nordemoniac Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Hei! Tenkte jeg skulle begynne å bruke min HTPC mer fornuftig, og ønsker dermed å kunne se TV på denne. Kontaktet Canal Digital for å høre hvilken CAM jeg må kjøpe. Jeg vet at Riks-TV bruker Technicrypt CXV (med en chili som bilde) som er en vanlig Conax CAM som støtter pairing. Jeg vet at CD også bruker pairing, og conax. Tenkte dermed at jeg fint kunne kjøpe et slikt? Andre har brukt Dilog, men dette tror jeg mister støtten i framtiden, da det ikke støtter pairing. Svaret jeg da fikk fra CD, var at jeg MÅTTE kjøpe CAM fra dem som var merket med Canal Digital. Aner ikke hvilket merke det var, men han sa det var eneste måte å få en CAM på. I tillegg fikk jeg dette svaret: Hej Tack för din förfrågan. Vårat Cam modul går inte att använda i en dator utan bara i en tv. WTF? Dette må jo være bullshit? Hva er forskjellen på å bruke en tv-tuner i en TV mot en i en PC? Btw. tenker å anskaffe denne tuneren: Terratec H7 Hva må jeg har for at det skal fungere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 ... Hva er forskjellen på å bruke en tv-tuner i en TV mot en i en PC? Dette er vel samme problematikken som gjør at CD ikke gir deg tilgang til alle kanalene hvis du ikke kjøper deres dekoder. De vil sikre seg mot at det skal gjøres digitale opptak av programmene. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Hah... så latterlig! Dvs. at det absolutt ikke er noe problem? Det vil fungere utmerket? Jeg har forsåvidt allerede en HD-dekoder (som jeg bruker nå). Hvorfor kan de ikke hjelpe? Riks-TV hjalp meg til å sette opp HTPC med TV. De sa de hadde lite peiling, men de ga meg den informasjonen de hadde. Etter jeg hadde fått alt til å fungere, så sendte jeg mail tilbake med opplysninger om hva jeg hadde brukt og gjort for å få det til å fungere. Noe de var veldig takknemlige for. Det er det samme med HD-dekoderne til CD. De har USB-port! Denne kan brukes til å skrive til f.eks. USB-harddisk eller flash memory, og kan brukes til Pausefunksjon etc. Dette er deaktivert i CDs firmware grunnet norsk lov påstår de. De sier at det ikke skal være mulig å kunne ta ut media fra tuneren og sette det i f.eks. en PC. Det jeg mener ang. å få TV på min HTPC; de kan da vel drite i hva jeg gjør med det jeg tar opp? Om jeg skulle finne på å spre det på ThePirateBay så er jo ikke det CDs problem? Det er jo mitt! Når du kjøper en Blu-Ray/DVD så vet jo selgerne at noen av kjøperne kommer til å rippe disse, eller brenne og gi bort. Men de driter da i det! Det er jo ikke deres problem. Fatter ikke hvorfor dette skal gjøres så vanskelig. CD har jo ingenting å tape! Det eneste som skjer er at jeg blir en fornøyd kunde. Nå som de kommer med slike dumme utspill blir jeg bare irritert! Det første svaret jeg fikk når jeg spurte om en CAM til PC var "du må først se om din TV er støttet før du kjøper CAM"....... WTF? PC sa jeg, ikke TV. Blir litt grinete når ingen vil hjelpe meg, og behandler meg som en idiot! Hvor jævla vanskelig er det å få et svar på hvilken CAM jeg må kjøpe som vil støtte kort fra CD? Forsåvidt kan det være greit å kjøpe via CD, skulle de gå over til et nytt pairing system etc. så må jo de sørge for at jeg får en ny CAM, akkurat som de gjør med tunere når de går over til nye krypteringssystem. Vel, anyways; Er det noen her som kanskje vil hjelpe meg med å få dette til å fungere? Det kortet jeg linket til, vil det kunne fungere? (første post) Endret 13. juli 2010 av nordemoniac Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Cd og Get har generelt nektet kundene sine muligheten til å bruke noe annet enn deres egen dekoder til å se på tv med, enten du vil eller ikke... Riks tv er de enste jeg vet om som det har vært en smal sak å kunne bruke i HTPC. Pairing av kort og dekoder er superkult....naat. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Pairingen er mellom kort og CAM. Så derfor ser jeg ingen forskjell i å ha CAMen i TV eller i en PC? En kamerat har FireDTV DVB-T og Riks-TV på kort i CAM. Han kan sette CAMen i PCen og se tv der, trekke det ut og sette det rett i TVen og fortsette der. Er akkurat som to vanlige TVer. Burde det være noen forskjell her? CAMen er jo til selve dekodingen, TV-tuneren er jo bare den som finner riktig frekvens, og det skulle jo ikke være noe forskjell om denne sitter i en TV eller en PC? CAMen sitter bare og venter på signal. Lenke til kommentar
Moondawg Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 *mine innlegg* Følger med på denne, da jeg har samme planer selv. Trodde dette ikke skulle være noe problem, etter hva jeg har lest rundtomkring. Har hørt at det lønner seg å si at CAM'en skal i en TV for at CD skal være litt mer behjelpelige. Ellers helt enig i at det er helt idiotisk å utelukke mediecenter PC'er i 2010. Man skulle jo tro at disse firmaene ønsker å leve i takt med teknologien.. Redd for opptak -lol- Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Har hørt at det lønner seg å si at CAM'en skal i en TV for at CD skal være litt mer behjelpelige. Jupp, er vel kanskje et sjakktrekk det. Men regner med de ikke har noen grunn til å registrere TVen? Jeg kommer til å gå til anskaffelse av en nyere TV etterhvert uansett, og da vil det jo være DVB-C innebygget i den også. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle kunne gå å sette CAMen i en PC. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Så vidt jeg har klart å finne ut, så støtter de to CAM-produsenter; Smit og Technisat Force (Technicrypt?). Gjorde et søk etter "Smit Conax CAM" på ebay.co.uk. Her kan man få en slik for 350,- (+ moms etc.) Er jo bedre enn Canal Digitals 1000,-! Det vil jo ikke stå Canal Digital på det etc. men jeg regner med man får lov til å registrere en CAM selv om det ikke står Canal Digital på den? Det er jo fortsatt en Conax CAM fra Smit! Update: Vet ikke om Smit er et så bra valg likevel, denne støtter visstnok ikke pairing, og CD kommer nok til å gå for pairing på alle framtidige CAMer. TechniSat er det man skal gå for. "TechniSat Conax Pairing CAM" eller noe slikt. Vet ikke helt hva de har kalt den. Det er bare denne som blir solgt fra CD tror jeg. Kan uansett være greit å bestille via CD med tanke på senere problemer. F.eks. om de velger et nytt krypteringssystem, da kan de stå ansvarlige for å anskaffe et nytt CAM-kort. Endret 13. juli 2010 av nordemoniac Lenke til kommentar
Outrage Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Hvis det er pairing, så må CAM-modulen og kortet parres av CD. Det letteste er å oppgi at du har kjøpt en godkjent Tv (velg en av tv-ene på CD sine hjemmesider) og bestill CAM og få fremgangsmåte fra CD. Da er du oppe og går. Og ja, foreløpig er det kun CAM og kort som parres, men next gen blir nok tv-cam-kort parring. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Hvis det er pairing, så må CAM-modulen og kortet parres av CD. Det letteste er å oppgi at du har kjøpt en godkjent Tv (velg en av tv-ene på CD sine hjemmesider) og bestill CAM og få fremgangsmåte fra CD. Da er du oppe og går. Og ja, foreløpig er det kun CAM og kort som parres, men next gen blir nok tv-cam-kort parring. Kan de registrere CAM mot det eksisterende kortet mitt? Så jeg slipper å bestille enda et kort? Update: De sa jeg får et nytt kort ved bestilling av CAM. Endret 14. juli 2010 av nordemoniac Lenke til kommentar
Outrage Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 De bruker nok enhver anledning til å prakke på deg nye kort (sikkert med strengere beskyttelse). Det hadde sikkert gått greit å velge en CAM fra andre leverandører (f.eks. komplett), men garantert til å være smertefritt er det ikke. Leser mye om pairing og CD, men mange som har eldre utstyr merker lite til dette og kan sette inn kortet i mange ulike CD-CAM'er (men ikke de eldste). Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Regner med jeg sikkert kunne tatt den fra f.eks. eBay ja. Men ønsker å legge ansvaret litt på CD også. Jeg kommer jo bare til å bruke CAMen i en enhet, og har ingen grunn til å bytte CAM. Men skulle jeg bli tvunget til å bytte CAM, så klager jeg til jeg blir blå til CD Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Regner med jeg velger dette kortet: Terratec Cinergy C PCI & CI Skulle da kunne gå bra det? Lenke til kommentar
Outrage Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Ja, det fungerer. Har det selv, utvikler riktignok noe varme, men utvalget av pci-tunere er noe begrenset i Norge. Hvis det blir ustabilt må du forsøke ulike driver-versjoner. Endret 15. juli 2010 av Outrage Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Takktakktakk! Det er bestilt Lenke til kommentar
Moondawg Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Nordemoniac, om du kunne poste erfaringer med løsningen etter bruk, ville jeg vært evig takknemmlig Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Nordemoniac, om du kunne poste erfaringer med løsningen etter bruk, ville jeg vært evig takknemmlig Vil oppdatere videre i posten! Først vil jeg nok mest sannsynlig kjøre uten CAM, og se hvor stabilt det er. Orker ikke å risikere at jeg ikke kan se TV på noen uker. Så første prioritet er å få min HTPC i gang, deretter kommer TV-kort og senere CAM. Men skal oppdatere når jeg kommer til TV-biten! =) Lenke til kommentar
Outrage Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hvilken programvare tenker du å bruke? Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Slik jeg har forstått det, er det dekoder/cam som er parra med kortet, ikke motsatt. Dvs. at du kan sette kortet inn i en 3.parts CAM/dekoder uten problemer, men ikke sette et annet kort inn i din dekoder. Jeg har en 3.parts CAM (husker ikke model nå) som jeg bruker et helt nytt dekoderkort i (mottok kortet i mars). Dette fungerer helt perfekt uten at jeg måtte gjøre noe ekstra. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Slik jeg har forstått det, er det dekoder/cam som er parra med kortet, ikke motsatt. Dvs. at du kan sette kortet inn i en 3.parts CAM/dekoder uten problemer, men ikke sette et annet kort inn i din dekoder. Jeg har en 3.parts CAM (husker ikke model nå) som jeg bruker et helt nytt dekoderkort i (mottok kortet i mars). Dette fungerer helt perfekt uten at jeg måtte gjøre noe ekstra. Hmm, interessant! Vil det da si at jeg kan ta ut kortet fra min nåværende dekoder, og bruke det i en CAM, og senere sette det tilbake i dekoderen uten problemer? Hvilken programvare tenker du å bruke? Mest sannsynlig: - Windows 7 x64 - MediaPortal TV-server - XBMC Regner med å kjøre MediaPortals klient som frontend for TV, men jeg liker å bruke XBMC til filmer og serier. Men det er snakk om at neste versjons XBMC vil komme med PVR-frontend. Men TV-server vil være fra Mediaportal. Kan også hende jeg bruker Linux + softcam. Men vet ikke helt om jeg orker det, fordi jeg må fortsatt ha Windows til andre applikasjoner. Dermed er det kanskje greit å bare ha alt i Windows. Har ikke SÅ mye i mot å betale 995,- for en CAM. Endret 16. juli 2010 av nordemoniac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå