cake Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 For noen måneder siden kjøpte jeg en da converter av typen cambridge dacmagic. så langt er jeg svært godt fornøyd. men usb kabelen er av type printer kabel, altså noe jeg fant som en midlertidig fiks. med tanke på interferens, hadde det kanskje vært en ide med noen skjermede kabler? noe av det første jeg fikk opp da jeg søkte litt rundt, var entreq, men etter å ha sett prisen på de billigste kablene(nærmere 1500kr) ser jeg at det blir svært uaktuelt. så mye forskjell kan det ikke være til at de lønner seg for min del. Så, finnes det noen gode skjermede usb-kabler til omkring 300(maks 500kr)? hvis dette er mye og bruke på noen kabler etter deres mening, må dere bare komme med biligere forslag også. på forhånd takk! Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 For noen måneder siden kjøpte jeg en da converter av typen cambridge dacmagic. så langt er jeg svært godt fornøyd. men usb kabelen er av type printer kabel, altså noe jeg fant som en midlertidig fiks. med tanke på interferens, hadde det kanskje vært en ide med noen skjermede kabler? noe av det første jeg fikk opp da jeg søkte litt rundt, var entreq, men etter å ha sett prisen på de billigste kablene(nærmere 1500kr) ser jeg at det blir svært uaktuelt. så mye forskjell kan det ikke være til at de lønner seg for min del. Så, finnes det noen gode skjermede usb-kabler til omkring 300(maks 500kr)? hvis dette er mye og bruke på noen kabler etter deres mening, må dere bare komme med biligere forslag også. på forhånd takk! Hva med å koble lyden gjennom SPDIF optisk? Dette gir ofte den beste lyden fra PC siden du slipper elektrisk støy fra PCen. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Overføring over USB er da digitalt, ergo vil kabler til fem kr være like gode som kabler til 4000kr. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Overføring over USB er da digitalt, ergo vil kabler til fem kr være like gode som kabler til 4000kr. En sannhet med modifikasjoner. Er i utgangspunktet enig i logikken i forhold til kabel så lenge det ikke er ytre forstyrrelser på kabelen, men det kan komme støypulser fra komponenter i en PC som du ikke er korrigerbare med redundansbit. Regner med at DACen er smart nok til å ikke gjengi dette som lydstøy, uten at jeg er noen ekspert i oppbygningen av avanserte DACer. Jeg bruker en Stello DA100 Signature DAC, og mener å kunne høre en mykere og mer behagelig lyd til mine HD650 med overføring fra optisk i forhold til usb. Stor forskjell er det ikke, men foretrekker optisk fremfor USB i mitt oppsett. Er ikke i alle oppsett optisk er bedre, så ingen direkte fasit. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 @Koko_ Det er ikke en rimelig sammenligning, da det neppe er kablens feil om pcen gir urene signaler. Og dersom signalet ikke kommer frem i sin helhet må det sendes på nytt, ergo skal i teorien selv ikke dårlige komponenter i pcen påvirke lyden. Dette gjelder såklart ikke dersom DACen henter strømmen sin gjennom USB-porten, men om den henter det rett fra stikket skal den ikke påvirkes. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 @Koko_ Det er ikke en rimelig sammenligning, da det neppe er kablens feil om pcen gir urene signaler. Og dersom signalet ikke kommer frem i sin helhet må det sendes på nytt, ergo skal i teorien selv ikke dårlige komponenter i pcen påvirke lyden. Dette gjelder såklart ikke dersom DACen henter strømmen sin gjennom USB-porten, men om den henter det rett fra stikket skal den ikke påvirkes. Man kan da ikke sende signalet på nytt under realtime DAC-prossesering av det digitale PCM-signalet? Men som sagt, er enig i fohold til at en uforstyrret billig USB-kabel vil gi lik lyd som en luksus-USB-kabel. Mitt forslag var en bedre egnet overføringsmåte som er bedre skjermet for andre komponenter i en PC som støyer på elektriske signaler. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Man kan da ikke sende signalet på nytt under realtime DAC-prossesering av det digitale PCM-signalet? Men som sagt, er enig i fohold til at en uforstyrret billig USB-kabel vil gi lik lyd som en luksus-USB-kabel. Nå er det svært lite som er "realtime" når det kommer til digital overføring, da. Når en digital pakke sendes, sendes det som regel en komfirmasjon på at pakken er kommet frem i god behold, og dersom den ikke er det, vil avsender sende en ny. Dette skjer dog ikke "realtime", da det er buffere i flere ledd. Si at DACen har en buffer på 512bytes (tall hentet ut av fantasien), som den lager lyd av. Dersom en pakke ikke kommer frem er det fortsatt god tid (noen tusendels sekund, eller så) for å få tilsendt pakken på nytt. Dette betyr at båndbredden på kablen kan gå ned, om det er forstyrrelser, men ikke lydkvaliteten. Har man lyd, så har man lyd. Er det for mye forstyrrelse, vil ikke lydkvaliteten degraderes, men man vil få svært merkbare artifacts (Ingen lyd, spraking, etc.). Lenke til kommentar
cake Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Tror jeg forstår det dere sier. Det eneste problemet jeg har, er at pc'ene jeg bruker(bærbare, alt fra 2 til 6 år gamle), ikke har utgang for verken toslink eller sp/dif, da må jeg evetnuelt kjøpe noe som omgjør signalet, som gjør om fra usb til sp/dif. Slik som f. eks Stello U2 gjør. problemet er bare at det er unødvendig dyrt, og jeg ønsker ikke å forringe lyden med slikt, hvis det skulle vise seg å gjør ting verre. finnes det evt noen måte å koble om på, slik at man kan hente signaelt ut digitalt, utenom usb? Jeg har selv litt vanskeligheter med å finne ut hva det skulle vær. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 finnes det evt noen måte å koble om på, slik at man kan hente signaelt ut digitalt, utenom usb? Jeg har selv litt vanskeligheter med å finne ut hva det skulle vær. Hvorfor? USB er like digitalt som S/PDIF. Og om du kjøper et USB-->S/PDIF-adapter endrer du null, niks, nada. Eneste muligheten måtte være et ExpressCard S/PDIF-kort eller ExpressCard DAC, men ærlig talt ... Er du misfornøyd med lyden nå? Har du problemer? If not, don't fix it. Lenke til kommentar
cake Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg lurte bare om det kunne vanke bedre lyd, men har ikke problemer i det hele tatt. bare ute etter å bruke litt penger, og på å få det enda bedre hvis mulig. hadde bare trodd at man fikk mindre påvirkning på signalet om kablene var skjermede, slik at strømkabler ikke påvirker signalene, men det skal da visstnok ikke være et problem med ytre påvirkning, men at det er mer et problem på ubalanserte rca kabler og liknende som er analoge og ikke digitale? Endret 13. juli 2010 av cake Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Det stemmer at analoge kabler har slike "problemer", men i digitalverdnen er det ikke det samme. Så klart utnytter industrien folks uvitenhet, og prakker på folk gullbelagte HDMI-kabler og lignende til mer penger enn fornuften tilsier, men det forbedrer ikke lydkvaliteten. Bruk heller mer penger på anlegget enn kabler. Det får du mer igjen for. Lenke til kommentar
cake Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Takker for gode og raske svar! Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Kanskje du finn noko her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå