NeEeO Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 rotete med over 5 <br>, på samme sted?, jeg skal ha et stort mellomrom helt øverst, men om noen ser på kildekoden, vil det ikke bli dårlig? Skal lage blokker på venstre og høyre side også, må bruke tabell, når jeg lager hundrevis av tabeller, så er jo siden bare lagd av tabeller, men nåre du ser på en annens side, så ser du ikke bare tabeller, egentlig vil jeg ha en normal side, med normal kildekode. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Putt ting inn i <div>'er og plasser de med CSS? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Putt ting inn i <div>'er og plasser de med CSS? Det er egentlig ikke det jeg mener, om du ser på andre sider, så er ikke de oppbygd av tabeller, men min må vel bli det, hvordan unngår jeg det? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det er nettopp ved bruk av div'er man kan unngå det. Bruk HTML kun til innhold. Angi utseende og plassering med CSS. Hvis du skal ha innhold som egner seg best i en tabell (f.eks en liste over ting, eller f.eks en fotballtabell), så bruk en tabell. Ikke bruk tabeller kun for å plassere ting rundt på siden din. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 -Men, jeg mener, jeg vil ha en profossjonell side, med blokker til venstre som er en meny..og noe annet til høyre.. reklame blokker helt øverst og logo, men problemet er jo at jeg bruker table taggene hele tida, da blir det stygt, de andre websidene bruker ikke mye table, vet ikke hvordan de får det til,jeg vil også ha uten å bruke mye Table, kan ikke mye CSS, så jeg vet ikke hva du mener. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Sokkalf har helt rett i det han sier, men jeg forstår det kan være vanskelig å skjønne for en nybegynner. Derfor anbefaler jeg deg å starte med å lese alle artiklene på HTML Dog. Der vil du etterhvert lære hvordan du gjør det du spør etter. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Sokkalf har helt rett i det han sier, men jeg forstår det kan være vanskelig å skjønne for en nybegynner. Derfor anbefaler jeg deg å starte med å lese alle artiklene på HTML Dog. Der vil du etterhvert lære hvordan du gjør det du spør etter. Kan du ikke gi meg link om akuratt den artikklen? Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Sokkalf har helt rett i det han sier, men jeg forstår det kan være vanskelig å skjønne for en nybegynner. Derfor anbefaler jeg deg å starte med å lese alle artiklene på HTML Dog. Der vil du etterhvert lære hvordan du gjør det du spør etter. Kan du ikke gi meg link om akuratt den artikklen? Burde du ikke sette deg inn i det grunnleggende først? Så slipper du å ta vann over hodet og ende opp med flere spørsmål enn svar. Vil absolutt anbefale det som Runar sier, les alle artiklene. Å sette seg inn i CSS er nok noe av det lureste du kan gjøre om du effektivt vil lage og senere redigere siden din. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Sokkalf har helt rett i det han sier, men jeg forstår det kan være vanskelig å skjønne for en nybegynner. Derfor anbefaler jeg deg å starte med å lese alle artiklene på HTML Dog. Der vil du etterhvert lære hvordan du gjør det du spør etter. Kan du ikke gi meg link om akuratt den artikklen? Hvis du ikke klarer å finne nevnte artikkel uten hjelp, er det kanskje et tegn på at du heller bør bruke tid på å lære grunnleggende HTML og CSS. Som Parashurama sier kommer du til å ende opp med langt flere spørsmål enn svar, da du mest sannsynlig ikke vil forstå det som står skrevet i artikkelen. Redigert: Here you go. Men ikke klag på at du ikke forstår innholdet. Endret 13. juli 2010 av Runar Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Sokkalf har helt rett i det han sier, men jeg forstår det kan være vanskelig å skjønne for en nybegynner. Derfor anbefaler jeg deg å starte med å lese alle artiklene på HTML Dog. Der vil du etterhvert lære hvordan du gjør det du spør etter. Kan du ikke gi meg link om akuratt den artikklen? Nei. Hvis du ikke klarer å finne nevnte artikkel uten hjelp, er det kanskje et tegn på at du heller bør bruke tid på å lære grunnleggende HTML og CSS. Som Parashurama sier kommer du til å ende opp med langt flere spørsmål enn svar, da du mest sannsynlig ikke vil forstå det som står skrevet i artikkelen. Jeg kan allerede grunnlegende HTML, også har jeg boka: HTML:DOG The book. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg redigerte innlegget mitt. Du finner linken til artikkelen der nå. Har du lest boken? Du vet den er basert på nettsiden jeg linket til? Hvis du mener du kan grunnleggende HTM, bør du kanskje lære deg grunnleggende CSS. Lenke til kommentar
jonol Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Du burde gjøre som både Parashurama og Runar sier, LES ALLE artikler om HTML, og i din sak, spesielt CSS. Er ikke vits i og spørre om ting du ikke forstår enda, les litt og prøv deg fram. Og ikke forvent en proff side med engang, du trenger å øve for og bli god i webdesign, når det gjelder hvilke metoder du liker best, og hvordan du velger og gjøre ting(du blir fort forvirret vis du får en kode-snipp fra noen andre). Du kan også sjekke Tizag.com Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg redigerte innlegget mitt. Du finner linken til artikkelen der nå. Har du lest boken? Du vet den er basert på nettsiden jeg linket til? Hvis du mener du kan grunnleggende HTM, bør du kanskje lære deg grunnleggende CSS. Mannn, jeg forsto det , Ved hjelp av CSS slipper du å lage mange tabeller, bare lage layout i css plassere de forskjellige DIVENE, så får du et fint layout uten å få rot. Må lære meg CSS, håper på å få en god webside. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Mannn, jeg forsto det , Ved hjelp av CSS slipper du å lage mange tabeller, bare lage layout i css plassere de forskjellige DIVENE, så får du et fint layout uten å få rot. Korrekt! Det krever øvelse å få alt til å bli som du vil, men skal jeg dømme utifra interessen din blir ikke det noe problem. Lykke til! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Yay! hvorfor sa dere ikke det før at det er så enkelt, har akuratt laget 3 columms layout, dette går i god fart, når jeg er ferdig, luerer jeg på hva jeg skl gjøre med den, men det er mye igjen Eh, kan jeg få spørre om noe? Hva betyr <span> ? Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) EDIT: Bedre eksempel under. Endret 15. juli 2010 av lordbost Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Og der kom den også ja.., jeg visste du kom til å spørre, siden du først lurte på div. For å enkelt vise deg hvordan span oppfører seg i forhold til div: Kopier koden nedenfor inn i ett tomt "dokument" med f.eks. Notepad, lagre som .htm eller .html, før du så åpner filen i nettleseren din. <html> <body> <style> div {border:1px solid black; height:100px;} span {border:1px solid red;} </style> </body> <div>Div nr 1 <span>Span nr 1, i div 1</span> <span>Span nr 2, i div 1</span> </div> <div> Div nr 2 <span>Span nr 1, i div 2</span> <span>Span nr 2, i div 2</span> </div> </html> Endret 16. juli 2010 av greygenic Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Og der kom den også ja.., jeg visste du kom til å spørre, siden du først lurte på div. For å enkelt vise deg hvordan span oppfører seg i forhold til div: Kopier koden nedenfor inn i et tom "dokument" med f.eks. Notepad, lagre som .htm eller .html, før du så åpner filen i nettleseren din. <html> <body> <style> div {border:1px solid black; height:100px;} span {border:1px solid red;} </style> </body> <div>Div nr 1 <span>Span nr 1, i div 1</span> <span>Span nr 2, i div 1</span> </div> <div> Div nr 2 <span>Span nr 1, i div 2</span> <span>Span nr 2, i div 2</span> </div> </html> Hmm..det er litt forvirrende, men du mener altså at de RØDE rutene som er span, henger sammen med de SVARTE rutene som er DIV? de er jo sammen. Pluss, det som var forrvirende var vel at du har jo dekorert span elementene, Border..farge..det er jo det som gjør at det kommer rute..med rød farge på. Jeg går for at Span vil henge sammen med div, sånn at man kunne jo se at de svarte rutene ble ikke rlde når den ene røde ruten hang sammen med den...er det det du prøver å si? Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 http://www.w3schools.com/tags/tag_span.asp http://webdesign.about.com/od/htmltags/a/aa011000a.htm Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) http://www.w3schools.com/tags/tag_span.asp http://webdesign.about.com/od/htmltags/a/aa011000a.htm Noe på norsk? litt vannskelig å skjønne. Span=Spenn? Endret 16. juli 2010 av -.Extremelearner.- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå