Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i clutch når bilen står i fri.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 04' Volvo V40 1.8 som kun har gått 70.000km.

Har oppdaget at dersom jeg setter bilen i fri og kopler ut clutchen mens motoren går, så oppstår det en "skranglende" ulyd fra motorrommet (under bilen).

Lyden opphører når jeg kopler inn clutchen og høres ikke under kjøring.

Hva kan dette skyldes? må jeg bytte hele clutchen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel lite trolig at lyden opphører ved innkopling av clutchen, samt under kjøring dersom det hadde vært eksosanlegget?

Er rimelig sikker på at feilen ligger i clutchen, men spørsmålet er hvor eksakt ligger feilen og er det grunnlag for at jeg er nødt å bytte den....

Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt turen til et merkeverksted, for å la de lytte til lyden. Rett og slett fordi slike lyder gjerne er typisk for enkelte modell/motor-typer. Det er ganske normalt å ha litt lyder når den står i fri, og det trenger ikke ha noen praktisk betydning. På en Toyota jeg hadde, hadde jeg denne lyden fra jeg kjøpte den (ca 100KKM) til den gikk i bosset (250KKM), uten at lyden forverret seg vesentlig, og uten at clutch noensinne ble byttet. Synes å huske at en Toyota-mekaniker sa at dette var utløser-armen som skramler litt, og at dette kan kureres med å fette den inn, men lyden ville komme tilbake igjen etter en tid. Det kan jo selvsagt være noe helt annet på din bil, derfor anbefaler jeg sterkt et merkeverksted. De vil neppe ta betalt for å få en mekaniker til å ta en rask lytteprøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt turen til et merkeverksted, for å la de lytte til lyden. Rett og slett fordi slike lyder gjerne er typisk for enkelte modell/motor-typer. Det er ganske normalt å ha litt lyder når den står i fri, og det trenger ikke ha noen praktisk betydning. På en Toyota jeg hadde, hadde jeg denne lyden fra jeg kjøpte den (ca 100KKM) til den gikk i bosset (250KKM), uten at lyden forverret seg vesentlig, og uten at clutch noensinne ble byttet. Synes å huske at en Toyota-mekaniker sa at dette var utløser-armen som skramler litt, og at dette kan kureres med å fette den inn, men lyden ville komme tilbake igjen etter en tid. Det kan jo selvsagt være noe helt annet på din bil, derfor anbefaler jeg sterkt et merkeverksted. De vil neppe ta betalt for å få en mekaniker til å ta en rask lytteprøve.

Takk for tipset, - da gjør jeg det før jeg sløser vekk en hel haug med cash :p

Lenke til kommentar

Var hos en Volvo-forhandler igår og fikk formannen på verkstedet til å høre på "ulyden". Han mente dfet ikke var noe å bry seg om, da clutchen på bilen er hydraulisk samt at både 1. og 4. gir samt reversen er synkronisert, hvilket gjør at giret kan lage lyder på tomgang.

Lenke til kommentar

Bra at det løste seg "gratis" da :new_woot:

At du har synkronisert revers er det ikke alle biler som har, ganske "morsomt" å kunne legge inn revers mens bilen fremdeles har fart fremover.

Det du kan vurdere, er å få fatt på god kvalitets olje, samt evt metallbehandle girkassen med teflon. Har gjort dette med flere biler, både automat og manuell, med utelukkende positive resultater. Søk etter f.eks Royal Purple (olje) og QMI for metallbehandling. Finnes andre produsenter, men dette er iallfall noe jeg vet funker :thumbup:

Endret av fikse
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Har oppdaget at dersom jeg setter bilen i fri og kopler ut clutchen mens motoren går, så oppstår det en "skranglende" ulyd fra motorrommet (under bilen).

Er selv ikke noe mekaniker, men har vært borti noe tilfeller av ulyd når bil går på tomgang. Da har det vært utløser lagret. Så om du ofte "hviler" beinet på clutchen når du kjører, som enkelte gjør kan det nok være det som er prøblemet. Er en slags summelyd på de jeg var borti.

Lenke til kommentar

Hei.

Er selv ikke noe mekaniker, men har vært borti noe tilfeller av ulyd når bil går på tomgang. Da har det vært utløser lagret. Så om du ofte "hviler" beinet på clutchen når du kjører, som enkelte gjør kan det nok være det som er prøblemet. Er en slags summelyd på de jeg var borti.

Jeg tenkte på akkurat det samme, altså utløser lageret.

Er vell også en mulighet for at det kan være svinghjulet, men da tror jeg mere på at det er utløser lageret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...