ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Olive Drobnik skriver følgende i setningen før sluttreplikken om lojalitet til iOS: "In short I love the business that Apple enables me to conduct, I am very satisfied by it." Virker da som at han er opptatt av å tjene penger på det han gjør, men også at at han trives svært godt med det og har det morsomt på veien. Er nok mange som skulle ønske at de hadde det slik på jobben. En slik motivasjon kan gjerne resultere i svært så gode produkt. Penger eller lojalitet er langt fra de eneste og sannsynligvis ikke de viktigste motivasjonsfaktorene for en god utvikler. Er nok mer en kompleks indre "drive" som ligger bak de virkelig store innovasjonene. Hvem eller hva man kan føle lojalitet til kan man gjøre til en lang filosofisk diskusjon. Er selv ikke fremmed for å ha en slags "lojalitet" til et produkt. Jeg kan f.eks få en viss tilknytning til et produkt når det utgjør en essensiell del av min profesjonelle hverdag, når jeg har brukt det i tusenvis av timer, når jeg trives mye bedre med det produktet enn med konkurrerende produkt, når produktet gjør hverdagen min enklere og bedre, og når dette produktet er verktøyet som setter meg i stand til å gjøre jobben min slik jeg ønsker. Av lojalitet til min arbeidsgiver, mine kunder og samfunnet så er noe av det jeg kan gjøre for å prestere best mulig å bruke dette produktet. Jeg er så heldig å bruke et produkt som kontinuerlig utvikles og forbedres i raskt tempo, og dermed gir meg mulighet for kontinuerlig utvikling og forbedring av mine resultater. Jeg føler meg priviligert som har gleden av å bruke et slikt verktøy, for jeg husker tiden da jeg ikke hadde slike muligheter. Når et slikt produkt utgjør svært mye av den teknologiske basisen for hele ens profesjonelle virksomhet, og man vanskelig kan forestille seg å gå tilbake til mer primitive arbeidsmetoder og -verktøy, da kan det muligens oppstå noe som ligner "lojalitet" - så merkelig det enn høres ut. Jeg har heller ikek sagt at penger og lojalitet er det eneste som teller, hadde jo flere eksempler i teksten min, men ingen forklarer lojaliteten til plattformen. Det gjør ikke eksemplet ditt, selvsagt bruker man et verktøy om det er godt, men for at konseptet lojalitet skal bety noe, så må det koste deg noe å ha det. (evt du må la det være villig til at det koster deg noe), la oss si det kommer en ny plattform, som du kan lære deg på rekordtid, og lar deg gjøre det samme, bare enda bedre. Hvorfor ikke bytte? Hvorfor ha en lojalitet mot plattformen din som gjør at man velger noe som på andre måter er suboptimalt? For det er i slike situasjoner lojalitet kommer på banen, eksemplet ditt der men bruker det produktet man mener er best har i utgangspunktet ingenting med lojalitet å gjøre. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Problemet er ikke at han utvikler til en plattform i seg selv, elelr at han synes det er mest hensiktsmessig, det jeg ikke klarer å sette meg inn i er "lojalitet til plattformen"? Hvorfor? Jeg ser på en plattform som et redskap, som utvikler av et produkt så er ditt mål å tjene penger, og å lage et best mulig produkt, når jeg føler lojalitet i forbindelse med jobb, så er det ovenfor arbeidgiver, mine kunder og samfunnet, jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne at en plattform er noe sted i lojalitetshirarkiet. AtW Fortsatt ganske vanlig, men hvis du ikke skjønner vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare siden jeg ikke driver med noe sånt. Det er vel ekstra vanskelig å forstå at noen vil være lojale til Apple for mange, til Android ville vel folk tenkt at det er fordi det er et åpent system. Er det? I mitt yrke er det ikke så vanlig å være veldig lojal mot en plattform, man kan være på en fordi man tror de leverer de beste produktet, eller fordi det koster såpass mye arbeid å omskolere seg til det beste, kontra vinningen, eller fordi man tror plattformen på sikt er best. (eller i verste fall fordi noen andre tror plattformen er best, selv om man ikke synes det selv). Lojalitet er ganske irrelevant, og jeg ville ikke tro kundene være var så fornøyde om vi holdt oss til en ineffektiv plattform pga lojalitet, spesielt en lojalitet som framstår som ganske meningsløs. AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Nå for tida skal man gå der vinden blåser, bytte frisør helst hver gang og mobiloperatør alt etter hva slags humør man er i. Lojalitet er ikke lenger tilstede som det var før i tida. Bra eller ikke kan diskuteres, men jeg har ingenting i mot de som velger å være det. Syns det er en god holdning til noe man liker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Nå for tida skal man gå der vinden blåser, bytte frisør helst hver gang og mobiloperatør alt etter hva slags humør man er i. Lojalitet er ikke lenger tilstede som det var før i tida. Bra eller ikke kan diskuteres, men jeg har ingenting i mot de som velger å være det. Syns det er en god holdning til noe man liker. Problemet er ikke at lojalitet eksiterer, det burde komme ganske klart fram av innlegget, problemet er at man er lojal mot en plattform, noe som ikke er en konsekvensløs handling, det vil antakelig gå utover dine kunder, og fordi i den rette jobben, så vil det gå ut over resten av samfunnet. Spørsmålsstillingen jeg tar opp er, hvorfor være lojal mot en plattform, ikke hvorfor være lojal. AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hva slags kunder går det ut over? Du mener det kan gå ut over potensielle kunder som da eventuelt ikke får dette programmet på sin plattform? Grunnen er jo så klart at han liker Apple og deres måte å drive forretning på derfor vil han ikke utvikle til WP7. Det sa jeg tidligere. Så forklarte jeg også at jeg ikke syns det er så veldig idiotisk heller. Det er ikke så uvanlig i mine øyne, det er heller ikke dumt med prinsippet å være lojal. Om man kan få bedre inntjening og flere kunder ved å utvikle til begge er kanskje ikke hans prioritet. Er det? I mitt yrke er det ikke så vanlig å være veldig lojal mot en plattform, man kan være på en fordi man tror de leverer de beste produktet, eller fordi det koster såpass mye arbeid å omskolere seg til det beste, kontra vinningen, eller fordi man tror plattformen på sikt er best. (eller i verste fall fordi noen andre tror plattformen er best, selv om man ikke synes det selv). Lojalitet er ganske irrelevant, og jeg ville ikke tro kundene være var så fornøyde om vi holdt oss til en ineffektiv plattform pga lojalitet, spesielt en lojalitet som framstår som ganske meningsløs. AtW I spillverdenen er det ganske mange som gjør det, og det viser seg at det ofte er de spillene som er eksklusivt utviklet til PS3(som det er jeg har mest erfaring med) som er de beste. Også fra uavhengige selskap som frivillig utvikler til kun én plattform. Jeg vet også at de beste Apps'ene jeg har til Mac er de som er utviklet eksklusivt. Noen er jo eid av Apple, men det blir en helt annen integritet i OS'et og et helt annet fokus når man gjør det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hva slags kunder går det ut over? Du mener det kan gå ut over potensielle kunder som da eventuelt ikke får dette programmet på sin plattform? Grunnen er jo så klart at han liker Apple og deres måte å drive forretning på derfor vil han ikke utvikle til WP7. Det sa jeg tidligere. Så forklarte jeg også at jeg ikke syns det er så veldig idiotisk heller. Det er ikke så uvanlig i mine øyne, det er heller ikke dumt med prinsippet å være lojal. Om man kan få bedre inntjening og flere kunder ved å utvikle til begge er kanskje ikke hans prioritet. Er det? I mitt yrke er det ikke så vanlig å være veldig lojal mot en plattform, man kan være på en fordi man tror de leverer de beste produktet, eller fordi det koster såpass mye arbeid å omskolere seg til det beste, kontra vinningen, eller fordi man tror plattformen på sikt er best. (eller i verste fall fordi noen andre tror plattformen er best, selv om man ikke synes det selv). Lojalitet er ganske irrelevant, og jeg ville ikke tro kundene være var så fornøyde om vi holdt oss til en ineffektiv plattform pga lojalitet, spesielt en lojalitet som framstår som ganske meningsløs. AtW I spillverdenen er det ganske mange som gjør det, og det viser seg at det ofte er de spillene som er eksklusivt utviklet til PS3(som det er jeg har mest erfaring med) som er de beste. Også fra uavhengige selskap som frivillig utvikler til kun én plattform. Jeg vet også at de beste Apps'ene jeg har til Mac er de som er utviklet eksklusivt. Noen er jo eid av Apple, men det blir en helt annen integritet i OS'et og et helt annet fokus når man gjør det. Fordi lojalitet er meningsløst å snakke om før det går utover noe, så vil lojalitet føre til at man ikke bruker det beste verktøyet for å gjøre jobben. Dette vil antakelig gå utover kundene. La oss si noen andre lager en bedre plattform, som lar det utvikler iphone-kompatible produkter av høyere kvalitet feks. Det er mange som utvikler til en type maskiner, men gjør de det pga lojalitet? Eller gjør de det fordi de tror det er den beste måten å gjøre det på? AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Fordi lojalitet er meningsløst å snakke om før det går utover noe, så vil lojalitet føre til at man ikke bruker det beste verktøyet for å gjøre jobben. Dette vil antakelig gå utover kundene. La oss si noen andre lager en bedre plattform, som lar det utvikler iphone-kompatible produkter av høyere kvalitet feks. Det er mange som utvikler til en type maskiner, men gjør de det pga lojalitet? Eller gjør de det fordi de tror det er den beste måten å gjøre det på? AtW Forstår ikke helt hva slags spørsmål du svarer på med avsnittet du begynner med "Fordi..." Hvis du snakker om lojalitet generelt, så er vi offtopic for min del. Jeg snakker og har hele tiden snakket om han i denne artikkelen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Fordi lojalitet er meningsløst å snakke om før det går utover noe, så vil lojalitet føre til at man ikke bruker det beste verktøyet for å gjøre jobben. Dette vil antakelig gå utover kundene. La oss si noen andre lager en bedre plattform, som lar det utvikler iphone-kompatible produkter av høyere kvalitet feks. Det er mange som utvikler til en type maskiner, men gjør de det pga lojalitet? Eller gjør de det fordi de tror det er den beste måten å gjøre det på? AtW Forstår ikke helt hva slags spørsmål du svarer på med avsnittet du begynner med "Fordi..." Hvis du snakker om lojalitet generelt, så er vi offtopic for min del. Jeg snakker og har hele tiden snakket om han i denne artikkelen. Jeg snakker om lojalitet til en plattform, og jeg svarer på spørsmålet hva slags kunder det kan gå utover (mer utvidet, hvorfor det kan gå utover kundene) AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Kundene hans er jo iPhone-eiere, da. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Kundene hans er jo iPhone-eiere, da. Hva så? Begrunnelsen hans er plattformlojalitet, ikke kundelojalitet, la oss si kundene han ønsker å nå bytter telefon da? AtW Endret 14. juli 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Men han er jo en Apple-kunde og vil gi iPhone-brukere en god opplevelse? Da får de bare skifte, jeg ser ingen grunn til at programmet hans skal bli noe bedre på WP7 Han er ikke til salgs, og det liker jeg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Men han er jo en Apple-kunde og vil gi iPhone-brukere en god opplevelse? Da får de bare skifte, jeg ser ingen grunn til at programmet hans skal bli noe bedre på WP7 Han er ikke til salgs, og det liker jeg Her snakker vi om lojalitet til plattformen, det er helt greit å ville gi kundene en god opplevelse, men det er da heller ikke den type argument vi diskuterer her. Spøsssmålet er hva som hender om han kan gi iphone-brukere enn bedre opplevelse ved å bytte plattform, iogmed at han er påstått lojal til plattformen, så vil han ikke gjøre dette, på bekostning av brukerene. Å ikke være tilsalgs, og om programmet er bedre på WP7 er i praksis irrelevant for denne problematikken. Det er ikke om avgjørelsen er rasjonell som er diskusjonen, det er om begrunnelsen hans er fornuftig. Man kan fint ta en god avgjørelse på dårlig grunnlag, om man er litt heldig. AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Spøsssmålet er hva som hender om han kan gi iphone-brukere enn bedre opplevelse ved å bytte plattform, iogmed at han er påstått lojal til plattformen, så vil han ikke gjøre dette, på bekostning av brukerene. Hvordan vet du det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Spøsssmålet er hva som hender om han kan gi iphone-brukere enn bedre opplevelse ved å bytte plattform, iogmed at han er påstått lojal til plattformen, så vil han ikke gjøre dette, på bekostning av brukerene. Hvordan vet du det? Jeg vet ikke det, fordi det kan hende han juger, men om han faktisk er lojal mot plattformen som han sier, så er det jo det som er følgen. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg