etc.

Det er hvertfall det jeg fant ut av når jeg åpnet konto hos Gjensidie bank for et par år siden, går utifra at det er noenlunde likt idag og.

Lenke til kommentar

Jeg har også beholdt lokalbanken av gammel vane siden det koster lite eller ingenting å ha kontoen der. Mesteparten av det jeg har av penger i banken har jeg i et par nettbanker.

Det er ingen grunn til å være trofast mot lokalbanken. Lån får du hvis du har ordnet økonomi uansett hvilken bank du har penger i.

Lenke til kommentar

Bankene bryr seg lite om du har vært kunde før og mye mer for om du har en solid økonomi. Økonomien din blir solidere hvis du bruker en bank som gir ok rentebetingelser. ;)

Den siden her er nesten uvurdelig når det kommer til å velge bank:

http://www.finansportalen.no/

Sjekket litt og fant en bank som får ned effektiv rente fra 3,64% til 3,20% hvis jeg får lånet mitt opp fra 80% sikkerhet til 70%! Noe som igjen sparer meg for 7200kr i året. 7200kr er en god slump penger i året! På et boliglån som du har over 25 år blir det 180.000kr!

PS! Offentlige gebyrer/Tinglysningsgebyr for Refinansiering innenfor samme panteramme, samme pantsetter(e) og med samme panteobjekt koster kun 215kr. Dette vil si at å flytte huslånet ikke burde koste mer enn 215kr. På et lån på 2 millioner er 215kr det du tjener på _en_ måned hvis du får 0,13% bedre rente.

Mao: Hvis du vurderer å bytte bank og du har 2mill i lån og finner en bank som gir 0,13% bedre rente så lønner deg seg innen det har gått en måned. I løpet av et år blir det 2365kr i pluss (før skatt).

Btw, jeg har akkurat vært igjennom en prosess med å skaffe meg lån, og det går rimelig hurtig selv om du _aldri_ har hatt kontakt med banken før. Jeg tipper trynefaktoren på om du får lån eller ikke er svært lav. Det kan nevnes at jeg stillte med 23% egenkapital noe som gjør det hele enklere.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...