Proxor Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Kom over ei lita jolle i båthavna idag tilsalgs som eg kjøpte da eg ønsket og ha noe og farte rundt med uti fjorden, som ikke kostet allverden. Det er ein Terhi micro fun, selvlensende og alt noe som var en stor pluss med så mye regn som er her på vestlande=) er rundt 10-11fot, alder er ukjent, tipper rundt 90 modell.. Og nå er eg på utskikk etter motor til den, forige eiger hadde 15hk, 9,9 justert til 15. på hekken står det Motor: 7,9 - 11 vet ikke om det er hestekrefter eller va det er da det ikke sto noe om det. Tenkte kansje noen her har kjenskap til den og vet mer.. Dem nye modellene av Terhi micro sun som selges idag står at klare 15hp. Men som sagt er eg nå på utskikk etter ein brukt motor og viss eg i verste fall ikke finner noe på rundt 10-15hk, vil den da takle ein 20hester? Her er bilde av båten, ikke av min båt men den er helt lik. Endret 15. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Leste inpå ein annen side hvor det sto på dem nye som står at kan ha opptil 15hester at der sto også 7,5-11 og der sto det kw så da går eg utifra at det er i kw det som sto på min og, så da er den typegodkjent for 15hk, så viss eg tøyer det litt så burde det gå greit med 20hk også, da er det bare 5hk over. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Båten din er godskjent for 14,96HK (15). Jeg ville ikke hatt noe mere på den pga den sannsynligvis ikke kommer til å gå noe særlig fortere en 2-3knop. Dette pga skrogform og lengde på båten. Det er mye viktigere og har riktig propell. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Eg har funne ein 9,9 yamaha 89mod i god stand som eg skal hente idag. 4 stroke va vil det sei? og er det bra eller dåreligt.. og er det slik at man kan fjerne ein slags sperre som får den til 15hk? eller er det bare på nyere 9,9? Lenke til kommentar
turbojon123 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) 4 stroke = 4-takt. Om det er mulig å fjerne en plombering for å hente noen hesterkrefter er opp til produsenten. Den ligger som regel ved bensintilførselen. Vanligvis er det mindre kostbart å utvikle en motor med flere HK-varianter, enn flere ulike med en effekt-variant. Jeg ville ikke hatt over 15-HK på den, for etter egen erfaring virker den svært lett i motvind, og kan lett begynne å flakse litt etter en bølge. Jeg målte nesten 25 knop med en Mariner 15, og det med original propell. Endret 13. juli 2010 av turbojon123 Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 ok, den motoren eg kjøpte idag kan eg bare kaste på havet hehe den jekk som ein 4-5 hester, vet ikke va som feiler den. så nå er eg bare lei fordi eg har sløst bort penger på dette.. og båten oppdaget eg ein skade på som eg ikke såg da eg kjøpte den:( går jo slik gummi list rundt båten oppe, den var litt laus det var greit men på ene sida bak lista var den mer en løs, det var ei lang sprekk langs siden bak listen. sånn kan det gå, 6000 for båt 4000 for motor, og tror ikke engang eg får 2000kr for det samla eingang om eg prøver selge det igjen, om dem vet om tilstanden til båtn og motor. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Det er en 4-takter. De veier vesentlig mere enn 2-taktere. Jeg lar videoene forklare resten. http://www.youtube.com/watch?v=viWhxvo6DLk&feature=player_embedded http://www.youtube.com/watch?v=-Yy5edv3-yU&feature=player_embedded Endret 13. juli 2010 av martin808 Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) ja den va veldig tung til og vere 9,9. Tror du at det er fordi det er 4-takter som gjør at den føles som ein 4 hester på den jolla? i og med den er veldig tung så blir jo det ikke lett og få ein 10 fots båt i plan. og i tilleg er det lang stamme på motoren:( Endret 13. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Ja det er det nok, siden båten din kommer aldri ut av plan uansett. Det blir da skrogformen som bestemmer farten. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) ok så kansje motoren er grei da for den rette båten... men på denne blir den for tung og treg og sleper bare bakenden etter seg.. men båten går fint i plan om den ikke var så baktung om du mener den alderi vil plane uansett.. med motoren forige eiger hadde på jekk den bra og fint i plan. men som sagt lettere motor og 2 takt. men båten var i så dårelig stand så den blir enten liggende og råtne eller kansje eg klare få solgt den for ein tusenlapp..kan jo ordnes dem skadene for en som gidder og legge glassfiberduk der skaden er.. kommer vertfall ikke til og bli brukt mer av meg. selger var smart og hadde plasert den på ein henger på land med den dårelige siden in mot eit tregjærde:p eg merket det ikke selv før eg hadde sjøsatt og kjørt den eit stykke.. Endret 13. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) idag ble eg litt i bedre humør, båten som eg opprinelig hadde tenkt og kjøpe, ein selco 15fot med 65hk er samme person som eigde den 10hk, og eg skulle få kjøpe selcoen m motor, og betale med neste mndes lønn:) pluss han skulle ta tilbake 10hk som delebetaling:) Endret 14. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) ok så kansje motoren er grei da for den rette båten... men på denne blir den for tung og treg og sleper bare bakenden etter seg.. men båten går fint i plan om den ikke var så baktung om du mener den alderi vil plane uansett.. med motoren forige eiger hadde på jekk den bra og fint i plan. men som sagt lettere motor og 2 takt. men båten var i så dårelig stand så den blir enten liggende og råtne eller kansje eg klare få solgt den for ein tusenlapp..kan jo ordnes dem skadene for en som gidder og legge glassfiberduk der skaden er.. kommer vertfall ikke til og bli brukt mer av meg. selger var smart og hadde plasert den på ein henger på land med den dårelige siden in mot eit tregjærde:p eg merket det ikke selv før eg hadde sjøsatt og kjørt den eit stykke.. Selg båten som restaurerings objekt. Alltid noen som vil ha! Hvordan motor er det på selcon? Endret 14. juli 2010 av martin808 Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) han fyren som hadde selcoen som eg også kjøpte 9,9 motoren av tok imot terhien også som delbetaling snill som han var:) så slepte vi den ut på hytta hans så han har noe og reparere på når han er der hehe.. Så idag fekk eg meg selco båtn og, den har 65hk suzuki, det er det som står på at hekken på båten tåler også. motoren er 82mod og starter med en gang, men som sagt den er gammel så spørst hvorlenge den går, men har uansett planer og skaffe nyere motor etterhvert så om den holder noen mnder er eg fornøgd. Endret 14. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 hvordan var det man skulle blande nå igjen olje i bensin, va det 2 deseliter pr 5 liter? Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Sannsynligvis 2% olje (to dl på ti liter) _men_ siden motoren er så gammel kan det være mere. Men ikke mere enn 4%. Jeg er dog ganske sikker på at 2-2,5% skal fungere. Du burde vite dette sikkert pga. For mye olje = Nedsotet sylinder. For lite olje = Ødelagt sylinder og topp. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Ok, ja 2dl per 10 liter stemmer nokk, men ang motor, den er som sagt gammel, idag fks skulle eg starte den og ha meg ei stripe men den var veldi hakkete på tomgang i starten og stoppet eit par ganger, kom noen smell også, ble bedre etterhvert..men stoppa når eg satt den i forover eit par ganger før den ville gå og da den da jekk så stoppa den ein 50 meter fra land og med vind som førte meg avsted var ikke det så kjekkt:p har 1 åre men hjelpe lite padle imot strøm med den. så fekk eg jo start igjen på motor men stoppet igjen da eg satt den i forover men etter eit par start og stopp og rusing av motor fekk eg den til og gå igjen men da bar det rett in til havna igjen i frykt for at den skulle stoppe igjen hehe.. igår jekk den fint men igår var det sol også slik at motor holdt seg varm. idag var det overskya, kansje der grunnen ligger? er jo gammel motor så kan ikke forvente allverdens:p og i tilleg er ikke dekselet isolert. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Du får gi den en total overhaling da. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) neh, tror eg heller kjøper meg ein ny motor, så føler eg meg tryggere også med tanke på motorstopp langt utpå, trokje denne yter 65hk uansett da eg følte båtn jekk ikke mer en ca 25knop med denne motor, tipper den yter likemye som ein ny 20-25hk hadde gjort hehe.. montro om eg ville fått denne i plan med 9,9? den er ganske lett, på den tida var dem gnetne på materiale så er ganske tynnt med glassfiber på sidene og sån, mens i bunn er den tykkere.. Endret 16. juli 2010 av Kurt-Inge Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Da den ble bygget var dem rausere på materialer pga dem ikke vise hvor mye dem trengte for å få det til å holde. BTW hvor gammel er du? Endret 17. juli 2010 av martin808 Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 er 26år, uten båtførerbevis så kan vel ha opptil 25hk. men det koster og har ikke råd til så stor motor nå, derfor tenkte eg ein 9,9 ville vere ok, skal bare brukes og kruse rundt med i fjorden uansett i solskinsdager:p og litt fiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå