InsertNumLock Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Har kjøpt meg en Nakamichi RE-10 A/V forsterker, og står nå over et lite dilemma. På baksiden er det vanvittig med tilkoblingsmuligheter hvorav et av dem er en RCA utgang for subwoofer. Den andre er å koble subfoower til + og - på fronthøytaller utgangene. Da er spørsmålet mitt, hva får jeg best mulig lyd fra? Og hvordan kobler jeg subwooferen til kun 1 RCA utgang? Edit: Forklaring på hvordan jeg nå har koblet: Endret 12. juli 2010 av Hille Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvis du har delingsmulighet på subben har det ikke noe å si om du bruker RCA eller høynivå inngangen. (Da fjerner du stemmer ved å justere hz.) Om du ikke har mulighet for det på subben bør du koble via PRE-OUT fra forsterkern og justere delefrekvensen derfra. Har kjøpt meg en Nakamichi RE-10 A/V forsterker, og står nå over et lite dilemma. På baksiden er det vanvittig med tilkoblingsmuligheter hvorav et av dem er en RCA utgang for subwoofer. Den andre er å koble subfoower til + og - på fronthøytaller utgangene. Da er spørsmålet mitt, hva får jeg best mulig lyd fra? Og hvordan kobler jeg subwooferen til kun 1 RCA utgang? Edit: Forklaring på hvordan jeg nå har koblet: Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) ok ok, takker for svar :] Slik det er nå i dag så har jeg ikke noe tilkoblingsmulighet fra sub til RCA. Det vil si at jeg kun har 2 kobberkabler ut fra sub, slik som på høyttalerene. Hvilken type sub må jeg ha for å benytte RCA da? Endret 12. juli 2010 av Hille Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Du bruker altså høyttaler utgangene > sub >høyttalere ? (Koblet i den rekkefølgen ?) Om du vil bruke RCA utgangene trenger du enten en aktiv sub (Sub med forsterker integrert. Du kan også evt kjøpe kun forsterkermodulet å montere selv i kassen) .Eller bruke en stereoforsterker som du kjører RCA kabelen fra pre-out inn på AUX og kobler høyttalerutgangene på denne inn i subben.... (Slik som du har nå, bare med en egen forsterker koblet i mellom. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Jeg har parallellkoblet sub og 2 høyttalere på front utgangen, samt 2 høyttalere på back utgangen. Men fant i grunn ut av problemstillingen selv. Med aktiv sub så kjøper jeg en Y-Link RCA kabel som går fra 2 til 1. Da jeg bare har 1 RCA utgang for sub. Endret 12. juli 2010 av Hille Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Sub er som regel monosignal ,så du trenger igrunn bare 1 RCA med mindre den er dobbelspolet... 1 Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Ok. Da tror jeg at jeg har kontroll. Takker for hjelpa. Har koblet til et Beyerdynamic DT770 atm, fantastisk lyd! Dirrer nedover hele ryggraden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå