Gå til innhold

Jeg må skatte for peneger jeg aldri har fått fra NAV

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Først litt om livshistorien min. Jeg ble født med astma og hadde endel problemer de første årene. Det førte til at foreldrene mine fikk bistand for den tiden de brukte ekstra på meg og medisiner jeg måtte ha. Dette var snakk om rett over tusen kroner månden. Når jeg begynte på skolen så var ikke probleme slik som de va og jeg var blitt mye bedre. Min astma var nesten helt borte. Fremdeles så fikk foreldrene mine penger som de tok gladelig imot. Om de hadde rett på det vet jeg ikke? Det var min mor som mottok pengene helt til hun døde av kreft for to år siden.

Etter dette så mottok min far denne stønaden. Denne stønaden ble kjørt ut til faren min til jeg ble 18 år. Da kom der et brev i posten til meg om at dersom jeg ville beholde stønaden så måtte jeg komme med dokumentasjon på at jeg trengte det.

Jeg konfronterte faren min med at dette brevet og han mente dette var gratis penger som jeg kunne få. Det sto også i brevet at dersom jeg ikke sendte inn dokumentasjon så vill utbetalingen bli stoppet om en stund. Utbetalingen fortsatte helt til juni. Å det var fremdeles til min fars konto selv om jeg hadde blitt 18.

Når jeg fikk selvangivelsen nå for 2009, så viser det seg at jeg måtte skatte for pengene som ble utbetalt til min far. Som egetlig var mine?

Jeg ringte lingnindsrevisoren og han mente bestemt at jeg hadde fått penger ifra nav. Nei sa jeg, dette har min far motatt. Så nå må jeg skatte for penger jeg aldri har sett.

Dette er helt utrolig altså. Revisoren sa at jeg måtte få nav til å sende inn en oppdatering dersom dette skal endres.

Så nå har jeg noen spørsmål til dette:

1. Denne hjelpe stønaden, har jeg rett på den etter jeg har fullt 18 år?

2. Det virker som Nav innbiller seg at de har betalt dette ut til meg hele tiden, siden det alltid sto mitt navn i utbetalingsbrevene?

3. Hvordan skal jeg forholde meg til min far? Jeg skal ikke skatte for penger jeg ikke har fått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har du utgifter ifm. sykdommen som du kan få stønad for? en god del sykdommer gir rett på stønad også etter du har blitt 18.

2. Det er mye mulig ja..

3. Har du levert selvangivelsen for i år? Hva stod det der? Hvis beløpet er oppgitt så kan du fjerne det, og begrunne hvorfor. Hvis du ikke har gjort noe med det og levert selvangivelsen så har du i utgangspunktet godtatt at dette er penger du har fått.

For meg ser det ut som at du har fått lære at det å sjekke selvangivelsen er viktig på den harde måten.

Lenke til kommentar

1. Jeg bruker noen astma medisiner før jeg trener. Disse dekke jer selv med egne penger.

3. Jeg sjekket selvangivelsen og har klaget på den. Nettop pga nav sine penger. Revisoren sa at dette var penger som var registrert utbetalt til meg? Men jeg vet at det min far som har motatt dem. Jeg måtte ta kontakt med nav. Som jeg skal nå. Å få dem til å innrømme skyld i en feil her.

Kan det ses som om dem skylder meg penger? Siden de utbetalte det til min far og ikk til meg etter jeg har fullte 18 år? Er det mitt ansvar og ringe inne å varsle om dette, når de hele tiden har trodd at det var meg de betalte penger til. Blir spennende å se hva dem sier.

Altnerativt er at de utbetaler pengene som har blitt gitt til min far for den stunden etter jeg har blitt 18. For dette var penger som egnetlig var mine. Å deretter at jeg slipper å skatte for disse ved neste selvangivelse. Nå får jeg se hva dem sier.

Lenke til kommentar

Jeg måtte ta kontakt med nav. Som jeg skal nå. Å få dem til å innrømme skyld i en feil her.

Hvis du vil ha en løsning på problemet er det det du bør fokusere på, ikke å finne noen å skylde på. Så vidt jeg kan forstå fra fremstillingen din skyldes det vel så mye at foreldrene dine som har beholdt penger de ikke var berettiget til, som en feil fra NAV. For meg høres det ut som de tror de har satt inn penger på din konto, mens den egentlig tilhører din far. Dette var det nok faren din som skulle sagt ifra om hvis ikke han brukte pengene på medisin til deg.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen dersom trådstarters far er samarbeidsvillig, er kanskje at far overfører de pengene til sønnen, som NAV og skatteetaten mener sønnen har fått, og sønnen betaler skatt av dette. Da bør alt bli riktig.

Alternativet kan bli mye bryderi med byråkratiet, og i verste fall at far dømmes for trygdemisbruk(?)

Lenke til kommentar

1. Denne hjelpe stønaden, har jeg rett på den etter jeg har fullt 18 år?

Det spørs på hva slags stønad dette er. "Hjelpestønad" er ikke skattepliktig (skatteloven § 5-43).

Hva er tittelen på brevet du har fått, og hvilke paragrafer vises det til?

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen dersom trådstarters far er samarbeidsvillig, er kanskje at far overfører de pengene til sønnen, som NAV og skatteetaten mener sønnen har fått, og sønnen betaler skatt av dette. Da bør alt bli riktig.

Alternativet kan bli mye bryderi med byråkratiet, og i verste fall at far dømmes for trygdemisbruk(?)

Jeg har ikke snakket med han enda. Den totale summer er 5600. Det står NAV Barnepensjon på selvangivelsen. Dette er ikke vanlig barnepensjon penger ettersom dette kom etter jeg ble 18. Så dette er noe stønadsgreier.

Lenke til kommentar

W00t? Familien min har dekket alle utgifter rundt astma'en min hele livet untatt de gangene jeg fikk akutte anfall som liten og måtte ligge på sykehus en uke... Vi har betalt alle medesiner selv og jeg bruker de 2 ganger daglig + nestespray og ett pusteaperat (jeg bruker det ikke lenger men vi eier det og medesinene som skal i det går ut på dato og må fornlyes om det skal brukes.)

Jeg er idag 17, kan jeg eller min mor få slik støtte å? Hvordan søker vi om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...