Raijin Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Heisann, skal bygge meg ny pc. Har tenkt å koble til et midi-keyboard og bruke den til musikkproduksjon Cubase. Men, så er jeg også glad i å spille, så har lyst på et kraftig skjermkort. Budsjettet mitt er opp til rundt 15 000 ekskludert skjerm. Har googlet litt på internett om jeg burde gå for AMD eller Intel. Hadde lyst på x6 1090t ettersom flere kjerner er godt å ha i cubase, men av en eller annen grunn yter i7 920/930 (bare basert på forumkommentarer) Opprettet en tråd i lyd-delen av forumet for lenge siden. Da fikk jeg til svar at jeg ikke trenger å kjøpe et lydkort. Asio4all ordner alt. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 i7 4 kjerners serien yter bedre på oppgaver som bruker færre kjerner siden den benytter en nyere teknologi enn det AMD prossesorene gjør. AMD yter svært godt i forhold til pris, og hvis cubase drar god nytte av flere kjerner vil en X6 være et glimmrende valg i930 og et x58 oppsett vil være alternativet, men det vil nok være betydlig dyrere for ytelsen du får. Det vil være litt bedre i spill, men til musikk produksjon tror jeg X6 1090T BE skulle være knall! I tillegg vil selvfølgelig X6 med et dugenes graffikkort gi knall ytelse i spill også Skulle gjerne sett tråden til den lydkort diskusjonen. Et godt HK vil som regel ha et fint integrert et, men skal du ha den virkelige lyden som blir laget er vel et godt lydkort verdt det. Lenke til kommentar
theozH Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg ville nok også valgt AMD's X6 Siden du både skal spille og drive med musikk vil jeg anbefale Asus Crosshair Formula IV. Det er et kjempebra hovedkort som er beregnet for gaming, i tillegg er det et veldig bra lydkort integrert (8-kanals lyd via VIA VT2020, Supremefx X-fi Codec). Som skjermkort ville jeg valgt et Ati 5850 eller kanskje et 5870? Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Mmhm! Crosshair IV formula er også mitt favoritt 890 FX kort til AM3 ^^ Med et budsjett på 15k burde et 5870 kunne skvises inn! Se på dette oppsettet jeg satt opp for en kamerat som skulle bygge PC! https://prisguiden.no/profil/lister/116386 Her vil du måtte bytte ut X4 Phenom med X6 1090T BE, noe som skulle ende opp på rundt 15k Har forøvrig ikke lagt til optisk drev i listen, men jaja, det klarer du vel selv ^^ Har du litt til øvers, ville det være verdt å kunne kose seg med et MSI 5870 Lightning kort i stedet for Vapor-X. Virkelig knall 5870 kort! 1 Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) EDIT: Dobbel post Endret 12. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
theozH Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Se på dette oppsettet jeg satt opp for en kamerat som skulle bygge PC! https://prisguiden.no/profil/lister/116386 Står at listen ikke er offentliggjort Lenke til kommentar
phlake Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei! Jeg sitter selv med Cubase/Nuendo, samt litt videoredigering etc, men gaming er grunnstenen. Hold deg til Intel. AMD har mange kjerner og høye frekvenser, men yter jevnt over dårligere enn Intel. Cubase krever dessuten nesten ingenting for å kjøre, selv om du peiser på med VST-effekter og instrumenter. Oppsettet under er et godt utganspunkt, men hvis du skal svi av så mye på PC så kjør en i7 (på tilbud hos Amentio til 1695kr), cl7- eller cl8-RAM, en ssd til systemet og en NAS for trygg lagring. Evt kjør oppsettet under og bruk 2-3000kr på et skikkelig eksternt lydkort med XLR/jack/midi-inputs etc. Fåes gjerne kjøpt bundlet med Cubase eller lignende. Jeg kjøpte følgende for noen uker siden, på Dustinhome.no: GIGABYTE RADEON HD4670 1GB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA SVART/VIT RETAIL SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB ZYXEL NWD310N W-LAN PCI CARD DRAFT-N 2.0 INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 BLACK PEARL COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 500W CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 Å betale: 6 770,00 Satte den sammen selv, uten problemer. Skjermkortet er ikke verdens beste, men jeg tenker oppgradere det en vakker dag. Er storfornøyd og har evig mange fps i de fleste spill, med høy oppløsning, antialiasing, anisotropisk filtrering mm. Cubase går som en drøm og støynivået er også supert, man hører nesten ikke cpu-, gfx- eller kabinettkjølerne. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Heisann, takk for alle svar. Jeg hadde veldig lyst til å gå for et x6 1090t system. 6 kjerner høres awesome ut for musikkproduksjon. Men ifølge denne fyren, henger amd etter pga smalere minnebåndbredde. http://www.soundonsound.com/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=841853&page=&view=&sb=5&o=&vc=1 Takker for oppsettene, men jeg har bestemt meg for å gå for et i7 930 system. Et i5 er sikkert mer enn bra nok, men jeg har lyst til å ha noe som varer en stund. Og så får jeg tre-kanals minne Anbefalinger på hovedkort og resten av hva jeg trenger mottas med stor takk. Her er diskusjonen om nødvendigheten av lydkort: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1184158 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå