Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Etterfylling av AC (osloområdet)

Anbefalte innlegg

Trenger å få etterfylt gass til aircondition på en 2001 Honda Civic.

Er det noen som vet om ett verksted i oslo-området som gjør dette rimelig?

Snakket med der jeg kjøpte bilen, og han sa at dette er noe man må gjøre en gang i året, stemmer det? Jeg syntes det hørtes veldig mye ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, da har den nok en lekkasje og du bør finne og reparere den først.

Tror kanskje du misforstår. Jeg har bare hatt bilen i 2 uker, så jeg vet ikke om det har blitt dårlig en gang i året. Men han som jobbet der, sa at man må etterfylle en gang i året.

Lenke til kommentar

Man etterfyller ikke AC-en en gang i året, må man gjøre det er det en lekkasje som slipper ut gassen.

At de som driver med AC-service kanskje mener man må sjekke trykket en gang i året er jo så, da tjener de jo mer penger.

Har selv en bil her som aldri har blitt rørt AC-en på og den fungerer like fint, blir trykket for lavt blir anlegget lite effektivt og blir det lavt nok så skru anlegget seg av for og hindre skade på kompressoren.

Lenke til kommentar

Snapdrive tar ca. 1500 kr for etterfylling av gass. Jeg har lest i Motor at AC-anlegget aldri er 100 % tett. Det er derfor nødvendig å etterfylle etter 3-5 år.

Takker for bra svar :)

Det virker som rundt 1500,- er det billigste som er mulig å finne.

Han vi kjøpte bilen av mente det kosta 800-900, derfor jeg stussa jeg sånn når jeg leste om hva andre har betalt for det.

Lenke til kommentar

800-900 hørtes uvanlig billig ut for både jobb og gass/olje. Og det går forresten ikke an å "etterfylle" AC-gass i ordets rette forstand. Man må tappe ut det som eventuelt er igjen av gass, så kjøres det vakum på anlegget noen minutter, og deretter fylles riktig mengde gass og olje. Derfor er det i praksis samme jobben samme hvor mye/lite som er igjen, men det kan være litt forskjellig praksis rundt om kring med pris. Noen har fast pris, andre tar en grunnpris, også feks 1 kr pr gram R134a gass. (Og trekker fra for den mengden gass som ble tappet). Jeg vil tippe din Civic bruker noe rundt 500 gram totalt (+- 100).

Hvor mye som forsvinner er sterkt varierende, men noe i området 5-10% pr år er ikke uvanlig, spesielt på eldre biler har det en tendens til å gå fortere. I Norge er vi nok også ekstra utsatt, bla fordi mange bruker AC-anlegget bare på sommeren, og ofte har vi lengre perioder hvor man ikke får kjørt det selv om man slår det på, grunnet lav temperatur. I AC-anlegget er det sammen med gassen også olje, denne har til hensikt å smøre pumpen, hindre korrosjon (den er også sterkt hygroskopisk (dvs trekker til seg fuktighet)), og den bidrar til å tette alle skjøter/O-ringer. Så når denne oljen ikke bli kjørt rundt i systemet på flere mnd, øker det faren for mer utsiving av gass fordi tettinger ikke er like gode når de tørker.

Å ta service på dette hvert år høres ekstremt ut i mine ører, og hvis man MÅ det, så har man som agvg har sagt en betydelig lekkasje som trenger reparasjon.

Men samtidig så skal man være litt forsiktig med å gå etter prinsippet "hvis det virker, så må det jo være i orden". Det er litt på samme måte som med andre ting på bilen; det er jo utrolig hvor lenge man faktisk kan kjøre uten å gjøre noe med bremsevæske, kjølevæske, eller for den saks skyld uten å bytte motor-olje+filter, men det er ikke nødvendigvis så lurt på lang sikt likevel. :)

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Byttet ac kompressor i dag. begynner å lure litt på om det er olje på den. når jeg pakket den ut fra pakken virket det som om det var lekket litt olje fra den..men nå etter att jeg har byttet begynner jeg å lure på om kanskje den bare var smurt inn med litt olje, å ikke fylt med olje.. hmmm. får ikke sjekket når den er byttet.. gidder ikke å skru den ut igjen.

så det jeg lurer på er om disse maskinene de kobler på for å fylle gass, skjekker og fyller olje også? eller er den annen olje de fyller i systemet og ikke i selve kompressoren? noen som vet?

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Byttet ac kompressor i dag. begynner å lure litt på om det er olje på den. når jeg pakket den ut fra pakken virket det som om det var lekket litt olje fra den..men nå etter att jeg har byttet begynner jeg å lure på om kanskje den bare var smurt inn med litt olje, å ikke fylt med olje.. hmmm. får ikke sjekket når den er byttet.. gidder ikke å skru den ut igjen.

så det jeg lurer på er om disse maskinene de kobler på for å fylle gass, skjekker og fyller olje også? eller er den annen olje de fyller i systemet og ikke i selve kompressoren? noen som vet?

Oljen til kompressoren skal ligge innblandet i gassen. Kompressoren må uansett vakumiseres etter at den er koblet på, så olje som ligger i kompressoren blir vel fjernet under montering uansett. Olje som evt. ligger i kompressoren ligger kanskje der som følge av testing eller for at den ikke skal bli skadet under montering?

Dersom gassen blir byttet blir det også fyllt på korrekt mengde olje.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...