Gå til innhold

Tror du musikksmaken gjennspeiler intelligensen?


*F*

Er det sammenheng mellom intelligens og Musikksmak?  

78 stemmer

  1. 1. Er det en sammenheng?

    • Ja, intelligensen påvirker musikksmaken
      34
    • Ja, musikksmaken påvirker intelligensen
      0
    • Nei, det er ingen sammenheng
      36
    • Vet ikke/Ingen av alternativene
      8


Anbefalte innlegg

Du har jo den kreative intelligensen din, en rapp-sang er jo i bunn og grunn ikke så komplisert, lag en fengende tekst og legg til trommerytme og litt effekter på. Derimot er jazzmusikere som spiller instrumenter som gitar, i følge en studie, noe av det mer avanserte musikksjangere å spille pga den massive toneforståelsen..

 

Så når det kommer til valg av musikk smak velger jeg nei, når det kommer til produksjon og ens kreative intelligens så ja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Man kan da være både smart og kreativ samtidig som du liker hip-hop og rnb, mens andre mindre smarte og intellektuelle kan like jazz og klassisk for den saks skyld. Musikalsk forståelse kan jeg dog si meg enig i. Jeg tror heller at humør og holdningene dine har den største innvirkningen på hva du vil høre på. Hvorfor noen hører på Drum&Bass når de er gira, mens andre setter på speedmetal har jeg ikke noe svar på.

Lenke til kommentar

Du har jo den kreative intelligensen din, en rapp-sang er jo i bunn og grunn ikke så komplisert, lag en fengende tekst og legg til trommerytme og litt effekter på. Derimot er jazzmusikere som spiller instrumenter som gitar, i følge en studie, noe av det mer avanserte musikksjangere å spille pga den massive toneforståelsen..

 

Så når det kommer til valg av musikk smak velger jeg nei, når det kommer til produksjon og ens kreative intelligens så ja..

Hvilken studie, og hva er egentlig "kreativ intelligens"?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Finnes flere typer intelligens, formforståelse, logistikk, kreativitet, sosial intelligens ect.. Er noen flere som jeg ikke kommer på for øyeblikket..

 

Men ta maleren Michelangelo, han er jo et geni innen kunst, hvordan tror du han ville ha prestert på en normal IQ-test?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Finnes flere typer intelligens, formforståelse, logistikk, kreativitet, sosial intelligens ect.. Er noen flere som jeg ikke kommer på for øyeblikket..

Endret posten min. Disse intelligenstypene du nevner er forsåvidt en veldig kontroversiell kategorisering av intelligens som bryter med intelligensdefinisjonen og heller aldri har vært testet. Det er bare en "teori" som er skapt ut av intet og forskeren bak bruker ingen konkret intelligensdefinisjon, og blir dermed en liten skivebom i denne forstand, selv om den er nyttig spesielt innenfor pedagogikk. Men denne teorien nevner ingenting om "kreativ intelligens" uansett.

Lenke til kommentar

Finnes flere typer intelligens, formforståelse, logistikk, kreativitet, sosial intelligens ect.. Er noen flere som jeg ikke kommer på for øyeblikket..

Endret posten min. Disse intelligenstypene du nevner er forsåvidt en veldig kontroversiell kategorisering av intelligens som bryter med intelligensdefinisjonen og heller aldri har vært testet. Det er bare en "teori" som er skapt ut av intet og forskeren bak bruker ingen konkret intelligensdefinisjon, og blir dermed en liten skivebom i denne forstand, selv om den er nyttig spesielt innenfor pedagogikk. Men denne teorien nevner ingenting om "kreativ intelligens" uansett.

Det er jo helt klart et skille mellom "type" intelligens slik jeg ser det. En person som løser matteoppgaver unormalt raskt, er nødvendigvis ikke flink i det sosiale liv, og motsatt. Samme kan et mattegeni ikke ha kreativiteten til å skape god musikk.

 

Konklusjonen på tråden må være et tja. Det er helt klart at intelligente mennesker blir mer tiltrukket av mer avansert musikk, og motsatt, men det er så absolutt ingen forutsetning.

 

Med intelligens i denne sammenhengen trekker jeg og med fornuft, empati, kreativitet og normal "IQ".

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Det var da en fenomenal rekke referanseløse påstander.

 

Jepp :) True tho.

 

 

 

...

 

 

 

 

Men mer seriøst, så tror jeg alt dette handler om "musikalsk intelligens", eller hvordan type lytter du er. Du har de som hører på musikk og synes teksten er viktigst da de ofte kan relatere osv. Også har du de som hører på musikk pga. nettopp musikken, og hvilke følelser den frambringer hos lytter.

 

Selv er jeg hovedsaklig sistnevnte, men det litt ann på sjanger også. Om vi snakker Bob Dylan, så er det klart at vokalen og teksten er i mye høyere grad avgjørende for at låten skal "gi deg noe".

Endret av Defo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<...>

Det er jo helt klart et skille mellom "type" intelligens slik jeg ser det. En person som løser matteoppgaver unormalt raskt, er nødvendigvis ikke flink i det sosiale liv, og motsatt.

<...>

(min utheving)

 

Dette er en veldig drøy påstand! Her må du enten moderere deg eller vise til solid dokumentasjon!

Lenke til kommentar

<...>

Det er jo helt klart et skille mellom "type" intelligens slik jeg ser det. En person som løser matteoppgaver unormalt raskt, er nødvendigvis ikke flink i det sosiale liv, og motsatt.

<...>

(min utheving)

 

Dette er en veldig drøy påstand! Her må du enten moderere deg eller vise til solid dokumentasjon!

Poenget var at hvis man er intelligent i ett område er man ikke nødvendigvis intelligent i et annet. Tror ikke jeg trenger å moderere meg her.

Lenke til kommentar

Det var da en fenomenal rekke referanseløse påstander.

 

Jepp :) True tho.

 

 

 

...

 

 

 

 

Men mer seriøst, så tror jeg alt dette handler om "musikalsk intelligens", eller hvordan type lytter du er. Du har de som hører på musikk og synes teksten er viktigst da de ofte kan relatere osv. Også har du de som hører på musikk pga. nettopp musikken, og hvilke følelser den frambringer hos lytter.

 

Selv er jeg hovedsaklig sistnevnte, men det litt ann på sjanger også. Om vi snakker Bob Dylan, så er det klart at vokalen og teksten er i mye høyere grad avgjørende for at låten skal "gi deg noe".

 

Eg hørte ikkje på anna enn metal for noken år sidan over en periode på ca. 3 år.. no høyrer eg ikkje på det i det heile tatt. har eg blitt mindre musikalsk-intelligent då?

 

Ellers så tviler eg, som mangen andre, også på at musikksmaken din har med noko anna å gjere enn interessa di for musikk og musikalsk forståelse og intelligens, samt miljø. Og ja, en faktor som må takast med er sjølvsagt at folk leiter etter forskjellige ting i musikken dei høyrer på.

Lenke til kommentar

Poenget var at hvis man er intelligent i ett område er man ikke nødvendigvis intelligent i et annet. Tror ikke jeg trenger å moderere meg her.

Det virker rart i mitt hode å si man kan være "intelligent" i noe, men ikke noe annet. Intelligens er jo evnen til å anvende og kombinere kunnskap fra forskjellige deler av hjernen. Så klart kan disse "forskjellige delene av hjernen" være mer velutviklet enn andre, men det påvirker ikke intelligensen, altså evne til å løse problemer, forstå innviklede konsepter, lære fort og anvende kunnskap. am i don't rite?

Lenke til kommentar

Poenget var at hvis man er intelligent i ett område er man ikke nødvendigvis intelligent i et annet. Tror ikke jeg trenger å moderere meg her.

Det virker rart i mitt hode å si man kan være "intelligent" i noe, men ikke noe annet. Intelligens er jo evnen til å anvende og kombinere kunnskap fra forskjellige deler av hjernen. Så klart kan disse "forskjellige delene av hjernen" være mer velutviklet enn andre, men det påvirker ikke intelligensen, altså evne til å løse problemer, forstå innviklede konsepter, lære fort og anvende kunnskap. am i don't rite?

 

"evnen til å anvende og kombinere kunnskap fra forskjellige deler av hjernen" - kunnskap er i mangen forskjellige former og det er jo ikkje dermed sagt at en som er flink å tilegne seg teknisk kunnskap er flink å tilegne seg sosial kunnskap- derav Sosial-intelligent. Intelligens er eit vidt begrep, med mange underoverskrifter, så korleis er det rart i hodet ditt å vere intelligent innanfor visse områder?

Lenke til kommentar

Dette er vanskelig å svare på, men jeg er i hvert fall helt sikker på at metalfolk er den gruppen som føler seg mest intelligente.

 

Edit:

Jeg tror jeg haller mot den kommers-teorien som ser ut til å stå sterkt her. Intelligente mennesker oppsøker nok i større grad musikk som ikke er eksponert i like stor grad, og om musikalsk intelligens er noe i det hele tatt, må det være evnen til å glede seg over musikk uten å måtte bli fortalt at den er bra.

 

Likevel fins det artister som motstrider denne teorien. Et godt eksempel er Jay-z. Han er åpenbart voldsomt intelligent, men har altså oppnådd enorm kommersiell suksess med musikk som av mange ville blitt karakterisert som idiotmusikk.

Endret av Mr. Grieves
Lenke til kommentar

Dette er vanskelig å svare på, men jeg er i hvert fall helt sikker på at metalfolk er den gruppen som føler seg mest intelligente.

 

Edit:

Jeg tror jeg haller mot den kommers-teorien som ser ut til å stå sterkt her. Intelligente mennesker oppsøker nok i større grad musikk som ikke er eksponert i like stor grad, og om musikalsk intelligens er noe i det hele tatt, må det være evnen til å glede seg over musikk uten å måtte bli fortalt at den er bra.

 

Likevel fins det artister som motstrider denne teorien. Et godt eksempel er Jay-z. Han er åpenbart voldsomt intelligent, men har altså oppnådd enorm kommersiell suksess med musikk som av mange ville blitt karakterisert som idiotmusikk.

 

Musikalsk intelligens er evnen til å kunne forstå musikk, skape musikk og spele på eit instrument eller åtte. Å klappe takt er t.d ein ganske "noob-test" på den. Kan du ikkje klappe ei enkel 4/4 takt, t.d, så har du ikkje eit godt musikals grunnlag.

Lenke til kommentar

"evnen til å anvende og kombinere kunnskap fra forskjellige deler av hjernen" - kunnskap er i mangen forskjellige former og det er jo ikkje dermed sagt at en som er flink å tilegne seg teknisk kunnskap er flink å tilegne seg sosial kunnskap- derav Sosial-intelligent. Intelligens er eit vidt begrep, med mange underoverskrifter, så korleis er det rart i hodet ditt å vere intelligent innanfor visse områder?

Fordi intelligens handler om hele hjernen, altså kan man si intelligens er hvordan man anvender sosial-, musikalsk-, språklig-, teoretisk-, introspektiv-, kroppslig-, romslig-, "naturalistisk"-, "religiøs" intelligens (jeg bruker ordet "intelligens" selv om begrepet i denne forstand viker veldig fra den aksepterte definisjonen) for å forstå eller løse noe.

 

Den gruppen som føler seg mest intelligente er de som hører på litt sære ukommersielle indie/rock band som ingen har hørt om. Og nettopp fordi ingen har hørt om dem før, så liker de å tenke at de er annerledes og mer intelligente enn andre. Det som er litt ironisk er om bandet plutselig blir kommersielt, så hører de ikke lenger på det...

Jeg synes det du sier her er et prakteksempel på at musikk er knyttet til faktorer som identitet og sosialisering, altså miljø.

 

Synes det er vanskelig å si hvem som føler seg mest intelligente, men det er en lulz ting å tenke over. Vi må ikke glemme jazznørdene her.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

"evnen til å anvende og kombinere kunnskap fra forskjellige deler av hjernen" - kunnskap er i mangen forskjellige former og det er jo ikkje dermed sagt at en som er flink å tilegne seg teknisk kunnskap er flink å tilegne seg sosial kunnskap- derav Sosial-intelligent. Intelligens er eit vidt begrep, med mange underoverskrifter, så korleis er det rart i hodet ditt å vere intelligent innanfor visse områder?

Fordi intelligens handler om hele hjernen, altså kan man si intelligens er hvordan man anvender sosial-, musikalsk-, språklig-, teoretisk-, introspektiv-, kroppslig-, romslig-, "naturalistisk"-, "religiøs" intelligens (jeg bruker ordet "intelligens" selv om begrepet i denne forstand viker veldig fra den aksepterte definisjonen) for å forstå eller løse noe.

 

Eg forstår absolutt kva du meiner, men eg trur eg sliter litt med å finne ut kva du vil fram til? :p

Lenke til kommentar

Eg forstår absolutt kva du meiner, men eg trur eg sliter litt med å finne ut kva du vil fram til? :p

Det jeg skal frem til er at en intelligent person er en intelligent person. Det har ingenting med hvor høy musikalsk eller språklig intelligens vedkommende har. Har du høy intelligens, betyr det at "alle intelligensene" er høye, fordi de fungerer godt sammen. Jeg synes bare det er viktig å forstå hva intelligens er når man diskuterer "intelligent musikk". Og for all del kaller jeg meg ikke psykolog eller vitenskapsmann, jeg er bare for en forståelse av hva intelligens er, hvis man for eksempel skal synse at våre preferanser i musikk skyldes spesielle aspekter ved intelligensen vår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...