TroyCastor Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Hei. Jeg har et par gamle objektiver liggende av merket Voigtländer - en 28-80 MM (1: 3.5 - 5.6) og en 100-300 MM (1: 5.6 - 6.7) Det jeg lurer på er følgende tre ting: 1. Kan jeg bruke disse på et digitalt speilreflekskamera? 2. Hvis ja, hvilke kameraer da? 3. Og er disse objektivene noe gode? Eller bør jeg bare se bort i fra dem og ikke la dem gi meg føringer angående hvilket kamera jeg skal kjøpe? Hadde satt pris på enkle og informative tilbakemeldinger da jeg ikke er en enkel sjel fra Bergen som ikke forstår alt av innviklede forklaringer og dyptgående fotografispråk. Jeg har snust litt på Pentax K-x og Canon EOS 550D. TC Endret 12. juli 2010 av TroyCastor Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 1) Du kan antagelig bruke de. Spørsmålet er hvilke fattning de har. Vet du hvilke kamera de har vert brukt på før? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvilken kamera du kan bruke de objektivene til er fortsatt åpen,de kan være tilpasset et utall systemer. Tror ikke du burde bruke de objektivene som en preferanse for kjøp av kamera,de har et brennvidde-spekter som ikke er direkte tilpasset et digitalt speilrefleks i nybegynnerklassen. Fordelen med Canon er at du får utrolige mange forskjellige adapter for og kunne bruke andre typer innfatninger til og passe på Canon sitt innfatningsystem "EF/EFs".Men du får ikke automatisk fokusering og sannsynligvis må du gjøre alt manuelt. Du burde heller prøveholde forskjellige kameraer og se hvilken du føler passer deg best,og kjøp med et kitobjektiv det koster nesten ingenting når du kjøper det med et kamera.Og når du begynner og bli litt varm i skjorta har du litt bedre forståelse for hvilken type objektiver du bure kjøpe,og les gjerne guiden for førstegangkjøper. Lenke til kommentar
TroyCastor Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 1) Du kan antagelig bruke de. Spørsmålet er hvilke fattning de har. Vet du hvilke kamera de har vert brukt på før? Et Nikon F60-kamera. Lenke til kommentar
Kristian Ringen Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 1) Du kan antagelig bruke de. Spørsmålet er hvilke fattning de har. Vet du hvilke kamera de har vert brukt på før? Et Nikon F60-kamera. Da kan objektivene brukes på Nikon kameraer. og ang. nytt kamera og bruk av disse, snakk med din nærmeste fotohandler. Der får du alltid flott hjelp! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Vær klar over at på de fleste digitalkameraer vil 28-80-objektiver være svært lite nyttig, siden 28mm med såkalt cropsensor gir et mye trangere utsnitt enn med film, siden sensoren er mindre enn det 135-film er. På fullformatskameraer vil den imidlertid oppføre seg likt, men da er det snakk om dyre kamerahus. Resultatet er at det som var en normalzoom, som dekket spekteret fra mellomvid vidvinkel til kort tele, heller vil oppføre seg som noe litt merkelig noe som går fra normalperspektiv til middels tele. 100-300 bør være mer nyttig, selv om den er ganske lyssvak. Er det snakk om den sølvfargede greia med 55mm filderdiameter? I så fall har den autofokus, men ikke innebygd fokusmotor; dermed er det av Nikons nåværende kameraer bare D90 og oppover som kan autofokusere den. Jeg ville ikke basert noe kamerakjøp på den. Endret 17. juli 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå