Gå til innhold

Objektiv til D300 (Makro, portrett, landskap)

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag ett objektiv (Nikkor 16-85 mm) og ønsker nå fler objektiv. Jeg har vurdert Nikkor 105 mm Makro og Nikkor 35 mm, 2.0). Vil dette dekke behovet mitt eller bør jeg vurdere helt andre objektiv? Kunne også tenke meg å bytte ut 16-85 med et mer lyssterkt objektiv, og har da vurdert Nikkor 17-55 mm eller Nikkor 24-70 mm. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikkor 17-55 f/2.8 er et svært godt objektiv. Utrolig skarpttegnende.

17-55 er kun laget for DX, og vil ikke fungere noe særlig med FX.

Nikkor 105 f/2.8 VR er også et veldig bra objektiv. Håndholdt makro er ikke lett, men du kan treffe med litt flaks, med VR har du gjren litt mer flaks :p .

Har begge disse objektivene, og er svært fornøyd med kvaliteten med disse på min D300.

Begge objektivene kan brukes til portretter, men med litt forskjellig arbeidsavstand...

Anbefales fra meg.

/Jan

Lenke til kommentar

50mm 1.8 er ganske bra til det formålet. koster vel rundt 1200,-. leste en test av kenrockwell.com at 17-55 ikke var noe spesielt bra til den prisen. men det er da hans mening. jeg har aldri prøvd det.

24-70 2.8 har jeg bare lest godord om. det er blir mitt neste objektiv når pengene strekker til. eller kan du kanskje ta en titt på 85 1.8 tror jeg det var. ryktes at den er ganske bra.

Lenke til kommentar

Klarer du deg med 24mm på DX til landskap? Om du gjør det ville jeg gått for badboyen med en gang, og heller spart litt på makrosiden. Jeg ser ikke noen spesiell optisk grunn til å velge Nikon 105mm fremfor tamron 90mm, eller sigma 105mm, det eneste er at de ekspanderer. Hva med nikons 16-35mm/4? Jeg var nær ved å kjøpe denne, men gikk for D700 i stedet, da utgiftene ble det samme når jeg solgte kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg valgte sigma sin 18-50 f2,8 fremfor nikon 17-55. Mister noen mm i begge ender, men bildene er det ikke store forskjellen på. Nå kan jeg kun henvise til min egen test med d300 i butikk med begge linsene... Prisforskjellen er stor, og for differansen skal jeg kjøpe en makro, enten 105 eller 150, vi får se. Etter jeg fikk 18-50 linsen til sigma, har den nesten ikke vært av kameraet. Jeg tar mye bilder av ungene mine, og noe landskap og hdr, jeg er i det hele veldig fornøyd med den linsen.

Har i tillegg en 50mm f1,8 og en sigma kloss av en 12-24 som ikke er spesielt lyssterk, men som tar skarpe og veldig klare bilder. Som sagt savner jeg makro, og litt mer tele. Mulig jeg går for en kombolinse for å dekke "behovet."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...