Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger tips til sunn mat

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er en usunn person som lever på bare usunn mat. Kjeks, godteri, is, snacks og brus, og ikke mye skikkelig mat. Bare litt brød av og til, men med mye sjokoladepålegg på. Jeg spiser sjelden middag. Men nå har jeg tenkt å forandre kostholdet mitt, for kan jo så klart ikke fortsette slik. Men jeg trenger tips til hva jeg skal spise. Noe som er sunt og godt, og ikke så vanskelig å lage. Trenger tips til både frokost, lunsj, middag, kveldsmat og noe godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frokost kan du ta havre gryn eller knekkebrød. Kjøttpålegg (skinke, leverpostei, makrell i tomat) samt ost er gode valg når det gjelder pålegg. Peanaut med banan liker jeg veldig godt, og er en god start på dagen.

Lunsj spørs veldig på hvor ivrig du er, den enkle løsningen er samme som frokost. Ellers kan du lage f.eks tunfisk/kylling salat (med pasta).

Middag; Kjøtt(1-2/5), grønnsaker(2-3/5) og potet/pasta/ris(1/5).

Kvelds: Frukt/smoothie

Lenke til kommentar

Først av alt: Man spiser ikke bare bra. En tur hvor du jogger eller går i 1 time fordelt 2-3 ganger i uka er lurt! Dette hjelper på psykisk helse også.

Frokost: Havregryn med 1-2 frukt + 1 kopp kaffe (om du liker det)

Lunsj: Cottage Cheese med litt syltetøy og 1-2 frukt, ellers knekkebrød med oppskåren frukt/vanlig sunt pålegg.

Middag: Kyllingfile med stekte grønnsaker

Kvelds: 2 frukt og brødskive

Alt er relativt ift vekt, trening og andre faktorer. Variasjon er også veldig viktig, så denne listen kan ikke følges slavisk.

Lenke til kommentar

JEg kan skrive opp en liten ''meny'' som jeg spiser hvertfall frokost og lunsj pleier jeg å ha ganske likt :p

Frokost: GRovt brød/knekkebrød med magert pålegg fks. Skinke med agurk og tomat eller egg.

Lunsj: et eller to knekkebrød med samme pålegg som frokost og en del frukt!

Middag: Kjøtt og fisk er veldig sunn middag! Med grønnsaker og saus er det veldig godt :)

Kveldsmat:grovt brød/knekkebrød og noe med egg. Eggeommelett, Eggerøre/eggehakk(forskellig hvordan folk sier det)

stekt egg osv.

Da har du en ganske grei plan : )

MVH Huxiz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...