Gå til innhold

rotete med over 5 <br>, på samme sted?

Anbefalte innlegg

Jeg går for at Span vil henge sammen med div, sånn at man kunne jo se at de svarte rutene ble ikke rlde når den ene røde ruten hang sammen med den...er det det du prøver å si? :hmm:

Span-elementet er på ingen måte knyttet opp mot div-elementet. Du kan plassere et span-element inne i de fleste andre elementer, som tabeller og overskrifter (

). HTML Dog beskriver med følgende ord:

Used to group in-line HTML. span applies no meaning and is commonly used solely to apply CSS.

Hvis du ikke forstår engelsk, så kan det oversettes til at span utgir ingen spesiell funksjon (i motsetning til elementer som

og ) og brukes utelukkende til å angi CSS i situasjoner hvor andre elementer ikke passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går for at Span vil henge sammen med div, sånn at man kunne jo se at de svarte rutene ble ikke rlde når den ene røde ruten hang sammen med den...er det det du prøver å si? :hmm:

Span-elementet er på ingen måte knyttet opp mot div-elementet. Du kan plassere et span-element inne i de fleste andre elementer, som tabeller og overskrifter (<h1>). HTML Dog beskriver <span> med følgende ord:

Used to group in-line HTML. span applies no meaning and is commonly used solely to apply CSS.

Hvis du ikke forstår engelsk, så kan det oversettes til at span utgir ingen spesiell funksjon (i motsetning til elementer som <p> og <strong>) og brukes utelukkende til å angi CSS i situasjoner hvor andre elementer ikke passer.

Ok, jeg skjønner at det er litt vannskelig å forklare, men greit, jeg skal prøve å lære på egenhånd ved å bruke det.

OG, lol, jeg forstår engelsk, bare at akuratt hvordan det var skrevet var vannskelig, Jeg leser en bok som heter HTML:DOG The book, den er på engelsk :tease:

Men Tusen Takk, for hjelpen. :w00t:

Lenke til kommentar

Som standard så er DIV et blokk-element, mens SPAN er et inline-element. Dvs at hvis du skriver

Blablabla <div>BLA</div> blabla!

Resultat:
Blablabla
BLA
blabla!
--

Blablabla <span>BLA</span> blabla!

Resultat:
BLablabla BLA blabla!

Du kan derfor bruke SPAN når du vil formattere et ord spesiellt, men ingen av standardtaggene passer (EM, I, STRONG, B etc.)

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Som standard så er DIV et blokk-element, mens SPAN er et inline-element. Dvs at hvis du skriver

Resultat:
Blablabla
BLA
blabla!
--

Resultat:
BLablabla BLA blabla!

Du kan derfor bruke SPAN når du vil formattere et ord spesiellt, men ingen av standardtaggene passer (EM, I, STRONG, B etc.)

-C-

Ehmm... :hmm:

-----------------------------------------

Eh, gutta?

når jeg lagde layouten ble det ikke særlig bra, eh, ikke så proforsjonelt, feks, som en bra side med bra navigasjon, ihvertfall fargen, man så at siden var hjemmelaget, jeg vil ikke ha en side der du kan se at den er hjemmelaget, eller no. Jeg vil ha en side der det ser ut som om et firma har laget den. :roll:

Lenke til kommentar

Resultat:
Blablabla
BLA
blabla!
--

Resultat:
BLablabla BLA blabla!

-C-

Ja?

Lenke til kommentar

Resultat:
Blablabla
BLA
blabla!
--

Resultat:
BLablabla BLA blabla!

-C-

Ja?

Litt redd for å si det, men forsatt vannskelig å skjønne.

Hmm, mener du at span brukes når De andre taggene ikke passer inn?

Lenke til kommentar

Eh, gutta?

når jeg lagde layouten ble det ikke særlig bra, eh, ikke så proforsjonelt, feks, som en bra side med bra navigasjon, ihvertfall fargen, man så at siden var hjemmelaget, jeg vil ikke ha en side der du kan se at den er hjemmelaget, eller no. Jeg vil ha en side der det ser ut som om et firma har laget den. :roll:

Firmaer som lager sider har gjerne mange års erfaring. Du får det til etterhvert bare du øver nok. :thumbup:

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Eh, gutta?

Firmaer som lager sider har gjerne mange års erfaring. Du får det til etterhvert bare du øver nok. :thumbup:

Hvordan erfaring? style..?

Aha, tror jeg forsto det, vis noen andre tagger ikke passer, kan du putte inn Span taggen så kan du bare gjøre som du vil videre..som feks..endre tekst farge med css...Ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvordan erfaring? style..?

Nei, generell erfaring med webutvikling og språk som HTML, CSS og PHP. Som med de aller fleste andre fag er ikke webutvikling noe du kan lære deg på et par dager/uker. Det tar ofte flere år å bli "flink".

Lenke til kommentar

Webutvikling handler ikke bare om å "style" en webside, men det handler om erfaring og hvordan ting(tags, elementer) fungerer sammen med hverandre.

Alt dette lærer du over tid, det er ikke noe du lærer på 5 minutter.

Anbefaler at du setter deg ned og leser om grunnleggende HTML og CSS. Deretter tester du ut kodene og ser hvilken forskjell de utgjør.

Jeg lærte meg CSS kun ved hjelp av å kopiere eksisterende stilsett som jeg fant på internett.

Stilsettene endret jeg helt til jeg forstod sammenhengen mellom koden og det som ble forandret i nettleseren.

Lenke til kommentar

Å lære det tekniske er viktig, men i web design så burde man også vite litt om typografi, linjer og ha en estetisk sans..

Jeg kan endel om CSS, html og php, og har holdt på med websider i 5 år, men finner det fortsatt vanskelig å lage en veldig pen og moderne side.

Samt når man skal lage grafikk i photoshop/o.lignende som mange gjør så blir det en helt ny verden der også.

Om ikke man har veldig talent og estetisk sans vil jeg påstå at å lage en uberslick og pen webside vil ta flere års erfaring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...