Gå til innhold

Tror du musikksmaken gjennspeiler intelligensen?


*F*

Er det sammenheng mellom intelligens og Musikksmak?  

78 stemmer

  1. 1. Er det en sammenheng?

    • Ja, intelligensen påvirker musikksmaken
      34
    • Ja, musikksmaken påvirker intelligensen
      0
    • Nei, det er ingen sammenheng
      36
    • Vet ikke/Ingen av alternativene
      8


Anbefalte innlegg

Jaja.

Dette er jo et kjent tema.

http://www.dinside.no/806936/musikken-som-avslorer-deg

 

Selv mener jeg at statestikken muligens kan dra noen fellestrekk, men jeg tror at dette bygger mest på tilfeldigheter, samt kanskje også kultur.

 

I følge undersøkelsen jeg henviser til over er dem som liker f.eks Lil`Wayne som ekstremt dumme, mens dem som liker Beethoven er ekstremt smarte. Selv hører jeg ikke serlig på noen av de artistene, men vi kan ta utgangspungt i sjangerne som hovedsaklig er rap og klassisk.

Jeg hører ikke mye på noen av sjangerne, men må si det er ting jeg liker ved begge, rap kan være kult, være fint å høre på, gjerne med en nice beat i tilegg, samtidig, klassisk kan jo også være med å skape følelser og mussikalsk stemning, jeg tror de aller aller fleste liker klassisk musikk, det er ikke uten grunn at dem bruker det i så og si alt av film og spill.

Men hva er jeg da, er jeg veldig smart og veldig dum samtidig?

Ellers hører for det aller meste på annen musikk, serllig mye elektronisk, men også mye annet.

 

Min mening er derfor, nei, musikksmak sier ikke noe om intligens, men man kan kanskje være med i en kultur eller miljø der en spessiel sjanger er høyt verdsatt, og dermed kan nok det påvirke statestikken.

Eksempel, mindre intligente personer har lettere for å falle utenfor samfunnet, og kanskje bli kriminelle, da appelerer nok mye ar tekstene i rap til dem (selv om langt i fra all rap handler om krimminalitet).

 

Så, hva mener dere?

 

EDIT:

Etter mer undersøkelse har jeg studert skjemaet dems, og funnet ut at rankingen på sjangere og smarthet er slik (ca):

Sjangere, De "domme" på toppen, og de "smarte" på bunnen:

Gospel

Jazz

Hip Hop

Pop

R&B

Rock

Rap (Rock og rap er identlisk)

Country

Techno (trolig ment som elektronisk)

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hurra, jeg er smart.

 

Typisk så vil jeg anta at vitenskapsfolk hører på klassisk og yoyo gangsters hører på rap. Klart dette er generalisering og det er jo garantert noen som hører på både rap og klassisk. Ingen regel uten unntak. Men dette blir jo mellom to sjangrer som er litt ytterpunkter i forhold til hverandre. Tror det er mye som treffer alle samfunnslag uten altfor store avvik.

 

Mao. så ville jeg ikke sett på den undersøkelsen som noen absolutt fasit. Ikke alle som har samme musikksmaken gjennom hele livet heller vil jeg tro.

 

Den testen baserer seg jo mer eller mindre på at man kun liker en type musikk. Da faller det hele i fisk.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er en velig stor sammenheng, men tror nok at mer smarte folk ofte har en mer personlig smak, og oppsøker musikk i større grad, i motsetning til alle de som kun hører på musikk fordi vennene gjør det eller det ligger på VG-lista. Litt pussig at jazz ifølge lista di ligger på den dumme sida, de fleste bortsett fra meg selv som hører på jazz er ofte sivilingeniører eller annet som krever sin mann. Og for å ta meg selv som eksempel, jeg tror jeg er vanskelig å plassere ettersom jeg hører på (blant annet) følgende:

Funk, soul, jazz, fusion, hiphop, pop, new age, ymse rock, progressiv metall og utallige undergenre og andre genre jeg ikke hører like ofte på.

Nå er jeg klar over IQ-en min for så vidt, men føler nok ikke at den og musikksmaken min har noen stor sammenheng. Kan høre på veldig komplisert musikk, og få glede av det, men også høre på helt straight, fengende popmusikk.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg hører stort sett ikke på noe av dette. Hvor er de som generelt hører på musikk ala albumet Colma til Buckethead, eller Angus & Julia Stones, instrumentalsene til ISIS osv?

 

Ekte smartinger hører på satire kledd i god teknikk, som f.eks. Tim Minchin. ;)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg tror absolutt at intelligens er med på å påvirke musikken vi velger å høre på. Jeg har ingen studie å backe meg opp med, men det virker logisk, da svært intelligente og lite intelligente personer ser verden på forskjellige måter og velger forskjellige ting som stimulerer dem. "Intellektuell stimulans" er sannsynligvis viktigere for personer med høy intelligens enn lav, selv om dette blir en drastisk konklusjon.

 

Når det er sagt tror jeg den kulturelle og sosiale faktoren har mye mer å si. Intelligente personer har ofte mye til felles, og skaper en identitet sammen. Dermed velger de musikk som kulturelt sett er ansett som "intelligent", slik som Beethoven jo er. Deretter kommer spørsmålet om Beethoven er ansett som "intelligent" fordi det er musikk intelligente folk hører på. Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men min personlige mening er at det må skyldes at han er i historiebøkene. Jeg tror basically at det blir for enkelt å kalle musikk en fullstendig personlig opplevelse, når det er et mye kraftigere sosialiseringsredskap.

Lenke til kommentar

Trur egentlig ikkje at musikksmak har så mykje med intelligens å gjere. Er nok meir at musikken gjennspeiler miljøet.

 

Det einaste eg kan tenke meg om musikk som også kan relaterast til intelligens er kompleksiteten til musikken.

Rap er ofte ansett til å være veldig enkel musikk, men også der finnest det untak med rap som har gjennomtenkte og godt formulerte tekstar.

Dersom dette stemmer så har også fan av jazz høg intelligens medan folk som liker listepop har lav intelligens.

Har inigen data til å støtte opp om dette, men er verkelig tilhengerar av pop musikk dummare en andre?

Lenke til kommentar

Det eneste som er er riktig er at man er dust hvis man hører på rap! :tease:

Jeg skipper det humoristiske og tar deg bokstavelig, jeg gitt.

 

Grunnen til at jeg ser at det kan være vanskelig å kalle hele musikksjangre for dumme, bortsett fra det åpenbare faktum at de er så altomfattende, er at det statistisk sett er mange store talenter innenfor alle sjangre. Det er like stor sjanse (omtrent) at det vokser opp et musikalsk geni i ghettoen som det er at det vokser opp et musikalsk geni i et kultivert nabolag. Sannsynligvis vil disse velge to vidt forskjellige sjangre, selv om de er like talentfulle - og har like høy intelligens. Allikevel vil det kultiverte geniet bli hedret, mens den obskøne underdogen blir hetset. Det synes jeg virker som et passe ok eksempel på hvor virkningsfullt sosialisering er for musikkopplevelsen.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle har ikke musikkesmaken noe å gjøre med miljøet. Jeg ble mobbet før av mine medelever for at jeg lyttet til klassisk musikk. Jeg kan ikke tro at smarte mennesker nødvendigvis hører på en spesiell type musikk. Jeg har ikke tenkt på dette før, men jeg har noen få venner. En er matematiker og hører blant annet på klassisk musikk. Jeg kjenner ei som er lege som hører på mye forskjellig, gjerne klassisk. Så en viss sammenheng er det vel kanskje, selv om i det ikke kan trekkes noen konklusjon ut fra disse tilfellene.

Lenke til kommentar

Det er en viss sammenheng, men det kan man si om nesten alt. Det blir feil å si at musikken er intelligent, men folk forholder seg til musikk på forskjellige måter. Uansett kan vi vel være enige om at det er sunt å høre på musikk man liker, så helt idiotisk kan det ikke være. Misforstå meg rett, i dagligtalen kan jeg gjerne finne på å kalle noe "idiotmusikk", men når vi diskuterer om vi med sikkerhet kan si noe, er mitt svar nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det har en viss sammenheng, men ikke nok til å være fasit. Men jeg merker det veldig godt med Rap her på bygda. Det var i hovedsak "problembarna" og de lite skoleflinke som gjerne frontet rap med stor entusiasme. Sier ikke at 6'er eleven ikke har glede av rap, eller at han kan være en knakende god rapper. Men om man så på de innledende rundene til Norske Talenter, så virket det som hovedandelen av rapperne hadde noen form for problemer. Nå skal jeg ikke dra alle under en kam, da jeg kjenner høyst oppegående folk som er storfan av rap og rapper selv.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

mye tull i dette ja :p

 

men at mennesker som er mere musikalske enn andre søker mere avansert musikk kan jeg tenke meg sannsynlig.

 

musikksmak kommer mere fra miljø enn arv vil jeg si, så man kan vel ikke konkludere med at de med høyere IQ liker annen musikk enn de med lav IQ, men at de som er bedre utdannet kanskje hører på annen musikk enn de som jobber "på gølvet" er nok mere normalt da dette er en del av miljø.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at, om Beethoven er for intligente personer, da har virkelig intligensen rast ned de siste årene.

For på 17-1800 tallet(?) var vel dette nermest pop, alle hørte på det. Så da var vel gjennomsnitsmenneske også en del smartere en i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...