Gå til innhold

Diskusjon om fjering av fedrekvoten

Bør vi fjerne fedrekvoten?  

27 stemmer

1. 1. Jeg har ikke barn

• Er mann og mener:
      11
    • Ja
      8
    • Nei
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      2
    • Er kvinne og mener:
      0
    • Ja
      0
    • Nei
      0
      0
    • Jeg tilhører ikke i denne kategorien
      2
  2. 2. Jeg har barn og mener:

• Er mann og mener:
      2
    • Ja
      0
    • Nei
      2
      0
    • Er kvinne og mener:
      0
    • Ja
      0
    • Nei
      0
      0
      18
  3. 3. Jeg venter barn og jeg mener:

• Er mann og mener:
      0
    • Ja
      0
    • Nei
      0
      0
    • Er kvinne
      0
    • Ja
      0
    • Nei
      0
      0
      20

Anbefalte innlegg

Hva er fedrekovten?

"Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene. Dersom far ikke benytter disse ukene, faller de bort."

----.

Er selv interessert i å diskutere om vi i dagens samfunn har behov for å lovfeste barnepermisjon i kvoter. Selve hovedargumentet for å opprettholde fedrekvoten er at fedrenes mulighet til å være hjemme med barnet ikke vil bli redusert om kvoten oppheves.

Så, er det norske samfunn modent nok til å fjerne kvoten?

------

Da er undersøkelsen gjort om. Men nå kreves det at dere svarer ærlig og ikke missbruker muligheten til å svare på alle alternativene.

Velg det kjønnet du tilhører og svar kun for ditt kjønn.

Velg kun det som passer for deg. Som dere ser har dere svaralternativet "Jeg tilhører ikke i denne kategorien" i alle spørsmålene, om du ikke har barn velger du det alternativet og virsa versa med alle 3 hovedspørsmål.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er undersøkelsen gjort om. Men nå kreves det at dere svarer ærlig og ikke missbruker muligheten til å svare på alle alternativene.

Velg det kjønnet du tilhører og svar kun for ditt kjønn.

Velg kun det som passer for deg. Som dere ser har dere svaralternativet "Jeg tilhører ikke i denne kategorien" i alle spørsmålene, om du ikke har barn velger du det alternativet og virsa versa med alle 3 hovedspørsmål.

Nå kan diskusjonen starte på alvor..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Nei, hvis menn ikke har en fast avsatt periode kan de få trøbbel med jobben og risikere å miste jobben (eller bli mislikt) om de går på permisjon. I tilegg så vil det fort bety at kvinnen må være lengre hjemme noe som betyr at mange kvinner som ønsker å jobbe på karrieren sin, ender opp med å passe på barnet.

Lenke til kommentar

Men nøyaktig hva tilsier at dette vil skje? Jeg lever i den tro på at enhver fedre selv ønsker å få tilbringe tid med sitt barn uavhengig om det er en lov eller ei, samt at enhver oppadgående arbeidsgiver har forståelse for dette...

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Men nøyaktig hva tilsier at dette vil skje? Jeg lever i den tro på at enhver fedre selv ønsker å få tilbringe tid med sitt barn uavhengig om det er en lov eller ei, samt at enhver oppadgående arbeidsgiver har forståelse for dette...

Det er ikke alltid sa enkelt. Det kan f.eks. vare at det er hektisk pa jobben, og da hjelper det at tiden er obligatorisk. Ellers foler man at man legger ekstra byrde pa de andre. I tilegg er det ikke alle arbeidsgivere som har sa stor forstaelse og da hjelper det ogsa at det er obligatorisk.

Nar man uansett onsker at fedre skal vare hjemme med barna ogsa, sa vil det vare naturlig a gjore det obligatorisk.

Lenke til kommentar

Vi trenger den. Det er mange faktorer, det at far selv ikke aktivt sørger for at han får del av permisjonen er bare én. Mor kan like gjerne ville ha hele permisjonen selv. Temaet kom opp ved middagsbordet en stund siden og min gravide svigersøster sa noe sånnt som at de 10 ukene blir stjålet fra kvinnenes kvote.

Det eneste å fjerne kvoten vil føre til er at færre fedre vil være sammen med barna det første året. Men det trengs absolutt endringer, bl.a. lik opptjeningsrett.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et barn. Jeg opplevde ingen problemer med arbeidsgiver. Det eneste de ønsket var å få vite om når og hvor lenge jeg skulle ha permisjon så tidlig som mulig - noe jeg synes er helt naturlig. Kan også nevne at vi har delt permisjonen 50/50.

Har møtt mye større motforestillinger hos diverse kvinner som ser på permisjonen som "sin". Jeg tror derfor at den største hindringen mot at menn og kvinner rasjonelt kan velge hvordan de skal dele permisjonen, ligger i holdninger i samfunnet. For å endre på dette ser jeg ingen andre muligheter enn å bruke muligheten til å reservere deler av permisjonen for hver av foreldrene.

I debattene som har vært i senere tid om at kvinner har lavere lønn enn menn, trekkes det av og til fram at kvinner får barn og dermed er mindre attraktive for arbeidsgiver. I den grad vi kan oppnå å dele permisjonen likt mellom mor og far, vil en slik skjevdeling forsvinne. Arbeidsgiver vil da ha like stor risiko for at far som mor forsvinner fra arbeidsplassen et halvt års tid. Slik det er nå er det overveiende sannsynlig at mor blir borte 9 mnd mens far blir borte 10 uker.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en arbeidsgiver som krevde legerklæring -- to uker etter at sønnen min var syk.

...

Jeg gikk til legen.

Han så dumt på meg.

Han hadde aldri hørt om noe lignende -- men skrev ut en sykmelding "trøtthet/slapphet".

Dette er med kvinnelig sjef.

50% av alle mennesker i alle samfunnslag er komplette idioter.

De resterende 50% trenger beskyttelse fra disse, gjennom lover som denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...