Gå til innhold

Når er en cpu stabil?

tellus

Anbefalte innlegg

Etter 24 timer stress 100% sandra burn inn?

12 turns?

12 timer 3dmark

Alt sammen?

Selv har jeg tidligere satt på 3dmark over natten, men nå skal jeg bare teste min nye 2500 barton. kjørte 30 min av første allternativ her oppe på 2000mz gikk bra det, får gi den litt mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns selv Prime95 er det meget bra program for å teste stabilitet på cpu. Skal man være sikkert på at cpuen er stabil må man nok kjøre noen timer, men som en rask test før man overklokker mer, så er vel mye gjort med en time kanskje. Prime gir ofte et kjapt svar hvis cpu er ustabil.

Lenke til kommentar
Last ned Prime95 og kjøre torture test. Gjennomfører ikke maskinen prime 95 i 1 time++ så er den ikke stabil.

Vel, selv kjørte jeg i 6.5 timer før jeg fikk feil, så jeg vil vel si at du bør nok kanskje kjøre noen dager før du finner ut om den er helt stabil...

jim

Lenke til kommentar
Last ned Prime95 og kjøre torture test. Gjennomfører ikke maskinen prime 95 i 1 time++ så er den ikke stabil.

Vel, selv kjørte jeg i 6.5 timer før jeg fikk feil, så jeg vil vel si at du bør nok kanskje kjøre noen dager før du finner ut om den er helt stabil...

jim

Men den stabiliteten er ikke nødvendig. Den gamle maskina mi som kjørte på 950@1300Mhz klarte ikke å fullføre første test på torture test engang.. Men gikk fint å spille med maskinen fordet...

Lenke til kommentar

jim

Men den stabiliteten er ikke nødvendig. Den gamle maskina mi som kjørte på 950@1300Mhz klarte ikke å fullføre første test på torture test engang.. Men gikk fint å spille med maskinen fordet...

Nei, det er riktig. Men dersom du skal teste om maskinen er stabil så må du kjøre Prime95 mer enn 1 time. Nå kommer det jo ann på hva en legger i stabil. Jeg mener ihvertfall at du bør kunne ha maskinen på i noen døgn uten at den lager feil, eller re-booter...men det er meg. Noen er fornøyd med å få startet Windows. Kommer ann på hva du ønsker deg av maskinen selvsagt.

jim

Lenke til kommentar

Dette er jo et definisjonsspørsmål av de store - de virkelige 'storkara' med ekstreme toppscorer på 3DMark er jo fornøyd hvis en overklokka cpu/gpu klarer å gjennomføre en benchmark (altså en 'runde' i 3DMark) uten å kræsje. Innstillingene de bruker for å få superhøye poengsummer er med andre ord ikke brukandes i det hele tatt sånn til vanlig :D

Jeg mener at en cpu må tåle ihvertfall et par timers full load før den kan kalles stabil. De fleste vil vel til vanlig bruk så godt som aldri ha sammenhengende max load på mer en 10 minutter av gangen.

Det er noen ytterst få applikasjoner som presser cpu'en max i mer enn et minutt eller to av gangen - rendring og komprimering av lyd/film er vel kanskje det mest krevende over tid for folk flest. Selv de mest cpu-sultne spill er jo aldri på full utnyttelse av cpu'en hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...