Lazbal Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Skal bytte ut en gammel trafo som kjører ~230v ned til ~12v, hvor sekundærsiden forsyner et par halogen pærer. Men går først innom et sett av releer som igjen er styrt av en pls, slik at pærene lyser i en rekkefølge programmert i pls'en. Først prøvde jeg en standard lystrafo fra Osram med relativt høy effekt, men det visste seg å fungere særdeles dårlig. Spenningen over primærsiden sank til ~170v og sekundærsiden leverte stakkarslige ~2V og ikke 12. Mistenker at dette har noe med trafo'ens induktans å gjøre, og at dette får hovedparten av spenningen til å legge seg over spolen og ikke halogenpærene. Men mine kunnskaper er rent teoretiske og også der noe knappe. Håpet derfor at noen hadde noe tips/erfaringer på hvordan jeg burde gå frem for å løse en slik problematikk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvordan kan spenningen på primærsiden synke? Er det ikke nettspenningen du kobler til på 230V inngangen? Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ikke fra dimmern om noe er galt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Finn ut hvor mye effekt kretsen din trekker, og finn en trafo med minst 20% høyere VA rating. Husk at den del såkalte lystrafoer ofte er mye mer enn bare en enkelt trafo med sekundær og primær spole. De er ofte såkalt elektriske trafoer (mer lik en switchet PSU). Den klassiske man som oftest lærer om på skolen er magnetisk. http://www.ehow.com/about_6005573_magnetic-vs_-electronic-low_voltage-transformers.html Endret 20. juli 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå