Hveding Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei! Det er vel fullt mulig og ta bilder når man er på fly reise ? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 ja men ikke med mobilen. regelen: Du skal ha av alt elektronisk av under letting og landing men mobiler skal være avstengt under hele flyturen under selve flyvningen kan du ha på laptops og kamera og slike ting men ikke mobil. ikke i flyvemodus engang Lenke til kommentar
William_S Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Går helt utmerket å ta bilder inni fly. Har gjort det mange ganger og det er ingen som har reagert på det hittil. Lenke til kommentar
koots Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Mobil med flymodus er lov, ta bilder er lov. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Okey Takker for svar da skal jeg ta bilder i massevis ! om jeg ser noe der oppe hehe. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Her var mye forskjellige meninger som ikke er helt enig med det jeg får beskjed om hver gang jeg setter meg i et flysete... Flyvertinnene er vel rimelig klare på det under sikkerhetsbriefingen før takeoff: Alt med trådløse sendere eller mottagere skal være av eller i flymodus under hele flyturen, i tillegg skal øvrig elektronisk utstyr være av under takeoff og landing, men kan være på resten av flyturen. Dette betyr strengt tatt at man ikke kan ta bilder under takeoff og landing, men har ennå tilgode å se noen reagere på det. Dessuten sitter jo flyvertinnene i sine respektive seter i denne fasen av flyturen... Hvis du har GPS og/eller WLAN på kameraet kan det jo være greit å slå det av. Er ikke mye nytte i det inni et fly uansett. Endret 12. juli 2010 av Loomy Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 OT: Hvorfor er mottagere egentlig forbudt? Jeg kan forstå at man ikke bør sitte ombord i flyet med en kraftig sender, men en mottager kan da ikke påvirke noe..? (Beklager min uvitenhet ) Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Mobil med flymodus er lov, ta bilder er lov. jeg tok fly i juni og retur 10 dager etterpå (ferie i nord) og man må bytte fly i oslo for å komme seg mellom stavanger og bardufoss.. det blir 4 fly det.... det blir å høre sikkerhetsfunksjonene 4ganger på 10 dager det... du har ikke lov til å bruke mobilene i flymodus nei. ikke i SAS iallefall... kanskje på lengre flyturer som til thailand med 747 eller lignende men småfly innenlands så er det ikke lov Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Det har foreløpig ikke skjedd noen ulykker pga mobiltlf og lignende på fly(ifølge discovery) men de vil ikke ta sjansen på at det skal skje. Derfor er det forbudt. Jeg kan også skjønne at noen flyselskap ikke vil at folk skal ha telefonen i flymodus da det er mange som sliter med flyskrekk. For disse er det nok ekkelt at folk sitter å fikler med mobilen under flyvningen. Det siste man vil at skal skje i 10.000 fots høyde er at noen får panikk ombord. Edit: 10.000 meter er kanskje mer riktig Endret 12. juli 2010 av McHalvorsen Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 når vi fløy fra oslo til bardufoss lå vi i 40 000 fots høyde(kapteinen informerte)... større fly og lengre flyturer flyr høyere enn dette det er såpass lenge siden jeg fløy til thailand at jeg husker ikke høyde og slike ting på den flyturen men vet at de flyr høyere enn små korte flyreiser Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg spurte ombord i SAS, fikk svar at jeg kan ha telefonen på flymodus (derav navnet) under flyvning, men ikke letting og landing Så det gjør jeg hver gang jeg flyver Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Mobil med flymodus er lov, ta bilder er lov. jeg tok fly i juni og retur 10 dager etterpå (ferie i nord) og man må bytte fly i oslo for å komme seg mellom stavanger og bardufoss.. det blir 4 fly det.... det blir å høre sikkerhetsfunksjonene 4ganger på 10 dager det... du har ikke lov til å bruke mobilene i flymodus nei. ikke i SAS iallefall... kanskje på lengre flyturer som til thailand med 747 eller lignende men småfly innenlands så er det ikke lov Kanskje litt OT, men jeg og Loomy var i forsvaret på bardufoss, og jeg bodde i trondheim, så du kan jo se for deg hvor mange fly det blir med 7 permer ila et år. Ingen direktefly fra bardu > trondheim nei. En perm = Bardu > Oslo >trondheim > Oslo > Bardu. Ganger 7 elns Husker ikke hvor loomy fløy. Har tatt bilder maaange ganger under takeoff, landing, flyving, you name it, uten verken å ha styrta eller fått kjeft. Og selvfølgelig brukt flymodus på telefon, flydde både norwegian og sas under den perioden. Endret 12. juli 2010 av SvennAndre Lenke til kommentar
koots Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Per idag er det ingen passsjerfly som kan fly høyere enn 43 000 fot. Har aldri hatt problemer med mobil i flightmode, samme hva slags fly, distanse og selskap det er. Sitter gjerne med kamera framme og på under take off og landing også. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Rart de går gjennom sikkerhetsfunksjonene hver eneste gang de letter (før de begynner å kjøre ut på rullebanen) så forklarer de det på norsk og engelsk at du kan ikke ha på telefonen på i det hele tatt under hele flyturen. den skal være helt avslått sier de under hele flyturen Bruk av elektronisk utstyr om bord Elektronisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene, fordi dette kan påvirke de elektroniske flysystemene. Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser: Bærbar PC med eksterne enheter Radio- og TV-mottaker Lyd- og videoopptaker- eller avspillingsutstyr CD-spillere, Mini Disk og MP3-spillere Elektroniske leke Portabel GPS Personsøker Kalkulator Elektronisk barbermaskin Annet elektronisk utstyr; hårføner, tannbørste o.l. Følgende utstyr kan bare brukes når flyet er parkert: Mobiltelefon (Vi oppfordrer til begrenset bruk av mobiltelefon, av hensyn til medpassasjerer) Følgende utstyr er forbudt å bruke ombord: Annet elektronisk utstyr som ikke er nevnt ovenfor http://www.sas.no/no...4=Eva_generellt Endret 12. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
koots Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 En mobil i flymodus er jo praktisk talt bare en MP3 spiller med kamera. Har sittet i cockpit hos SAS, og knipset i vei med både mobil og speilrefleks under take off uten at pilotene klaget. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 En telefon i flymodus utstråler ikke elektromagnetisk energi, sender og mottaker er av. Siden ikke alle telefoner har denne funksjonen sier de det, for å unngå misforståelser og annet tull. Har aldri fått noe annet påpekt, tror jeg spurte en gang og faktisk, og det var greit sålenge de ikke var under takeoff/landing eller når fest setebeltet var på. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 De reglene er nok fra før flymodus ble vanlig. Jeg mener bestemt at jeg hører dem nevne flymodus nå til dags, og jeg har ikke flydd utenlands på tre år. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) de nevner flymodus nå i dag ja som de ikke gjrode før men det de sier er at mobilen og elektroniske devices som har utrstråling skal være avslått under hele flyturen, flymodus er heller ikke lov (omtrent ordrett) klikk linken så ser dere kilden. tror dere ikke de holder det oppdatert eller? tror dere virkelig de har regler og tekster der ifra 2005 eller tidligere? det er nok helle fordi det er folk som gir F selv om de får streng beskjed så derfor tar de ingen sjangser. alltid noen som skal ødelegge for andre og det tar de ikke sjansen på derfor sier de bare å slå det helt av under hele flyturen... Endret 12. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Kanskje litt OT, men jeg og Loomy var i forsvaret på bardufoss, og jeg bodde i trondheim, så du kan jo se for deg hvor mange fly det blir med 7 permer ila et år. Ingen direktefly fra bardu > trondheim nei. En perm = Bardu > Oslo >trondheim > Oslo > Bardu. Ganger 7 elns Husker ikke hvor loomy fløy. Har tatt bilder maaange ganger under takeoff, landing, flyving, you name it, uten verken å ha styrta eller fått kjeft. Og selvfølgelig brukt flymodus på telefon, flydde både norwegian og sas under den perioden. Heheh, det var en lignende rute for meg: BDU > Oslo > Bergen og samme rute tilbake. Med unntak av den gangen de presterte å gi meg retur med et propellfly som gikk Bergen > Førde > Oslo </offtopic> Tror Hawkins er inne på "fasiten" her, men de skriftlige reglene er nok strengere enn det som er tilfellet i praksis (for normalt oppegående personer, vertfall. Sikkert greit å ha klare, skriftlige regler i backup når kverulantene slår til). Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 det kan godt hende det og noen flyvertinner er strengere enn andre and so on. litt svikt er det alltid uansett hva det er men selv slår jeg alltid av telefonene helt, helt til jeg er framm (selv hvis jeg må mellomlande) men har jeg 3timers ventetid i oslo for eksempel så tar jeg på telefonen seff men med engang jeg kommer inn i flyet eller skal begynne å gå inn så slår jeg av telefonen helt og bruker heller selvstendig kamera, har aldri tatt bilder fra fly da jeg ikke har hatt selvstendig kamera så lenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå