Stigma Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei, Jeg har et litt uvanig spørsmål kanskje: Hvor mye hastighet bør man kunne få ut av et gigabit LAN nettverk (over gigabit switch)? Dette er ikke et spørsmål om hvordan man regner om bits og bytes osv. bare så vi ikke misforstår hverandre, men heller et spørsmål om hva forskjellen faktisk er mellom teori og praksis. For eksempel vil man aldri kunne oppnå i nærheten av 100mbit på et 100mbit nettverk, uansett hvor dyrt utstyr man bruker. Det er overhead og andre ting som siller inn og tar noe av kapasiteten. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, for det virker å være mer enn bare de ca 85% som man normalt regner med i overhead for TCP trafikk. Et fint og gratis enkelt verktøy for å måle hastigheten fra en maskin til en annen på LANet kan du finne her om du vil teste selv: http://www.raccoonworks.com/Downloads.html Merk at denne måler overføring av en vilkårlig fil lastet opp i RAM på maskinen, så HDD er ingen begrensende faktor. Jeg oppnår litt i overkant av 400Mbit/sek. Jeg bare lurer på om dette er nært det som man bør kunne forvente å få i praksis eller om jeg bør se om det er mulig å optimisere noe. Jeg skal sette opp en ny server snart som skal behandle mange tunge filer over nettverket, så selv om 400Mbit/sek allerede er veldig mye så vil jeg gjerne optimisere alt jeg kan. -Stigma Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Flaskehansel på gigabit er 98% av gangene diskene. Skal du fylle gbit må du ha raid eller dugandes ssd i begge endene. jeg kjører raid både på filserver og stasjonære, og tar 116-118mb/s uten problemer. Har alldri opplevd ha problemer med fylle det uansett prisnivå på utstyret sålenge raid/ssd i begge ender. Endret 12. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Flaskehansel på gigabit er 98% av gangene diskene. Skal du fylle gbit må du ha raid eller dugandes ssd i begge endene. jeg kjører raid både på filserver og stasjonære, og tar 116-118mb/s uten problemer. Har alldri opplevd ha problemer med fylle det uansett prisnivå på utstyret sålenge raid/ssd i begge ender. Ja, dette er jeg selvfølgeig klart over, men det er ikke det jeg er interessert i å spørre om. Jeg vil gjerne fokusere på hva et gigabit nettverk faktisk kan ta unna og holde begrensningene i enhetene som bruker nettverket utenfor diskusjonen. Jeg forstår at det kanskje er et litt esoterisk ikke-praktisk spørsmål siden diskene som regel er flaksehalsen, men jeg lurer på hvor begrensningen på selve nettverket går - for min egen forståelse og læring. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Det er vel i hovedsak PCI-båndbredden som er begrensningen på de fleste maskiner. PCI-e har større båndbredde og der bør man kunne oppnå ~Gigabit. Link til artikkel Endret 13. juli 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Speed test programmet tok ihvertfal lang til å laste ned, den er atm på 0,1KB/s, med en beregnet tid på en uke. Prøvd to PC-er, til og med prøvd med Opera Turbo. Må være noe galt med serveren dems, siden i seg selv var heller ikke så rask. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Laster ned på ca 5 sekunder herfra... men jeg ser du svarte sent på natten. Det må ha vært et problem med serveren eller nedetid eller noe sånt mens du prøvde. -Stigma Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg har ikke Windows på mer enn én PC, så jeg gidder ikke å prøve det programmet. Kan fortelle litt om hva jeg har oppnådd med diverse kombinasjoner av OS/protokoller. I alle tilfeller har diskene kunnet ta unna mer data/sec enn teoretisk max for gigabit ethernet. Linux server (samba) <-> Windows 7-klient : 70-90MB/sec. Solaris server (samba) <-> Windows 7-klient : 80-100MB/sec. Solaris server (samba) <-> Linux-klient : 40-50MB/sec. Solaris server (NFS) <-> Solaris-klient : 90-110MB/sec. Solaris server (NFS) <-> Linux-klient : 70-100MB/sec. Som du ser varierer hastighetene en del, uvisst av hvilken grunn, men det gir en viss pekepinn. 400Mbit/sec høres i alle tilfeller litt lite ut, syns jeg. På en protokoll med lite overhead bør man kunne forvente ihvertfall 800Mbit/sec, og på en typisk fildelingsprotokoll, minst 500-600Mbit. Endret 13. juli 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Hentet en iso fra filserveren nå for og installere bad company 2, kan ikke klage ihvertfal Er da fra en server 2008 r2 standard til windows 7 enterprise, begge med raid. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Hentet en iso fra filserveren nå for og installere bad company 2, kan ikke klage ihvertfal Er da fra en server 2008 r2 standard til windows 7 enterprise, begge med raid. Wow, hvis den statistikken stemmer så har du et passelig heftig RAID i begge ender. Not bad. -Stigma Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Trenger vel ikke så heftige greiene, brukte raidkontrollere som tar 400-500mb/s er knapt tusenlappen på ebay Serveren har solid hardware raid som uten problem trøkker ut 300-400mb/s men pcn jeg kopierte til har bare 4 gamle 7200rpm disker i raid10 (intel sitt onboard). Endret 13. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Ok, har lastet ned speed test programmet, men hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Ok, har lastet ned speed test programmet, men hvordan fungerer det? Det er vel omtrent så selvforklarende som det går ann er det ikke? installer det på testmaskin1 og testmaskin2 kjør serveren på en av dem, og kjør client på den andre put inn server IPadressen i clienten og mål. -Stigma Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Ok, har lastet ned speed test programmet, men hvordan fungerer det? Det er vel omtrent så selvforklarende som det går ann er det ikke? installer det på testmaskin1 og testmaskin2 kjør serveren på en av dem, og kjør client på den andre put inn server IPadressen i clienten og mål. -Stigma Nei, ikke egentlig, Serveren spør meg om å åpne noe, men sier ikke noe om hva: Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 ah - vel det er bare testfilen din den spør om. Du bare plukker en tilfeldig fil som har den størrelsen du vil teste med. -Stigma Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Prøvd å velge forskjellige filer der, men klienten sier bare: 14.07.2010 04:58:00 - Initiating Test to 192.168.0.205 14.07.2010 04:58:21 - ERROR - Asynchronous socket error 10060" Og serveren står som Disconected Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Sjekk at valgbryteren står på "speedtest server" ikke "web page", og sjekk at IPen er riktig. Hvis du ikke får kontakt etter det heller så har du sansynligvis noen form for brannmur eller annet slikt på maskinen som stopper forsøket å sende inn og ut data. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå