Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Batteriverktøy - Hitachi vs Makita ?

Anbefalte innlegg

Tenkte å bytte ut elektroverktøyet mitt. Tenkte da å kjøpe en sånn kombo-pakke med 18V verktøy. Har brukt DeWalt tidligere, men tenker nå mest i baner Makita eller Hitachi. Håper noen her har erfaring med begge typer og har synspunkter på hvordan de er å leve med, samt kvalitet/holdbarhet. Av utstyr som kjøpes blir det vel drill, sirkelsag, muttertrekker, bajonettsag + noe annet småtteri sikkert. Har en 9.2 (12V peak som de kalles) Hitachidrill som jeg synes er meget god, veier ikke mer enn 12V blå-Bosch skrumaskinen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har jobbet på ett verksted som fikser verktøy, var f.eks offisielt verksted for Hitachi..

Hitachi sleit i en periode med dårlige girhus, dvs plasten sprakk, så da startet den å slure. Men dette var i hovedsak på 12v, og tror de har fikset problemet nå.. Så ellers har jeg bare gode ting å si om Hitachi.

Makita har jeg ikke fikset så mye av, om dette er ett tegn, eller at det er tilfeldigheter, det er for meg uvisst. Typiske feil er ihvertfall brytere og lignende.

Ser en nevner Metabo og, bra saker det ja. Selvom jeg ville sagt at jeg heller personlig ville gått for en av merkene som trådstarter har sett på.

Panasonic blir og nevnt.. Meget holdbart, mange sære løsninger (helt annerledes i girhus enn de fleste andre f.eks).. Ville tro at det er vanskelige å få tak i børster og til disse.

En ting jeg har blitt avhengig av, og skal ha meg etterhvert, er en sånn liten slagdrill på 10v med bitskobling.. Genialt :D

Lenke til kommentar

Har vel strengt talt vært nær i anker som har blitt magnetiske og ødelagt der og vel.

Men mange som dreper maskiner ved å kjøre motoren med dårlige børster.

En annen liten faktasak som mange ikke vet.. Når man har belastet motoren hardt, så ikke legg den rett ned for å la den hvile.. Hold den i friluft med motoren i gang, så den får kjøling.. Ellers kan det hende at du har en ødelagt maskin når du tar den opp igjen.. Brent.. (varmen kan øke med over 100grader etter bruk, om den ikke får avkjølt seg riktig)

Lenke til kommentar

jeg ville gått for makita, drillen er liten lett og sterk som en tørketrommel. hitachi sin blir veldig for varm syntes jeg. bajonettsaga har jeg ingen erfaring med. sirkelsagen vil jeg si er like god som hitachi sin. har hørt at det er litt sikrere å bruke også. og det er viktig.

men for all del styr unna metabo-drillene. de er så dårlige at jeg kan begynne å grine. dårlig batteri, kun 10mm kjeft (ikke 13 som er standard) den er ikke rask i det heletatt. veldig viktig om du skal bore mye. og den er grisestygg. de eneste to positive tingene med den er at de tåler masse. og at batteriladetiden er på ca 30 min.

men for all del, metabo har masse bra. men drill kan de ikke

Lenke til kommentar

men for all del styr unna metabo-drillene. de er så dårlige at jeg kan begynne å grine. dårlig batteri, kun 10mm kjeft (ikke 13 som er standard) den er ikke rask i det heletatt. veldig viktig om du skal bore mye. og den er grisestygg. de eneste to positive tingene med den er at de tåler masse. og at batteriladetiden er på ca 30 min.

Jeg vet ikke hvilke Metabo-driller det er du har prøvd, men alle de jeg har brukt/prøvd, og de fleste som selges, har i alle fall 13mm chuck... Eneste jeg fant på Metabo sine nettsider med 10 mm chuck er de aller minste på 12V.

Hva som er "grisestygt" er i høyeste grad en subjektiv oppfatning (og om noen mot formodning er interessert i min, så er den at Hitachi sitt lysegrønne, grå og sorte fargeskjema er desidert styggest...), det som kan måles, som turtall og dreiemoment (m.a.o. hvor rask og sterk) for sammenlignbare 14,4V-modeller (Hitachi DS14DSL, Makita BDF442RFE og Metabo BS 14,4LT) er nokså likt, for ikke å si identisk: alle 3 har turtall på 0-400 og 0-1400 i hhv lav og høygir, momentet varierer en god del, med Metabo på topp (hhv 40, 44 og 55Nm), og det samme gjør batterikapasiteten (3,0 3,0 og 2,6Ah) hvor Metabo kommer dårligst ut.

Lenke til kommentar

Drar opp denne igjen. Kjøpte sånn kombopakke pakke på ebay med makita verktøy. 6 deler og 18v. Fungerer over ALL forventning! Kjempefornøyd med alt. Fikk med omformer som ikke fungerte, sendte mail og etter 1 uke var en ny en i posten uten noe surr! kjempe bra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...