Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

**LØST** Lønn istedet for feriepenger? Haster

Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg jobber annen hver helg 16 timer. I sommer har jeg jobbet mandag-fredag 17-22 fra 19. juni til 18. juli. I tillegg annenhver helg denne tiden.

Jeg tror jeg fikk feriepenger i mai, men det angår ikke dette.

Jeg fikk beskjed at jeg bare får feriepenger nå i juli, ikke lønn.

Dette stemmer vel ikke, da jeg går på time, og ikke fast månedslønn? Jeg har krav på lønn i tillegg til eventuel feriepenge, og jeg SKAL ha lønn i tillegg til feriepenger om feriepengene er såpass mye mindre enn lønna at jeg taper sterkt på det, right?

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepengene dine regnes ut ifra hva du tjente i fjor.

hvis du hadde 100 000 i inntekt i hele fjor skal du ha 10 000 i feriepeng.. hvis du da holder deg i samme jobb enda med samme oppsett så får du ikke lønn når du får feriepeng nei.

Hvis du ikke har jobbet der i fjor så har du ikke krav på feriepeng før neste sommer nettopp pga de må vite hvor mye du tjener i år...

Lenke til kommentar

Jeg jobber annen hver helg 16 timer. I sommer har jeg jobbet mandag-fredag 17-22 fra 19. juni til 18. juli. I tillegg annenhver helg denne tiden.

Jeg tror jeg fikk feriepenger i mai, men det angår ikke dette.

Jeg fikk beskjed at jeg bare får feriepenger nå i juli, ikke lønn.

Dette stemmer vel ikke, da jeg går på time, og ikke fast månedslønn? Jeg har krav på lønn i tillegg til eventuel feriepenge, og jeg SKAL ha lønn i tillegg til feriepenger om feriepengene er såpass mye mindre enn lønna at jeg taper sterkt på det, right?

Går du på timelønn skal du ha utbetalt lønn for timene du jobber.

Tar du ferie, så skriver du naturligvis ikke timer og det er denne perioden feriepengene er ment å dekke.

Men som sagt, hver time du jobber skal utbetales iht kontrakt. Feriepenger kommer i tillegg til dette. Arbeidsgiver kan dog pålegge deg ferie, en periode du naturligvis ikke vil få noe utbetaling for.

Lenke til kommentar

Kan noen dra frem en lov eller ti om at når jeg har timebetalt (altså ikke fast månedslønn) så har jeg krav på feriepenger og lønn i mai/juni, samt lønn i juli om jeg jobber i juni?

Hva med å heller dra frem en lov som sier at du ikke skal få lønn når du jobber? Det er ikke alt som står i lovtekst. Noe er helt selvsagt. Det er når du IKKE jobber (altså har ferie) at du ikke skal ha lønn. Hvis du faktisk jobber skal du selvsagt ha lønn. Feriepengene tjente du i fjor. Arbeidsgiveren din som ikke har peiling kan f.eks. spørre regnskapsføreren sin.

Lenke til kommentar

Altså, har du fast lønn, så får du lønn August-Juni, men ikke i Juli om du har ferie da, for da får du feriepenger. Av den grunn at du ikke jobber i Juli.

Har du timelønn, så får du lønn de månedene du jobber, så jobber du 12 måneder, så skal du ha lønn og feriepenger for det. Merk at oppbygd ferie ikke takes med i dette, da det ikke heltid, men deltid.

Det siste er min situasjon, da har altså jeg krav på lønn i Juli for det jeg jobba for i Juni, uansett om jeg fikk feriepenger+lønn i mai eller juni, eller får de nå.

Jeg får lønna for Juni OG Juli i august istedet, dette har de da vitterlig ikke rett til å gjøre?

Skal forøvrig sjekke med banken hvor mye jeg fikk inn i mai og juni, fikk jeg inn dobbelt lønn, så fikk jeg feriepenger da, og da er jo den saken grei.

Lenke til kommentar

Jeg får lønna for Juni OG Juli i august istedet, dette har de da vitterlig ikke rett til å gjøre?

Hvis du får feriepenger nå i juli så er det kanskje ikke så mye stress om du får lønn for juni i august? Det aller viktigste er ihvertfall at totalene stemmer, dvs at du får betalt for alt du faktisk har jobbet for.

Hvis du fikk feriepengene i mai, så høres det rart ut at du skal få feriepenger også nå i juli..

Lenke til kommentar

Det er slik i norge i dag at man får lønn for det man jobber, og ikke lønn når man har ferie - men feriepenger fra fjorår.

Altså skal du da såklart ha lønna di når du jobber timelønnsbasert. Når du jobber og hvor du jobber har ikkenoe med saken å gjøre.

En fulltidsansatt får heller ikke lønn de 5 ukene han har ferie - men dette "trekket" i lønna gjøres den måneden feriepengene utbetales. Feks i Juni. Så man får null lønn da man ikke skal jobbe, og feriepenger fra fjoråret.

Skjønner?

EDIT: Ser du har fått beskjed om at lønna for det du jobber og tjener opp nå skal utbetales i august. Da må du ta en titt i arbeidskontrakten din, står det der at slik er slik det gjøres, så må du faktisk finne deg i det etter hva jeg kan se. Om ikke, se hva som står under utbetaling av lønn. Siter det gjerne her.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Har ikke kontrakt, så da gjelder arbeidsmiljøloven og feireloven over alt :)

Og generell hjernebruk.

Det eneste de taper på det er en sint ansatt, men tjener renter på å la lønna mi stå. Jeg taper... Skiltene på bilen min, samt et par regninger til inkasso?

Står vel i loven at om feriepengene alene blir en økonomisk byrde så skal man ha lønn i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv på time (er ikke fast) og jeg får betalt for det jeg jobber + feriepenger på juli lønnen. Så lenge du er deltid og ikke har fastlønn, så får du betalt etter hvor mye du har jobbet hver uke/mnd med feriepenger på toppen på juli lønnen.

Er du i det motsatte tilfellet fast ansatt, vil du kun motta feriepenger i juli, uansett om du tar ferie da eller ikke.

Lenke til kommentar

Kan ikke be posten holde en pakke mer en 14 dager, og det er deler til bilen som jeg må ha før EU, så det er vanskelig. De kan ikke be meg avskilte bilen fordi de har gjort en tabbe :)

Uansett, du skal ha lønn i juli om du ikke har ferie da, f.eks om du utsetter ferie til september.

Meeen, jeg har fått ordna det. Gikk innom min jobbs regnskapskontor og spurte, og de bekrefta at jeg skulle ha lønn, så sa jeg det til sjefen, at jeg snakka med XXX, og så sa han "Oi, ja det er jo de vi har.. Jeg skal få sjekka timelista di selv og fikse det"

Så takk for tipsene. Slapp å gå så langt som trussel om arbeidstilsynet, takk gud for det :D

Lenke til kommentar

4k spenn for bildeler? Hoho. Søstra mi hater meg (søskenkjærlighet ftw), broren min er blakk, pappa har ikke råd atm, tanter har jeg ikke (daue hele gjengen), onkler er blakke eller bare for heslige til å ha kontakt med...

Så nei,men jeg får lønn imorra uansett :) Snakka sjefen til vett, han la seg langflat uansett.

Lenke til kommentar

For andre som måtte lure...

Ansatte uten tariff:

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

Ansatte med tariff:

I henhold til tariff. Snakk med tillitsvalgt.

Masse ting i ferieloven kan fravikes med tariffavtale, og i disse tilfellene er det bortkastet tid å lese loven. Vel, hvis du ikke har noe bedre å bruke tiden på så...

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...