newman221 Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei. Jakter på ny skjerm. Primærbruk er surfing på nett, etter det blir det noe spilling og bilderedigering, samt tv-serie-titting. Liker kvalitet, men ser ikke behovet for å bruke uforholdsmessig mye penger... 2000 er ingen problem, 3000 er en ok pris, 4000 eller mer må det gode argumenter til... Lett tilting og høydejustering bør være tilstede (men ingen dealbreaker hvis kvalitet ellers er på topp). Oppløsning bør være høy, og 16:10 er et fint forhold (1920x1200) Noen som har forslag? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) http://www.komplett....aspx?sku=500749 gode specs og all good men i den prisklassen vill jeg deffintivt valgt http://www.komplett....aspx?sku=575424 dette er 16:9 da http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593103 16:10 Endret 12. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Veit ikke om det bare meg som er gammeldags, men det må da være relativt tullete å kjøpe en 27" pc-skjerm som man skal sitte 120cm unna... Ihvertfall når den LG-skjermen ikke har bedre oppløsning enn en vanlig 24" (den har faktisk dårligere...) Det må bli voldsomt stort bilde ut av det... Jeg har fra før en 19" Nec, og husker at den var sååååå stooor da jeg fikk den i hus for en del år siden. Noen flere forslag? Bare vanlige TN-paneler? Ingen gode skjermer med IPS-paneler? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 27" er perfekte jeg sitte mellom 90-120cm fra skjermen og det er så perfekt. nei man ser ikke pikslene og slike ting. de er altfor små til det. du har da 40-60" i stua som du bare sitter noen få meter ifra den forskjellen der blir veldig mye større enn den 27" på 120cm (skjønner?) du får en stor god skjerm på en bra distanse og den er herlig å spille på. nice i assault og nice i sniping... nice i rpg og racing også.. du får med de små effektene og tingene så mye bedre og så mye bedre oversikt Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Det er kanskje sant, men skal man ha en skjerm av ok kvalitet, og helst med et IPS-panel istedetfor de blasse og daffe TN-panelene blir de rimelig dyre i den størrelsen. Noen som har vært borti denne skjermen: DELL U2311H ULTRASHARP 23" Den ligger rimelig billig ute nå. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det er delte meninger fra brukere på diverse forum, enten har du uflaks og får en fæl skjerm ellers får du en helt topp skjerm. 2209WA er veldig bra, men den blir kanskje for liten for deg (22" 1650x1080). Den koster også det samme som U2311 ... U2410 (24" 1920x1200) er også topp, men den koster rett over 4k. Her er to omtaler fra spesialistnettsteder: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2311h.htm http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1275291737 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Så det kan være lurt å bestille to skjermer med én gang hvis man bestemmer seg for den modellen... Så man kan returnere den ene Syns det bare er litt drøy prisforskjell på U2410 og U2311H... Den ene er 23" og den andre er 24", og prisforskjellen er over 100%. Bildet på U2410 er vesentlig større siden den har 16:10-format, men anyway... Noen gode skjermer med TN-panel da? Jeg driter lang marsj i 2ms-hysteriet, da jeg ikke har enormt store planer om massiv spilling av FPS. Tipper jeg kommer til å spille litt Mass Effect2, Splinter Cell og den sjangeren der. Setter mer pris på bildemessig kvalitet fremfor unødvendig høy refresh rate. Endret 13. juli 2010 av newman221 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Bestilte en Dell U2410 her om dagen, dog ikke fått den enda. Har fra før en BenQ G2400WD, en såkalt "gaming" skjerm og TN-panel, som jeg er meget fornøyd med, men denne er jo utgått. Titta på noen par skjermer før jeg bestemte meg for U2410, blant annet U2311H, men i og med at jeg allerede er vandt til 24 tommer og 1920x1200 oppløsninga så viste jeg ikke helt hvordan det hadde blitt med en liten nedgradering på oppløsning og størrelse på skjermen. Men allikevel så er prisforskjellen mellom U2410 og U2311H ganske stor, så i utgangspunktet så tror jeg U2311H er mer skjerm for pengene. Uansett, jeg vil tro at om man ikke er veldig kresen på skjerm, så funker nok hvilken som helst skjerm. Titta også på BenQ G2420HD, men av en eller annen grunn hadde jeg lyst til å teste en litt dyrere skjerm denne gangen, selv om jeg sikkert hadde blitt fornøyd med G2420HD. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg gikk nylig fra en Samsung SyncMaster 2493HM med 1920*1200 oppløsning til to Dell U2311H og må si meg svært fornøyd. Ser ikke bort ifra at det blir enda en slik skjerm etterhvert. Riktignok blir 16:9-skjermene litt lavere enn det jeg er vant med fra tidligere. Og jeg får naturligvis litt mindre "screen estate". Men det har ikke vært et merkbart problem sålangt. Eneste jeg har merket er at hele wallpaper-samlingen min nå blir litt kuttet på toppen og bunnen. Når det gjelder teknisk ytelse er det jo ikke den aller største forskjellen mellom U2311H og U2410. Riktignok bruker U2410 H-IPS i forhold til 2311Hs e-IPS. Så man får antagelig noe bedre fargegengivelse og kontrast på 24-tommeren. Men til gjengjeld har 2311H litt lavere input-delay. Så den egner seg kanskje litt bedre for spill. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Veldig fornøyd med min HP ZR24W 24" WIDE skjerm. Litt omtale her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1222190 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg blir ikke helt klok på skjermvalg jeg... Alltid ettellerannet en review skal rakke ned på. Sistnevnte HP ZR24W blir kritisert for å ha dårlig sortnivå, det er ikke spesielt kos det heller, da jeg mest sannsynlig kommer til å se noe film på den. Men hvor plagsomt eller fremtredende det "svake" sortnivået er, det veit jeg ikke. En del av de som tester er rimelig kresne, så hva som er akseptabelt/brukbart/bra er ganske uvisst. Er du plaget med slapp sortfarge? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Kan ikke akkuratt si det. Det jeg liker er at sort ikke blir "lilla" som det ofte blir på TN-panel om en ikke har akkuratt perfekt synsvinkel på skjermen. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Klipper inn fra eget innlegg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1239624 "Jeg fikk skjermen [Dell Ultrasharp U2311H] i går, satte den opp i dag. Den virker veldig bra, og jeg har heldigvis ikke fått pikselfeil på min skjerm. Knappene er litt kjipere enn på 2209WA og U2410, og den mangler denne uttrekkbare saken med serienummer og slikt på. Den er en del tynnere enn 2209WA, og mangler dette sølvfargede båndet rundt kanten av skjermen. Foten til U2311H er litt smalere og en del fastere i bevegelsene. Rotering om Y-aksen er litt i meste laget, treghetsmessig. Den har litt blåstikk på venstre side, men det er ikke merkbart ved vanlig bruk (etter kalibrering). Du ser det med hvit bakgrunn, men jeg synes ikke det er sjenerende. 2209WA har ikke dette problemet, ei heller skal U2410 ha det. Virker litt snodig, men som sagt, det er ikke sjenerende for mitt bruk." Endret 8. august 2010 av lch Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Det ble en U2410 på meg, og jeg er meget fornøyd. Stor og god, fargene er gode, og ingen pixelfeil eller skjemmende baklys. Eneste er at jeg tror jeg har tuklet litt med noe jeg ikke er helt sikker på hva er. Når jeg er på Desktop (win7 64bit) er fargene fine og gode, men hvis jeg åpner et bilde med det vanlige Windows-programmet skifter fargene og det blir gulaktig. Når jeg åpner Adobe Photoshop får jeg melding om at fargeprofilen er skadet... Har ikke tilgang på internett hjemme for tiden, så ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 control panel -> color management -> advanced der sette du device profile til sRGB IEC61966-2.1 også inni photoshop går du inn på: Edit -> cloror settings Der setter du settings til monitor color dette skal da funke. du har mange valgmuligheter her så du kan utforske og prøve deg ut på diverse profiler også om du ønsker det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå