martinfd Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Hei, For å gjøre en lang historie kort; Min litt over ett år gamle DBS Logic 324 har blitt utsatt for sykkelribbing. Det er vel stortsett bare rammen som er igjen. Den lar seg etter sigende ikke reparere innenfor rimelighetens grenser (økonomisk sett). Så nå ser jeg etter en ny hybridsykkel, men klarer ikke å bestemme meg for hverken merke eller utstyrsnivå. Det er der jeg trenger din hjelp! Benchmark er den nevnte DBS Logic 324 (Link). Det skal dog sies at jeg ikke var helt fornøyd med denne. Giret begynte å bli noe upresist (selv etter service) - kanskje ikke sykkelens men Shimanos Deore svakhet. Ellers har jeg måtte tighte en del skruer på styre og styrehode(?). Men dette er kanskje vanlig? Sykkelen har blitt utsatt for Oslos urbane byjungel med medfølgende trikkeskinner, asfalthull o.l. Det jeg ser etter er en lett og rask bysykkel. Skal benyttes til jobbpendling og fritidssykling (95% på asfalt/hardt dekke). Usikker på om jeg trenger dempegaffel, dette øker kanskje vekten? V-bremser fungerer igrunn greit, men det er kanskje best å satse på skrivebremser? Prisen bør ikke overskride 5500 kr. (betalte ca 4000 for DBS-en). Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Mulig alternativ, men har ikke testet selv. Kjører MTB og har slicks til asfaltbruk - også en kombo du evt. kan vurdere http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=7958&cid=1028&vid=48082 Personlig foretrekker jeg dempegaffel også i by, men det er ikke noe must. Det blir et spørsmål om lav vekt og høy tråkkekraft vs. mer vekt og komfor. Skivebremser er derimot et must etter min mening. Disse tar mye jevnere enn V-bremser og bremsekraften er mer uavhengig av værforhold. Endret 13. juli 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
martinfd Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=7958&cid=1028&vid=48082 Ser at det er 26" hjul. Jeg er i utgangspunktet ute etter 28" som nok ruller litt bedre. Men den skal absolutt vurderes, jeg er jo ute etter "mest sykkel for pengene". Skrivebremser ja. Burde nok satse på det. Har hatt behov for raske nedbremsinger i trafikken. Har ved flere anledninger låst hjulene og sklidd litt. Dempegaffel må jeg også vurdere. Det er jo mer komfort. Men så var det jo dette med vekten. Endret 13. juli 2010 av martinfd Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg vil påstå at du i praksis merker fint lite til vekten. Du vil derimot raskt merke en dempegaffel i motbakkene dersom den ikke er låsbar. Også har det jo en del å si for prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå