Gå til innhold

X10 mini et bomkjøp

Anbefalte innlegg

Som veldig mange andre så ble jeg fasinert av størrelsen på X 10 mini, men jeg må innrømme at dette var et bomkjøp. Ikke kan jeg benytte meg av angrefristen heller siden jeg hadde et uhell med en kaffikopp, slik at utstyret ikke er i samme/vesentling samme stand som da jeg mottok mobilen.

En så enkel sak som å kunne synkronisere telefonen mot Outlook for å kunne oppdatere kontaktlisten, kalender og epost går ikke! Det må gjøres enten via en brukerkonto hos sonyericsson, via gmail konto eller en tredjeprats programutvikler. Et annet tilgjengelig alternativ er å benytte seg av en Exchange server, noe de færreste har hjemme, og ikke alle har tilgjengelig via jobben.

Jeg skal ikke si med sikkerhet at det ikke går å laste bilder og musikk mellom pc og X10 mini via blåtann men jeg har ikke fått det til, en må bruke usb kabel.

Endret av Bjørn Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i dag lastet ned "Bluetooth File Transfer" fra utvikleren (medieval.it).

Jeg har også lastet ned USB sync (DejaOffice)fra android maked for å synke telefonen med outlokk, det fungerte ikke helt.

Programmet synkroniserte ikke kalenderene med hverandre, programmet synkroniserte heller ikke kontaktene, det bare la til nesten alle kontaktene fra outlook til minien, jeg endte opp med mange kontakter flere ganger, og en kontakt ble ikke overført til telefonen.

Lenke til kommentar

Som et tips: Å lage en bruker for å advare andre mot å kjøpe noe er generelt ikke veien til kredibilitet, når du i tillegg klager på at android ikke er kompatibelt med et proprietært microsoft program, så hjelper ikke det akkuratt på, den klagen får du rette mot microsoft som ikke har åpne protokoller.

Hadde du brukt 10 minutter på forumet hadde du funnet svar på samtlige av tingene som plager deg.

Bluetooth file transfer programmet fungerer utmerket, og hastigheten på bluetooth er veldig god.

Fant du i det hele tatt noe galt med telefonen, eller er det bare manglende funksjoner i android som plager deg?

Lenke til kommentar

Hvordan er det å skrive på skjermtastaturet?

Ganske bra engetlig, får en liten vibrasjonsvarsling for hver bokstav som en bekreftelese på at den er skrevet.

Men nå har jeg ikke store hender (arbeidshansker størrelse 9) så vil tro at det er en faktor for de av derer som har store hender og ikke minst fingre.

Andre ting:

God ordbok, "lærer" raskerer enn min gamle N73.

Enkelt å bytte mellom språk når en søker på nett, slik at den norske ordboka ikke blir full av utenlanske ord.

Lenke til kommentar

Som et tips: Å lage en bruker for å advare andre mot å kjøpe noe er generelt ikke veien til kredibilitet, når du i tillegg klager på at android ikke er kompatibelt med et proprietært microsoft program, så hjelper ikke det akkuratt på, den klagen får du rette mot microsoft som ikke har åpne protokoller.

Hadde du brukt 10 minutter på forumet hadde du funnet svar på samtlige av tingene som plager deg.

Bluetooth file transfer programmet fungerer utmerket, og hastigheten på bluetooth er veldig god.

Fant du i det hele tatt noe galt med telefonen, eller er det bare manglende funksjoner i android som plager deg?

Dette innlegget var noe jeg la ut i frustrasjon over funksjoner som burde vert standard med tanke på at synking med Outlook er en smal sak for HTC og selv for Microsofts gamle "fiende" Apple, er det en grei sak å syke iPhone med Outlook via iTunes. Så hovrfor er det så forferdligt vanskelig å få det til med SE?

Jeg har brukt mer en 10 minutter for å finne en løsning på synkronisering med Outlook leter fortsatt etter noe som fungerer godt, jeg fant en løsning på blåtann problemet (BluteTooth File Transfer).

Det jeg savner nå er et forslag på en motode eller applikasjon for å kunne lagre motatte mms.

Det for så vidt ikke noe galt med telefonen, jeg har forstått at Androd telefoner er "lego" telefoner at en kan legge til de klossene en ønsker seg, men det er enkelte klosser som burde vert med i grunnpakken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg hatt X10 mini i noen uker, og jeg mener fortsatt at dette var et bomkjøp.

Som tidligere nevnt så ser jeg på det som et problem at jeg ikke finner noen god løsning på å kunne synkronisere telefonen med Outlook.

Jeg sendte en mail til SE om dette pluss at en ikke kan overføre filer via blåtann uten videre.

Spørsmål:

Hvorfor har SE valgt å ikke la X10 mini synkroniseres mot MS Outlook, og at det ikke er mulig å overføre filer via blåtann?

Svar:

Hei !

Takk for din henvendelse til Sony Ericsson Contact Center.

De funktioner du saknar i din Sony Ericsson Xperia™ X10 Mini är dessvärre funktioner som Android valt att inte ha med i deras operativsystem.

Med vennlig hilsen

/Daniel

Sony Ericsson Contact Center

E-mail: [email protected]

Det at dette er funksjoner som er standart funksjoner hos konkurrentene er tydeligvis noe som har gått SE hus forbi.

Andre ting som jeg er misfornøyd med er:

Skjermen fungerer dårlig i dagslys.

Telefonen er veldig følsom for bakgrunnsstøy under samtaler (har fått en del tilbakemeldinger på akkurat det når jeg har ringt).

Jeg kan ikke slette preinstallerte program som Peggle, RollerCoaster som jeg må kjøpe! om jeg ønsker å bruke det, jeg vil jo for F*** bli kvitt det!!

Jeg kan ikke selv bestemme når kalenderen varsler om avtaler etc. jeg kan jeg kun benytte meg av de forhåndsbestemte tidspunktene:

”Ved start”, ”5 min før”, ”15 min før”, ”1 time før” eller ”1 dag før”.

Og så har muligheten til å sende og motta mms sluttet å virke, jeg har forsøkt å tilbakestille telefonen, legge inn APN både manuelt og via konfigurasjons melding fra Tele2. Jeg har også forsøkt med og uten dataroaming.

Grunnen til at jeg kjøpte X10 mini var jo de positive anmeldesenene og reklamen for den (liten og kompakt med et fint design), men hadde jeg vert klar over disse begrensningene så hadde jeg aldri kjøpt denne telefonen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skru opp lysstyrken? Den fungerer utmerket i dagslys her.

For å overføre filer, så trengs det et par trykk, først så starter du market, så trykker du på search, så skriver du inn bluetooth file transfer, og vips så kommer det opp et program som tillater filoverføring via bluetooth.

For å overføre kontaktene dine fra outlook, så eksporterer du dem til en fil, og importerer dem inn på gmail, og så kan du helt fint synce der.

Noe google kunne fortalt deg med et kjapt søk.

At et proprietært program ikke fungerer med et åpent operativsystem for nok alene stå på microsoft sin kappe.

Men jeg føler jeg har skrevet alt det her en gang før, og likevel kom de samme klagene en gang til, så det er vel som jeg alltid har sagt, om man har bestemt seg for at noe er dårlig, så er det det. MAO: Pebkac.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke slette preinstallerte program som Peggle, RollerCoaster som jeg må kjøpe! om jeg ønsker å bruke det, jeg vil jo for F*** bli kvitt det!!

Har akkurat kjøp x10 mini også, men er stort sett veldig fornøyd. Men jeg irriterer meg også grenseløst over at jeg ikke får fjerna de preinstallerte programmene! Noen som har en løsning på det? Ønsker ikke å fjerne alt, bare ha muligheten til å fjerne noe av det verste søppelet. Fins det ikke en app eller noe som gir mulighet til det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En så enkel sak som å kunne synkronisere telefonen mot Outlook for å kunne oppdatere kontaktlisten, kalender og epost går ikke! Det må gjøres enten via en brukerkonto hos sonyericsson, via gmail konto eller en tredjeprats programutvikler. Et annet tilgjengelig alternativ er å benytte seg av en Exchange server, noe de færreste har hjemme, og ikke alle har tilgjengelig via jobben.

For å være helt formelle: står det noe sted i markedsføringen at telefonen skal være i atand til å synke mot outlook? Smarttelefoner er mer komplekse vesener enn vanlige telefoner, og å kjøpe en smarttelefon krever at du leser dokumeentasjonen før du kjøper, slik at du vet hva telefonen kan og ikke kan. Hvis SE ikke har lovet synk mot outlook så kan du ikke forvente det.

En annen ting med android-telefoner (og jeg har fire stykker, se signaturen) er at en del helt banale funksjoner som du tar for gitt på andre telefoner ikke finnes. eller må skaffes på android-market.

Se X10 mini er en søt, liten gimmick-telefon, men ikke forvent all verden.

Lenke til kommentar

Android er mer "forbrukervennlig" enn f.eks. Windows Mobile, så at den da ikke inneholder alle synkroniseringsmetoder på mail etc. synes jeg ikke er rart.

Såvidt jeg vet kan du enkelt synkronisere exchange-kontoen med Moxier som er forhåndsinstallert på telefonen. De fleste benytter seg nok enten av gmail, hotmail eller en exchange-konto, men noen bruker sikkert oulook uten exchange også. De kan da laste ned dette programmet som fikser det.

Lenke til kommentar

For å være helt formelle: står det noe sted i markedsføringen at telefonen skal være i atand til å synke mot outlook? Smarttelefoner er mer komplekse vesener enn vanlige telefoner, og å kjøpe en smarttelefon krever at du leser dokumeentasjonen før du kjøper, slik at du vet hva telefonen kan og ikke kan. Hvis SE ikke har lovet synk mot outlook så kan du ikke forvente det.

En annen ting med android-telefoner (og jeg har fire stykker, se signaturen) er at en del helt banale funksjoner som du tar for gitt på andre telefoner ikke finnes. eller må skaffes på android-market.

Nå er det ikke vanligt at et firma forteller hva en telefon ikke kan i sin markedsføring, men for meg så er synkronisering med Outlook en funksjon som jeg regnet med at den hadde. Dette er noe som jeg har kunnet med mine tidligere nokia telefoner, N73 og 6600 (Nokia klump).

For meg er det ikke aktuelt å synkronisere via 3dje part (SE user konto eller gmail), dette skyldes at jeg noen ganger får mail og meldinger med personsensitiv innhold som jeg ikke vil skal havne på en server i utlandet som ikke er underlagt norsk personvern lov. Jeg vil heller ikke at mine kontakter skal havne på en server i utlandet.

Vel det er ikke første gang jeg flat for en gimmick...

Lenke til kommentar

Nå er det ikke vanligt at et firma forteller hva en telefon ikke kan i sin markedsføring, men for meg så er synkronisering med Outlook en funksjon som jeg regnet med at den hadde. Dette er noe som jeg har kunnet med mine tidligere nokia telefoner, N73 og 6600 (Nokia klump).

For meg er det ikke aktuelt å synkronisere via 3dje part (SE user konto eller gmail), dette skyldes at jeg noen ganger får mail og meldinger med personsensitiv innhold som jeg ikke vil skal havne på en server i utlandet som ikke er underlagt norsk personvern lov. Jeg vil heller ikke at mine kontakter skal havne på en server i utlandet.

Når løsningen på problement ditt allerede har blitt postet, synes jeg det blir usakelig å klage videre på det.

http://www.android-sync.com/

Hele poenget med Android OSet er å ha ett åpent system som du selv kan customisere. Hva som da ligger inne som standard på telefonen eller ikke, er irrelevant. Faktum er at du kan gjøre dette på android, og da også din X10 mini, og da burde det ikke være noe videre problem.

Lenke til kommentar

Når løsningen på problement ditt allerede har blitt postet, synes jeg det blir usakelig å klage videre på det.

http://www.android-sync.com/

Hele poenget med Android OSet er å ha ett åpent system som du selv kan customisere. Hva som da ligger inne som standard på telefonen eller ikke, er irrelevant. Faktum er at du kan gjøre dette på android, og da også din X10 mini, og da burde det ikke være noe videre problem.

Det er tydelig at du ikke har lest hele tråden, når du kommer meg en lada løsning på synkronisering. Og som jeg har sagt tidligere i denne tråden at jeg ser på Android som Lego med blokker en kan legge til ved behov. men det er noen blokker som bør være med i grunnpakka

Det jeg bruker nå er DejaOffice sammen med CompanionLink Synchronize. Men dette er ikke en optimal løsning.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du ikke har lest hele tråden, når du kommer meg en lada løsning på synkronisering. Og som jeg har sagt tidligere i denne tråden at jeg ser på Android som Lego med blokker en kan legge til ved behov. men det er noen blokker som bør være med i grunnpakka

Det jeg bruker nå er DejaOffice sammen med CompanionLink Synchronize. Men dette er ikke en optimal løsning.

Du burde kanskje undersøkt det på forhånd hvis Outlook sync var så viktig for deg?

Google sync (mail, contacts og calendar) er en del av grunnpakka i Android, og jeg mener det er nok. Det finnes jo mange muligheter for de som trenger mer på Market. HTC har lagt til Exchange-støtte i sin "grunnpakke" og Outlook sync via HTC Sync, så en HTC mobil hadde kanskje passet deg bedre.

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøp x10 mini også, men er stort sett veldig fornøyd. Men jeg irriterer meg også grenseløst over at jeg ikke får fjerna de preinstallerte programmene! Noen som har en løsning på det? Ønsker ikke å fjerne alt, bare ha muligheten til å fjerne noe av det verste søppelet. Fins det ikke en app eller noe som gir mulighet til det?

Hvis du ikke vil roote så finnes det også en annen løsning som er litt halvveis. Hvis du installerer LauncherPro så får du en ny launcher (hjemmeskjerm/desktop), og i denne har du muligheten til å skjule de programmene du ikke bruker fra applikasjonsmenyen. De vil altså ikke være borte, men de vil heller ikke være i veien...

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...