Gå til innhold

Ta bilder når man er på fly


Anbefalte innlegg

Passasjerfly flyr ikke mye høyere enn 40 000 fot, uansett hvor langt du skal, rett og slett fordi de ikke er laget for det. Concorde flyr tross alt ikke lenger. T/r USA for noen uker siden lå 747-en på 37-39 000 fot ifølge in-flight-kartet og -informasjonen.

 

Ang. det med mobil/elektronisk utstyr: Hva som sies varierer fra flyselskap til flyselskap, men de aller fleste (av de jeg har reist med) sier at mobil i flymodus er helt greit, og kan skrus på etter en viss tid. Så her gjelder det bare å følge med, men en mobil i flymodus kan aldri føre til konsekvenser uansett om flyselskapet godtar det eller ei, da det som sagt er som en hvilken som helst mp3-spiller eller kamera når den er i flymodus. Hvis et flyselskap ikke godtar mobil i flymodus, er det av hensyn til andre passasjerer, ikke fordi det er noen fare ved det.

 

Jeg kommer for øvrig fra en reise med seks forskjellige flyselskap (SAS, Norwegian, Virgin Atl., Delta, American Airlines og Skywest), og etter hva jeg kan huske sa alle at flight mode var ok og jeg brukte det selv på flere av reisene. Men SAS og Norwegian var begge utenlandsreiser, så dette kan jo ha noe å si.

 

Felles for alle flyselskap er at de sier at alt elektronisk (strøm eller batteri med en av-knapp) skal være avslått under take-off og landing. Dette er ikke fordi det kan være til skade for noe på flyet, for det kan det ikke, men fordi man skal være oppmerksom i de kritiske fasene av flyturen. Dette tilsier altså at du ikke skal bruke kamera i disse fasene, men det er en haug som gjør det likevel (søk på "take off" på youtube :p ) så det er ikke farlig, men av hensyn til andre og flyselskapets regler kan det være greit å vente med å ta bilder til man er et stykke oppe i lufta kanskje. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart de går gjennom sikkerhetsfunksjonene hver eneste gang de letter (før de begynner å kjøre ut på rullebanen) så forklarer de det på norsk og engelsk at du kan ikke ha på telefonen på i det hele tatt under hele flyturen. den skal være helt avslått sier de under hele flyturen

 

 

Bruk av elektronisk utstyr om bord

Elektronisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene, fordi dette kan påvirke de elektroniske flysystemene. Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser:

 

  • Bærbar PC med eksterne enheter
  • Radio- og TV-mottaker
  • Lyd- og videoopptaker- eller avspillingsutstyr
  • CD-spillere, Mini Disk og MP3-spillere
  • Elektroniske leke
  • Portabel GPS
  • Personsøker
  • Kalkulator
  • Elektronisk barbermaskin
  • Annet elektronisk utstyr; hårføner, tannbørste o.l.

Følgende utstyr kan bare brukes når flyet er parkert: Mobiltelefon (Vi oppfordrer til begrenset bruk av mobiltelefon, av hensyn til medpassasjerer)

Følgende utstyr er forbudt å bruke ombord: Annet elektronisk utstyr som ikke er nevnt ovenfor

 

http://www.sas.no/no...4=Eva_generellt

Har flydd ganske mye selv de siste årene, både med SAS og Norwegian, både gjennom Forsvaret og sivilt. Det er helt klart ikke lov å bruke mobiltelefon når flyet er i bevegelse, men vanligvis spesifiseres det at "mobiltelefoner må stilles i flymodus og skrus av helt under avgang og landing, samt når skiltet med 'fest setebeltet' lyser". Å bruke mobiltelefon som mp3-spiller i flymodus er ikke det samme som å bruke mobiltelefon. Spør en flyvertinne neste gang du er ute og flyr.

 

edit: leif

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg satt på et Norwegian fly og hadde øreplugger fra mp3-spilleren min i ørene, og før takeoff fikk jeg beskjed om å ta dem ut av ørene selv om mp3-spilleren var av. Senere benyttet jeg anledningen til å spørre hva som er gale med å ha på elektronikk som ikke har sender eller mottaker under takeoff/landing. Fikk beskjed av at alt som gikk på strøm sendte ut elektromagnetisk stråling som kan forstyrre flyets sendere. Jeg antar reglene er litt firkantet slik at dem ikke skal missforståes, fordi jeg antar at selv belysningen over setene avgir mer elektromagnetisk stråling enn en mp3spiller uten skjerm.

Lenke til kommentar

Det er nok slik som bare sies, eller at de ikke helt vet grunnen selv. Det er jo ganske kjent at elektronikk (hvert fall uten sender/mottaker) ikke kan påvirke flyet på noen måte, eller så hadde man jo ikke kunne brukt det i lufta heller. Etter hva jeg har hørt og lest er grunnen til at elektronikk ikke kan brukes under takeoff/landing at dette er de kritiske fasene av flyvningen og derfor skal man være fullt oppmerksom om noe skulle skje og få med seg alle beskjeder fra besetningen o.l.

 

Og det er nok også ekstremt liten sjanse for at en mobiltelefon kan påvirke flyet også. Det sjekkes tross alt ikke, bare opplyses om det, og hadde det vært alvorlig hadde det nok vært litt mer nøye sjekk av det. Hele tiden flyr det folk som har glemt å skru av mobilen, noe jeg må innrømme jeg også har gjort et par ganger. Men det er bedre å være på den sikre siden om man er usikker på om noen instrumenter kan forstyrres.

Lenke til kommentar

Reglene er nok strenge bare for å være på den sikre siden, har hatt mobil på i fly før uten at det har ført til krasj (mobil uten flymode som jeg trengte som mp3 spiller).

 

Ellers har jeg aldri hørt at det har skjedd ulykker pga slikt, da hadde nok terroristene nøyd seg med å slå på telefonen under turen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

ja men ikke med mobilen.

 

regelen: Du skal ha av alt elektronisk av under letting og landing men mobiler skal være avstengt under hele flyturen

 

under selve flyvningen kan du ha på laptops og kamera og slike ting men ikke mobil. ikke i flyvemodus engang

 

Det visste jeg ikke....

Lenke til kommentar

Kunne ikke se at noen har nevnt det, men tror litt av poenget med forbud mot elektrisk utstyr under takoff/landing er at passasjerene skal være oppmerksom på hva som skjer. Om det må gjøres bråe manøvre gjelder det at passasjerene sitter skikkelig/holder seg fast, i stedet for å henge over setene med kameraet i hånden.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at ingen sier noe som helst dersom du bruker telefonen i flymodus etter take off. De ber deg om å skru den (og alt annet elektronisk) av før landig, men i lufta er det intet problem.

 

Såvidt jeg husker, så nevner de flight mode i samme setning som at "Mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr skal være avslått ved start og landing." Husker ikke ordrett hva de sier nå, men.

Lenke til kommentar

det er lite sansynelig for å krasje med fly, og det er derfor de er strenge, fordi sikkerheten alltid kommer først. og jeg regner med at dere husker hvor hysteriske de ble da askeskyen fra island kom over norge, de stengte hele norge og europa for flytrafikk, men så testflydde de et fly og ingenting skjedde.

 

med norwegian skal mobilen være avslått når skiltet "fest setebelte" er tent. vil du ha den på må den stå i flymodus.

 

det er faktisk mer sjanse for at du vinner i lotto enn å krasje i en flystyrt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det kun snakk om ved de virkelig kritiske punktene de ikke vil ha noe "elektrisk støy." Altså takeoff og landing.

 

Ved cruising så er det nok ikke noe problem. Har lekt meg med GPS på fly jeg. Var artig å ha en gjennomsnittlig hastighet i Danmark på 450 km/t

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det kun snakk om ved de virkelig kritiske punktene de ikke vil ha noe "elektrisk støy." Altså takeoff og landing.

 

Ved cruising så er det nok ikke noe problem. Har lekt meg med GPS på fly jeg. Var artig å ha en gjennomsnittlig hastighet i Danmark på 450 km/t

 

Tregt dere fløy da. :tease: Regner med det var turbopropp.

 

Grunnen til at det ikke skal være elektronisk utstyr på under take off og landing er vel hvis det skulle skje noe og flyet må evakueres, så vil de ikke at du skal sitte der med halve Elkjøp i fanget.

 

Og som noen andre kommenterte på, makshøyde på passasjerfly idag er 43.000 fot.

Lenke til kommentar

Var ute og flydde for ett par dager siden.

Norwegian mente da at vi skulle sette tlf på flymodus før vi startet og sette den på senere ( når sete beltet ikke lyste lengere)

 

Er det mulig? Så lang tråd for en så liten sak?

 

Det er helt korrekt at Norwegian sier dette. Flymodus skal settes på før mobilen skrus av, og kan deretter skrus på når fest setebelt-lyset er slukket. Grunnen til at de sier dette, er fordi mange mobiltelefoner ikke har flymodus som valg i oppstartsmenyen. Derfor må den settes i flymodus før den skrus av.

 

Flymodus skal kun brukes når fest setebelt-lyset er slukket. Elektronisk utstyr skal være slått av når fest setebelt-lyset er på, og det gjelder jo landing og take-off. Det er mange som ikke respekterer dette, ved å f.eks ta bilder under takeoff. Det er ikke lov!

 

Både hos SAS og Norwegian er flymodus lov.

I noen tilfeller er selvsagt opptil besetningen, om besetningen sier noe annet skal man alltid underrette seg det!

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det kun snakk om ved de virkelig kritiske punktene de ikke vil ha noe "elektrisk støy." Altså takeoff og landing.

 

Ved cruising så er det nok ikke noe problem. Har lekt meg med GPS på fly jeg. Var artig å ha en gjennomsnittlig hastighet i Danmark på 450 km/t

 

Tregt dere fløy da. :tease: Regner med det var turbopropp.

 

Grunnen til at det ikke skal være elektronisk utstyr på under take off og landing er vel hvis det skulle skje noe og flyet må evakueres, så vil de ikke at du skal sitte der med halve Elkjøp i fanget.

 

Og som noen andre kommenterte på, makshøyde på passasjerfly idag er 43.000 fot.

 

Var jo etter å ha kjørt med bil i Danmark jeg mente da! :p

På flyet lå vi nok nærmere 8-900 km/t på det meste, men gjennomsnittet trakk seg raskt ned med bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Nå var det flyvertinnene jeg siktet til , både KLM & Lufthansa oppfattet jeg som mer blide......men ja security har en tendens til å være pain in a** :/

Lenke til kommentar

Reiste nylig innenlands tre ganger i USA, og det var kun på AA-flighten at det var en ekstra security ved gaten. Er det tilfeldig, fordi det var AA eller fordi vi skulle til Los Angeles som blir sett på som mer utsatt? Ellers synes jeg crewet på den AA-flighten var helt normalt blide og greie, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
.... det blir å høre sikkerhetsfunksjonene 4ganger på 10 dager det...

 

du har ikke lov til å bruke mobilene i flymodus nei. ikke i SAS iallefall...

 

Jeg tror du må høre bedre etter.

Det er under letting og landing det ikke er lov å ha telefonen på i det hele tatt. Under selve flighten (mens lyset for setebelte er slukket) kan du bruke den i Flight Modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...