Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Toll og diverse avgifter på varer fra Danmark.


SaitekQ

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å bestille noen deler til scooteren min fra Danmark, mere spesifikk fra denne siden, hvis det har noen betydning.

 

Ja uansett, hvis delene jeg kjøper koster 600 NOK. Må jeg betale toll? Diverse andre gebyrer?

Vet at jeg bare må betale norsk MOMS, for de har informert meg at de sender varene uten dansk MOMS.

 

Har det noe å si at vi er innen EU/EØS land? Er det straffbart hvis dem sender varene som en gave?

 

Tusen takk på forskud! :yes:

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må antagelig betale moms og fortollingsgebyr (ca 100kr med Posten, ca 450,- med DHL, posten er rimeligst på det gebyret) på varesummen inkl. frakt.

Du kan jo være heldig å slippe unna, har hendt meg flere ganger at varer som egentlig er tollpliktig kommer gjennom.

 

Alt jeg har handlet fra ebay er merket gave, men har måttet betale moms+fortolling på endel av dem likevel, er nok ikke straffbart, jeg har iallefall aldri bedt dem å merke det som gave.

Lenke til kommentar

450 kr for fortollingsgebyr med DHL? :ohmy:

Hva er egentlig DHL?

 

Og hvordan får jeg posten til å fortolle varen? Når jeg skal bestille så kan jeg bare velge "Post Danmark", så hvordan får jeg posten til å gjøre ting å tang?

 

Tusen takk for svar! :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Du bestiller på vanlig vis. Så sendes varene med posten til Norge, der sjekker noen pakkene og ser "oi, dette er jo varer fra utlandet" så blir det sendt til fortolling. Da søker de deg opp i arkivet og ser om du har gitt posten fullmakt til å fortolle varer til deg uten å be om lov hver gang. Står du på den lista kan du bare lene deg tilbake og vente på hentelapp (så må du betale mva+gebyr (+ evt. toll) når du henter). Står du ikke på den lista får du ett brev i posten som forklarer hvordan du gir posten fortollingsfullmakt, der skal du krysse av noe greier og signere og sende tilbake. Når det er i orden så kan du bare lene deg tilbake og vente på hentelapp (så må du betale mva+gebyr (+ evt. toll) når du henter).

Lenke til kommentar

send mail til [email protected] , og spør , burde gå bra å skrive et brev med noe sånt som jeg xxx gir med dette posten norge as fullmakt til å deklarere og tollbehandle mine pakker/brev fra utlandet , denne fullmakten er gyldig til den skriftlig blir trukket tilbake.

 

før på pers nr (de trenger det til tollvesenet, trengte å fylle det på min ihvertfall) og dato/signatur.

Adresse å sende det til, får du sikkert av de

 

Fra posten.no :

 

Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 23 14 77 00 mandag-fredag kl. 08:00 - 16:00. Kontakt oss på e-post([email protected]).

Lenke til kommentar

Når du sier scooter så går jeg ut ifra at det er en to-hjuling, ikke en snøscooter da det kan ha en betydning i tolltariffen. Tolltariffen finner du på www.toll.no

 

En scooter går vel som moped i henhold til førerkort og vognkort og slikt antar jeg, så da søker vi opp moped i tolltariffen. Vi får opp følgende:

87.11

Motorsykler (herunder mopeder) og sykler med hjelpemotor, med eller uten sidevogn; sidevogner.

 

Nå vet vi at mopeder går på varenummer 87.11, men det er deler til denne du skal ha så da må vi finne ut hvor delene er. Leter litt nedover i tolltariffen og finner:

87.14

Deler og tilbehør til kjøretøyer som hører under posisjonene 87.11 - 87.13.

 

I og med at moped går på 87.11 vet vi at dette er rett nummer for deler til moped. Leser litt videre:

 

- til motorsykler (herunder mopeder):

.1100 - - saler og seter

.1900 - - andre

 

Nå har vi funnet ut at de delene du skal bestille går på tolltariffnr. 87.14.1100 dersom det er saler og seter, og 87.14.1900 dersom det er alt mulig annet.

 

Vi undersøker begge varenummerne og ser at delene kun er mva pliktig. Det er med andre ord ikke toll på deler til moped etter hva jeg klarer å se.

 

Det du vil bli belastet er mva på varens verdi + frakt, og et gebyr for selve fortollingstjenesten somd et blir nevnt over her.

Lenke til kommentar

Du vil automatisk få et brev der du kan skrive under for å gi posten fullmakt til å fortolle for deg når varen blir registrert på tollageret. Bare signer og returner så blir ting fikset.

 

Om du vil at det skal gå litt raskere kan du fortolle selv og sende spedisjons og løpenummer til posten. Du følger bare med på pakkesporingen og ringer posten når pakken er registrert på tollager. Du må ha varenes godsnummer, også kan du gjennomføre fortollingen. Les mer om dette på toll.no herog her

 

Vil også anbefale at du leser det som står på postens sider om privat fortolling. Der står priser, fremgangsmåte, faq, osv. Mulig du finner brevet om fullmakt også der om du leter litt, ellers kan du sikkert ringe og få det pr. e-post.

Fortolling Privat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...