Gå til innhold

Hjelp til valg av digitalkamera

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger hjelp til å velge mellom fire kompaktkameraer i mit prissjikte. Kameraet skal rett og slett brukes til ferie- og fest-snapshots, men jeg, som mange andre, liker å ta pene og komposerte bilder.

Jeg har et prisnivå på rundt 1000-lappen.

De kameraene jeg har sett på er:

Casio Exilim EX-S12

Casio Exilim EX-Z35

Casio Exilim EX-Z2

Canon IXUS 105 IS

Etter å ha lest litt, så fant jeg ut at Canonen har et bedre vidvinkel og bildekvalitet, men den ser ikke så bra ut, og prisen er litt over mitt nivå.

Casioene derimot er ganske pene, men vet noen hvordan bildekvaliteten er på disse?

Det jeg rett og slett lurer på er om Canonen er verdt de ekstra kronene, og hvilket av Casioene er best?

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vektlegger bildekvalitet, så må du være oppmerksom på at det er en sjanse for at du blir skuffet om du velger et såpass knøttlite og/eller rimelig kamera. Det kan være bra nok til feriebilder, og utebilder i sol blir sjelden dårlig uansett, men er du interessert i foto for mer enn bare minnenes og dokumentasjonen sin skyld, ville jeg valgt å spare litt lenger.

Et lite kamera har liten optikk og liten sensor. Til sammen betyr det mindre skarpe bilder og dårlig lysfølsomhet som fører til mer blasse bilder og dårligere farger. I tillegg er det lagt lite penger i bildekvalitet, og mer i funksjoner, på kameraer i denne prisklassen.

Skulle jeg valgt mellom disse, ville jeg nok valgt Ixus'en. Men forskjellen i bildekvalitet er såpass liten at om du liker designet på en av de andre bedre, så kan du velge det. Ja, kanskje bortsett fra Casio S12, som ser ut til å være et av Casio's aller minste og tynneste kamera... som sagt, det er ikke akkurat positivt for bildekvaliteten :)

Lenke til kommentar

Sant, sant, men etter hva jeg kan se er bildekvaliteten bedre på S12'en enn de andre Casioene?

Og, for å si det på denne måten, i fjor hadde jeg og madammen med oss et engangskamera på ferie. :blush: Så alt er bedre enn det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...