Gå til innhold

iOS idébank

Anbefalte innlegg

Apple er forholdsvis nye i mobilbransjen og har hatt en del større og mindre irriterende ting med iPhonen sin. Har litt lyst å lage en tråd for å høre litt hva dere savner og hvordan det kunne blitt gjort bedre.

Jeg mener da forholdsvis ubetydelige ting, ikke store ting som at dere vil ha en mer åpen telefon, eller ekte multitasking. Det vet vi om, det vet Apple om, og de har bevisst valgt en annen vei. Vil heller ha små ting. Fikk denne ideen etter og ha tenkt over en del småting som jeg irriterer meg grønn over en del ganger.

Mine "små" savn:

- Egne meldingstoner/alarmtoner osv. Av en eller annen teit grunn kan man kun lage egne ringetoner, ikke meldingstoner eller alarmtoner f.eks. Irriterende når så mange har en iPhone, for da skjer det ganske ofte at noen har samme lyd som meg.

- Egendefinert tidspunkt for påminnelse om avtaler. Hvorfor i all verden kan jeg kun velge mellom 5-6 predefinerte tidspunkt før hendelsen som jeg skal få påminnelse om den? Spesielt irriterende er det på heldagshendelser. Jeg vil da ikke ha noe påminnelse kl. 12 på natta om at det er farsdag nå.

- Mulighet til å velge vedvarende alarm som påminnelse for en hendelse. Hvorfor kan jeg kun ha noen få pip om at jeg må huske ditt og datt som jeg har i kalenderen? Hva om jeg har noen viktige avtaler som jeg vil ha den elskbare u-båtish alarmen på?

Vær greie og hold dette saklig. INGEN trenger å kommentere noe om Apple eller om jeg/andre trenger disse funksjonene eller ikke, vil bare ha saklig diskusjon rundt flere slike små ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Egne meldingstoner/alarmtoner osv. Av en eller annen teit grunn kan man kun lage egne ringetoner, ikke meldingstoner eller alarmtoner f.eks. Irriterende når så mange har en iPhone, for da skjer det ganske ofte at noen har samme lyd som meg.

Jeg er enig i at det er irriterende å ikke kunne bruke egne meldingstoner, men når det gjelder alarmtoner går jo dette helt fint. Hvis du laster over egne ringetoner, kan disse også brukes som alarmtoner.

Lenke til kommentar

Selv savner jeg muligheten til å fjernstyre musikkavspillingen over A2DP-blåtann, slik at man f.eks. kan skifte låt vha bilspillerens eller blåtann-hodetelefonenes kontroller i stedet for å måtte gjøre det på selve telefonen. Tror denne typen funksjonalitet kalles AVRCP.

Lenke til kommentar

Selv savner jeg muligheten til å fjernstyre musikkavspillingen over A2DP-blåtann, slik at man f.eks. kan skifte låt vha bilspillerens eller blåtann-hodetelefonenes kontroller i stedet for å måtte gjøre det på selve telefonen. Tror denne typen funksjonalitet kalles AVRCP.

Jeg kan styre musikken (både den som spilles gjennom iPod.app og tredjepartsprogrammer som Spotify) via bilstereoen min, enten ved å bruke kontrollene på selve stereoen eller fjernkontrollen. Dette gjøres derimot ved hjelp av USB, og ikke blåtann.

Lenke til kommentar

Ting jeg kunne tenkt meg at kommer i iOS i fremtiden:

- Må kunne sette opp enheten etter eget behov for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere. (hjemmeskjermen viser jo KUN snarveier til applikasjoner)

- Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.

- Filbehandler

- Muligheten til å bruke en hvilket som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.

- Mulighet for å kunne spille av mange type filer uten å måtte konvertere. Det at alt bare funker straks er kjempe. (bilder, film, div dokumenter)

- Intregrerte sosiale tjenester.

- Mulighet for å se viktig informasjon kjapt.

- Mulighet for å kunne synkronisere og oppdatere telefonen trådløst.

- Et godt varslingssystem.

- En bedre kontaktløsning. (htc sense gjør dette ypperlig)

Dette er ting jeg mener at en smartmobil må være god på, og med iPhone så er desverre ikke dette tatt med, eller så har apple gjort det på en mindre god måte. Det er rett og slett her Android knuser iOS i mine øyne.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

- Widgets

- "Valgmuligheter når man holder fingeren på et objekt"

Vanskelig å forklare den med bare en overskrift. F.eks når man går inn på kamerarull og man ser de små preview bildene som ligger der, skulle ønske at man ved å holde fingeren over et bilde kunne fått opp en rekke alternativer (f.eks sett som bakgrunnsbilde, slett bilde, send som epost , send som mms). Unødvendig å skal måtte åpne hele bildet først.

- trådløs sync

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Ting jeg kunne tenkt meg at kommer i iOS i fremtiden:

- Må kunne sette opp enheten etter eget behov for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere. (hjemmeskjermen viser jo KUN snarveier til applikasjoner)

- Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.

- Filbehandler

- Muligheten til å bruke en hvilket som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.

- Mulighet for å kunne spille av mange type filer uten å måtte konvertere. Det at alt bare funker straks er kjempe. (bilder, film, div dokumenter)

- Intregrerte sosiale tjenester.

- Mulighet for å se viktig informasjon kjapt.

- Mulighet for å kunne synkronisere og oppdatere telefonen trådløst.

- Et godt varslingssystem.

- En bedre kontaktløsning. (htc sense gjør dette ypperlig)

Dette er ting jeg mener at en smartmobil må være god på, og med iPhone så er desverre ikke dette tatt med, eller så har apple gjort det på en mindre god måte. Det er rett og slett her Android knuser iOS i mine øyne.

Jeg quoter meg selv og håper folk følger retningslinjene jeg satte eller oppretter en egen tråd for store betydelige ting de mener mangler, for jeg vil ikke ha krangling i denne tråden noe det blir med EN GANG når man kommer med sånne påstander:

Jeg mener da forholdsvis ubetydelige ting, ikke store ting som at dere vil ha en mer åpen telefon, eller ekte multitasking. Det vet vi om, det vet Apple om, og de har bevisst valgt en annen vei. Vil heller ha små ting. Fikk denne ideen etter og ha tenkt over en del småting som jeg irriterer meg grønn over en del ganger.
Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må jeg isåfall beklage, men postene var basert på fakta og veldig konkrete, og heller ikke lakt opp til en krangel. Bare yttret min mening om hva jeg ønsker at apple tar med i fremtiden. Jeg tror at det er veldig mange som ser nytteverdien av disse sakene. Selv om det er enkeltindivid som ikke vil ta nytte av alt, så er det mange andre som gjerne ville øsnket de meste i disse punktene:)

Lenke til kommentar

Skjønner. Men det er også veldig mange som ser nytteverdien av at Apple gjør det på en annen måte med iPhone, så denne tråden er for små ting som ikke går på å forandre telefonen og basically gjøre den om til en android.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Savner muligheten til å sende en standardmelding som svar på at man avviser en samtale. Husker godt jeg ofte brukte den funksjonen på min gamle nokia. To klikk så avviste jeg samtalen og sendte melding om at jeg satt opptatt i et møte og spurte hva det gjaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...