Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subkasse til 12"

Anbefalte innlegg

Hei

Ettersom jeg sliter litt med økonomien for tiden, men ville ha anlegg, kjøpte jeg meg et billig anlegg som dere nok kjenner til. Næmelig Fence. Kjøpte 2 6"9 og en 12" sub. Dette er bare midlertidig til jeg har hatt noen måneder i jobb og fått ordnen på økonimien. Uansett! Forsterker blir kjøpt inn i neste måned og jeg vil gjerne ha klar subkassen, men jeg trenger noe hjelp med hvilke mål jeg skal ha på den. Bagasjerommet i bilen er ganske lavt og derfor trenger jeg vell en dypere subkasse..?

Kassen må være max 45-47cm i høyden (litt usikker nøyaktig pga. mistet målebåndet).

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det hvor mange liter elementet skal ha? i brukermanualen? I så fall så er det jo bare å regne det ut... bredde x høyde x dybde, og det skal være innvendig mål ;)

Det er mye mulig materialene til kasse vil koste mer enn elementet, men sånn blir det når man kjøper søppel.

Hvorfor har du kjøpt 6x9"? blir ikke de litt vanskelig å få plass til foran i bilen?

6x9" i hatthylla, sammen med sub baki, er ingen god løsning... suben vil påvirke 6x9" og disse vil spille stygt, så du bør ha kasser på disse også hvis du skal ha dem baki.

Det dummeste man gjør er å kjøpe billig dritt fordi man ikke har penger til noe annet. Du burde heller lagt bort de hundrelappene og spart opp.... Når du har spart opp ~1500kr, så kjøper du deg en spiller fra pioneer med 2-3 linjeutganger. Så sparer du litt mere, og kjøper høyttalere til å ha FORAN i bilen, så kjøper du forsterker til fronthøyttalerene, og deretter sub og forsterker til denne.

Lenke til kommentar

Takk, nå fikk jeg faktisk mye nyttig informasjon. Viste ikke at subben ville forstyrre 6x9'ene. Veldig synd i grunn da jeg har allerede lagdt til for 6x9 i hattehyllen.

Fronthøytalere skal jeg kjøpe, men venter til jeg har fått lønning.

Har ganske mye materiale som jeg får til en meget billig pris så akuratt det er jeg ikke så redd for, heller det at det ikke står noe om hvor mange liter elementet trenger.

Er snart i fast arbeid og hadde lyst å eksprimentere litt og lære meg litt mer om anlegg, kassebygging og for å teste hvor bra/dårlig Fence anleggene spiller. Si så mye dere vil om at fence suger og at jeg har gjort en stor feil med å kjøpe det, men jeg syns det er bedre å kjøpe noe billig drit for å lære seg litt, istede for å kjøpe dyrt med en gang og kanskje ødelegge noe, men det er vell kanskje bare meg :)

Edit: Lite spm. har en spiller ifra Alpine som har en 50w forsterker i seg. Vet dette er lite, men den har virkelig fått ut det beste av de orginale høytalerene (tror jeg iallefall). Kan dette være noe å bruke viderre på høytalerene for å så bruke mono forsterker til sub? Eller blir dette for svakt og får dårlig balansering?

Endret av zlazor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

For å unngå å forstyrre 16x9, så kan du lage en båndpass subkasse. Da kommer basslyden ut et rør som du stikker frem i kupeen.

Sjekk http://dynabel.no for elementer. (Vanlige bassreflekselementer har ikke riktige parametre for en båndpasskasse. )

Jeg har hatt stor suksess med Seas 10" i båndpasskasse i bil. Har også hatt to 12" i en 220 l kasse i en Golf 1. Det var tider...

Lenke til kommentar

Enklere å lage kasse under 6X9 enn å lage bandpass-kasse (og det er heller ikke alle elementer som er egnet til slik kasse).

Zlazor: watt som står på spillere er max watt, anbefaler kun å bruke forsterkere innebygd i spillere om man ikke har råd til forsterker der og da men skal oppgradere.

Om planen er å kjøre fast på spiller så trengs høyttalere med høyest mulig følsomhet, minst 90db/m men helst en del høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...