Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tregheter på maskina

Anbefalte innlegg

Hei,

En venn av meg har problemer med at pcæn er treig. Sikkert endel spionprogs på maskina da vil jeg tru? Bad han defragmentere men det hjalp visst ikke så mye.

Brukte Ad-Aware selv før. Etter en formatering ifjor så har jeg ikke programmet lenger.

Vurderer å laste det ned igjen.

Men er det noen her som har noe annet å anbefale? Både når det gjelder hva problemet med maskina hans kan være, samt om det er noe annet å anbefale foran Ad-Aware?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremgangsmåte og hvilke programmer som bør benyttes finenr du i forumet for "Antivirusprogrammer og Datasikkerhet".

I tillegg er nok din egen maskin utsatt siden du tilsynelatende kjører uten antivirusprogrammer.

Lenke til kommentar

512MB RAM er ikke allverden, og programvare utvikles i takt med at den jevne brukers gjennomsnittskapasitet økes. Jeg ville ha forsøkt en formattering av OS hvis mulig, men mengden RAM kan være kritisk når man nå om dagen går under 1GB. Selv de aller billigste nettpcene leveres med minimum 1GB RAM i dag.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

512MB RAM er ikke allverden, og programvare utvikles i takt med at den jevne brukers gjennomsnittskapasitet økes. Jeg ville ha forsøkt en formattering av OS hvis mulig, men mengden RAM kan være kritisk når man nå om dagen går under 1GB. Selv de aller billigste nettpcene leveres med minimum 1GB RAM i dag.

Jeg ville bare forhøre meg her på forumet først før jeg hjelper han(jeg har litt pc-bakgrunn selv, men jobber ikke med det til daglig og det er lenge siden jeg gikk på skolen).

Pr skrivende stund tenkte jeg å kjøre antivirusprogrammet og se hva det finner(han bruker F-Secure gjennom jobben(selv bruker jeg AVG)). Deretter laste ned SAS eller MBAM, som foreslått i denne tråden, installere dette og se om det hjelper. Ellers liker jeg å ta format C: hvis jeg får pc-problemer hjemme en sjelden gang. Er vel ofte lettere det enn å feilsøke i evig tid særlig hvis maskina er alvorlig angrepet av virus f.eks.

Men som du sier er vel kanskje 512MB litt lite ja. Tror ikke han bruker så mange belastende programmer på pc'n når det er sagt, men problemet hans kan bestå av fler ting selvfølgelig...

Setter dog pris på ytterligere forslag!

Lenke til kommentar

Som du sier er nok ikke en formattering å forakte. Kan ikke love stor bedring nødvendigvis, men det kan være et forsøk verdt uansett.

Hvis det fortsatt ikke hjelper, er mitt gylne tips lite RAM. Post gjerne speccs på maskinen her. Regner med RAM er DDR(1) siden det er såpass lite, så jeg ville ha kikket litt på =27&detailId[]=2%2855%29&num[66][low]=1&num[66][high]=2"]ny RAM (merk at det ikke er sikkert to ulike 512MB-brikker virker sammen, har selv vært utsatt for dette).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på en 6 år gammel PC med 1GB DDR-SDRAM. Det var riktignok dyrt den gangen, over 2000 kr bare for brikkene.

Hehe, ja utviklinga går fort i den teknologiske verden:)

Noen ganger kan det vel rett og slett lønne seg å kjøpe ny pc:)

Jeg skulle for et år siden bare bytte skjermkortet siden jeg er en gamer, men endte opp med å bytte hele shiten hehe. Sånn kan det gå...

Lenke til kommentar

Det lønner seg ikke på noen måte å kjøpe ny PC, med mindre den skal brukes i jobbsammenheng og det å bytte den ut effektiviserer arbeidet :p

Imidlertid er det grenser for hvor lenge man gidder å sitte å gnure på gammelt skrap når markedet utvikler seg. Skjønt, det som er "gammelt skrap" for en gamer kan være fullt brukbart for en som bare surfer og hører på musikk. Har selv en gammel maskin med Celeron 2.0 GHz og 512 MB RAM. Den skal utvides med mer RAM snart, og duger helt greit som kontormaskin på feriested. Men ikke tale om jeg hadde klart meg med den til daglig.

Lenke til kommentar

Vel, for min del hadde jeg ikke et bra nok skjermkort, og da balla det på seg bare:-p

Til slutt satt jeg der med en skikkelig kraftig pc:)

Greit det når en har gaming som hobby. Men opphavet til det hele var nok at jeg kjøpte en for dårlig pc til å begynne med.....:-p

Når komponentene ikke stod i stil til hverandre lenger hadde jeg rett og slett ikke no valg (man har jo alltids et valg men dog:-p)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Tanken når man kjøper er gjerne å oppgradere enkeltkomponenter etterhvert, men man ender som oftest opp med at det er greit å bytte ut hele statsen isteden når den tid kommer.

Uansett: forsøk en formattering hvis du får lov, og dere kan gjerne vurdere å putte inn nye RAM-brikker uansett. Det kan forbedre brukeropplevelsen ganske drastisk, og om han ikke er en særlig avansert bruker er det kanskje alt som trengs.

Lenke til kommentar

Han har ikke tilfeldigvis Avast antivirus på PC'en ?

Jeg hadde det selv på min bærbare, og den ble som sirup av det....

Bruker nå Avira.

som nevnt tidligere i tråden bruker han F-Secure:-p

Tanken når man kjøper er gjerne å oppgradere enkeltkomponenter etterhvert, men man ender som oftest opp med at det er greit å bytte ut hele statsen isteden når den tid kommer.

Uansett: forsøk en formattering hvis du får lov, og dere kan gjerne vurdere å putte inn nye RAM-brikker uansett. Det kan forbedre brukeropplevelsen ganske drastisk, og om han ikke er en særlig avansert bruker er det kanskje alt som trengs.

Jupp, skal prøve å kjøre MBAM først og se. Mulig det blir en formatering ja:-p

Lenke til kommentar

Da var det visst bare å oppdatere til SP3...fyren hadde ikke dette installert. Tok det for gitt at han hadde gjort det. Pc'n virker ifølge han raskere og treghetene som har har beskrevet er nærmest borte.

Dermed er problemet løst virker det som. Dette til info....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...