Gå til innhold

Oppsett av nytt nettverk, kan jeg lage en gateway/dns-server?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp et nytt nettverk.. Det er åtte klienter og en server. Jeg ønsker å ha en DNS-server på servermaskinen hvor jeg kan reservere faste IPer til de åtte klientene. Serveren min har to nettverkskort.

Jeg har dessverre ikke kontroll over nettverket som jeg skal koble til, jeg kan ikke engang sette statisk IP på det. Går det fint å sette en dhcp-assignet IP på ene nettverkskortet, bruke andre nettverksortet mot mitt nett og la de andre PCene få nett via serveren, i kontrollerte former?

Jeg er litt grønn på Windows egentlig.. Takker så mye for nyttige tips og svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en SBS server så er det til og med en wizard for oppsettet du beskriver. Hvis det er en standard server må du sette den opp som en router (routing and remote access server i 2003, husker ikke i 2008 men det er sikkert en rolle for det). Når dette er gjort setter du den som DHCP og DNS mot det interne nettverkskortet, og styrer ditt eget nettverk akkurat som du vil. Pass på at du skiller internt og eksternt nettverkskort på hvert sitt vlan eller fysisk skilte nett, ellers skaper du trøbbel for dagens nettverk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg brukt uken til å sette opp denne serveren og eksperimentert.

Jeg har gjennomført RRAS-wizarden og forsikret meg om at innstillingene er 100% korrekte der (ikke så mye å ta feil av).

Jeg kjører en DC med to NIC som har alle serverrollene, jeg vet dette er uheldig, men jeg har fått til å la den sekundære NICen la være å registrere seg med DNS, så det har ikke vært altfor mye krøll hittil.

DNS, DHCP, share mapping, WSUS osv er på stell, men jeg sliter altså fortsatt med å få internett via NAT vha. RRAS. Er det noen vanlige fallgruer man kan gå i med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...