Gå til innhold

Ny telefon, men er usikker på hvilken valgmuligheter jeg har..

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg skal nå ha ny telefon. Da har jeg en del krav:

- Den må kunne ha kartprogram, noe ala det min iPod touch har, som jeg synest er veldig hendig.

- Den må ha bra mp3 spiller da jeg hører veldig mye på musikk, og veldig greit å sleppe å ha med både tlf og mp3 spiller når man går.

- Den må kunne ha mobilt bredbånd, så jeg kan koble den til min Mac og bruke den som modem.

Her er de 2 valgene jeg ser for meg at jeg har:

iPhone, som har alt der, MEN, om jeg da velger det abonnement som koster ca 7000kr på telenor.no (dette er med telefonen tror jeg?), da får jeg med 500mb data i mnd. Hvor mye er egentlig dette? Jeg er 1 mnd på jobb i nordsjøen, og vil da 70% av tiden ha mulighet til å være på nett etter jobb, vil 500mb da holde? Jeg spiller av og til onlinespill, og regner med dette ikke går på 500mb? Da måtte jeg kanskje ha holdt meg til surfing?

Det andre valget, vil være å kjøpe mobilt bredbånd med telenor, som koster ca 2000kr i året, da får jeg 5GB i mnd, "kveld og helg" abonnementet, og etter 5gb blir min hastighet redusert står der, så jeg regner med at det ikke koster mer om jeg bruker mer enn 5GB (det er vell heller vanskelig å bruke så mye?) i mnd.

Da vil jeg ha igjen 4-5000kr som jeg kan bruke på mobil, og da kan jeg jo kjøpe en av de nyeste android telefonen fks. Har disse telefonen bra mp3 spiller og bra kartprogram?

Noen som har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefoner har ikke mobilt bredbånd, men mange har som du nevner - modem, slik at du kan koble til pc og bruke telefon som modem og bruke internett på pcen.. Du kan jo feks kjøpe iPhone 3GS med iConnect. Surf så mye du vil. Ca 500 for 8GB- versjonen og 348,- i mnd.

Lenke til kommentar

Vel, utifra opplysninger jeg får så vil jeg kanskje helle litt mer mot iPhone enn Desire, tross at Desire egnetlig er en mye bedre telefon. Galaxy S også.

Angående dette med bredbånd; 500 MB er ikke mye. Å laste inn forsiden på VG er ca 2,5 MB.

En telefon med iConnect tror jeg hadde passet deg bra. Hva du velger av telefon er litt opp til deg.

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar

Vet ikke helt egentlig. Det er bare slik at jeg prøver å finne den rette telefon til rett bruker og av hva jeg leser så finner jeg at kanskje 3GS vil være et bedre valg for han/hun. Vet at Desire, eller Galaxy S for den saks skyld, på alle måter er bedre telefon, men nå er det jo ikke slik at alle er opptatt av siste og beste telefoner.

Men jeg har jo ikke så mye å gå på her, så jeg har lite bevis for at 3GS vil være bedre for han/hun enn Desire eller andre telefoner. For alt jeg vet så kan kanskje W995 være et bedre valg, da han/hun kanskje ikke liker Touch.

Lenke til kommentar

Hmm, takker for svar.

Jeg regner med det ikke er noe problem å bruke fks. Desire som modem? Jeg ser på prisene på forskjellige abonnement med telenor (jeg må ha telenor da de er de eneste med dekning ute i nordsjøen). Vi har fks surfprat L og XL (pris 699kr og 1099kr første 12 mnd) som har 1000mb i mnd, og det andre har ubegrenset. Der kunne jeg kanskje ha valgt surfprat L, og kanskje klart å holde meg innen grensen.

Men de to abonnementene er jo helt sinnsykt dyre. Hva om jeg kjøper desire med abonnementet "super", som koster 59kr i mnd. Da står det at det er makspris på 10kr om dagen på datatrafikk, aka internett. Så om jeg da omtrent 20 dager i mnd har dekning (blir sikkert litt mindre i praksis), så kan jeg de 20 dagene surfe og laste ned så mye jeg vil, 3gb om jeg vil, og det koster ikke mer enn 200kr, og nettet er like raskt som ved et abonnement på 1099kr mnd?

Lenke til kommentar

Jeg ser nå litt på det mobilsurf greiene ifra telenor:

http://www.telenor.no:80/privat/mobil/mobiltjenester/internettpamobilen/index.jsp

Slik jeg forstår det må jeg da bestille dag&natt, som koster 299kr i mnd. Da må jeg bestille dette til mitt mobil abonnement, som fks koster 250kr i mnd, så min totalpris vil da bli 550kr i mnd, og da med ubegrenset internett på mobilen/pc-en som mobilen er koblet til. (Opp til 5GB, etter dette blir hastigheten satt ned, men det vil aldri koste mer enn 299kr i mnd)

Har jeg forstått det riktig?

Takker veldig for svar folkens! Om jeg har forstått det riktig nå så tar jeg meg en tur påelkjøp/expert i morgen og kjøper meg ny telefon!

Lenke til kommentar

Hmm... det stemmer det jeg. Trodde telenor bare hadde et mobilsurf abo til telefon, men det er dag og natt du må ha da ja. Men du kan f.eks kjøpe Desire med abonnementet Super til 59,- i mnd og dag&&natt til 299,-. Da betaler du 358,- totalt i mnd + forbruk på sms og ringeminutter.

Men bare så du vet det så er så og si hele Norge utsolgt for Desire'n. Kommer tilbake i slutten av Juli.

Lenke til kommentar

Har snakket med telenor i dag, de anbefalte at om jeg kjøper ny telefon med nytt abonnement, skulle jeg velge super eller frihet, og så fks kveld & helg (det passer meg best).

Men hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle få kveld & helg abonnementet "inn på" telefonen min var visst over deres kompetanse, da måtte jeg ringe telenor eksperten, som koster 29kr i minuttet... Blir for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...