Gå til innhold

Test: Zotac Geforce GTX460

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gainward har to overklokkede varianter:

GS (Golden Sample) 700 MHz GPU / 1400 MHz shader / 1800 MHz DDR

GS-GLH 800 MHz / 1600 MHz / 2000 MHz

Til sammenligning er referansen 675 MHz / 1350 MHz / 1800 MHz

Med 18.5% høyere GPU-klokk, så tror jeg GS-GLH vil plassere seg rett over HD 5850 og kanskje nesten opp mot GTX 470.

Du må nok regne med lav tilgang og betydelig høyere pris, og støy/effekt deretter, tipper du må ut med tett opptil 470 pris for den raskeste versjonen, og da er det vel liten vits.. Klokkede utgaver av HD5850 koster fra ~2200,-, så i spill som BC2 og de fleste andre spill, er nok denne en betydelig raskere og koster omtrent det samme.. Men, allikevel skal man ikke se bort ifra litt priskrig i dette segmentet fremover, så ros til nV for dette...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Gainward har to overklokkede varianter:

GS (Golden Sample) 700 MHz GPU / 1400 MHz shader / 1800 MHz DDR

GS-GLH 800 MHz / 1600 MHz / 2000 MHz

Til sammenligning er referansen 675 MHz / 1350 MHz / 1800 MHz

Med 18.5% høyere GPU-klokk, så tror jeg GS-GLH vil plassere seg rett over HD 5850 og kanskje nesten opp mot GTX 470.

Du må nok regne med lav tilgang og betydelig høyere pris, og støy/effekt deretter, tipper du må ut med tett opptil 470 pris for den raskeste versjonen, og da er det vel liten vits.. Klokkede utgaver av HD5850 koster fra ~2200,-, så i spill som BC2 og de fleste andre spill, er nok denne en betydelig raskere og koster omtrent det samme.. Men, allikevel skal man ikke se bort ifra litt priskrig i dette segmentet fremover, så ros til nV for dette...

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA 2195 kr, 19 stykk på lager nå.

Edit: Effekten er ganske bra, men kortet er mer kompakt enn GTX 465 og GTX 470, og så vidt jeg kan se så støyer referansekjøleren en god del. Akkurat dette gjør at jeg vil vurdere MSIs GTX 465 Twin Frozr II Golden Edition som skal være stillere enn de fleste kortene på markedet.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Snodige greier, Hardocp skriver:

This is a somewhat subjective portion of our hardware testing, simply because the equipment required to objectively record sound pressure levels approaches ridiculous. That said, without manually turning the GPU fan speed on either the 1GB or the 768MB GeForce GTX 460, we simply could not hear these things. [...]

In short, the reference design GTX 460 video cards we tested were dead silent. The Galaxy GeForce GTX 460 1GB video card, on the other hand, was not. From the moment we plugged it in, the fan was whiny and loud. And when we fired up FurMark, or any 3D game, it only got worse. Not only was it audible over the other system fans, it was audible over the speakers, and even the office pedestal fan. So while Galaxy has perfected cooling, they have a ways to go to reducing the noise level compared to the reference fan.

Lenke til kommentar

Her er et sammenligningsbilde av diverse kort. Jeg fant ikke noen passende bilder av GTX 460 i farten, men HD 5850 er vel ~24 cm. GTX 460 er altså kortere enn alle disse.

Fra venstre til høyre: HD 5850 - GTX 470 - GTX 480 - HD 5870 - HD 5970

Edit: HD 5870 passer i CM 690 II Advanced, så ja - GTX 460 passer garantert.

Kilde.

post-5165-1279034211,2589_thumb.jpg

Endret av lch
Lenke til kommentar

Til alle dere som har kommentert støy på 460 GTX kortene.

Merk at det finnes i alle fall 2 ganske forskjellige kjøleløsninger på disse kortene. Enkelte har kjørt test på referansedesign, med en 92mm(?) vifte midt på kortet. Denne er _meget_ stille. Andre igjen, blant annet HW.no har kjørt test av et custom design med såkalt external exhaust (slik som 470 GTX, 480 GTX etc) som har en mindre vifte (80mm?) helt i bakkant av kortet, som for det første dytter mer av den varme luften ut av kabinettet, men som også vil fungere bedre i SLI da den ikke lider like mye som referansedesignet når det blir veldig tett mellom kortene. For HW.no sin del så er Zotac sitt kort nesten helt tett bak (braketten) så dette vil varme opp kortet enda mer.

Lenke til kommentar

Meh. Det ligger for nært 5850 både i pris, ytelse og effektforbruk. Helt greit for folk som må ha nVidia eller *n*x-brukere (ATi-driverstøtten for Linux er forsatt ynkelig SVJV), men ikke noe å hoppe i taket over. Jeg håper krymping av Fermi til 32nm kommer til å gi menigsfulle resultater (særlig da mye lavere temperaturer og strømforbruk).

Omformuleringsedit: Hvorfor er det ikke minimumsverdier for samtlige spill i testen?

Dette var ikke meningsfulle resultater?! HD 5850 har bedre ytelse, men prisen er dårligere. Du får mer for pengene ved å kjøpe GTX 460. Strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent ekvivalent. ATI sine kort er allerede fantastiske på ytelse, strømforbruk, temperaturer og ikke minst pris. Det skal nok litt til for å gå lengre enn det ATI har gjort med sine kort. Utviklingen er ikke grenseløs. Man kan da ikke forvente at nVIDIA skal gjøre det så utrolig mye bedre. GTX 460 er faktisk bedre i den klassen, og det er utrolig bra. Ivertfall med tanke på hvordan Fermi var i starten. Jeg har samlet litt resultater fra HW sin test.

Pris - GPU kort - Total FPS - FPS per kr - kr per FPS

2990kr - HD 5870 : 490,53 - 0,164 FPS - 6,095

2589kr - GTX 470 : 465,55 - 0,179 FPS - 5,561

1847kr - GTX 460 : 405,01 - 0,219 FPS - 4,560

2202kr - HD 5850 : 412,92 - 0,188 FPS - 5,332

1695kr - HD 5830 : 324,58 - 0,191 FPS - 5,222

Som du ser her, er GTX 460 mest prisgunstig. HD 5850 har 1,915% høyere total FPS, mens prisen er 16,121% dyrere. Og 4,560 kr per FPS mot 5,332 kr per FPS, på henholdsvis GTX 460 og HD 5850. HD 5850 har bedre ytelse, men du får mindre for pengene, prisen viser til det samme. Strømforbruk og temperaturer er omtrent likt. Skulle likt å sett GTX 460 kort med god lufting i brakketten forresten... Ligger GTX 460 for nært i pris, ytelse og effektforbruk? Hva så? Tror du det er enkelt å overgå ATI's fantastiske kort. Forventer du virkelig mer?

Helt greit sier du? Helt greit for folk som må ha nVIDIA kort, til tross for at GTX 460 er bedre? Det er ikke helt greit, det er fantastisk. Jeg hadde faktisk aldri trodd dette. Ble veldig overrasket! Faktisk så er det veldig mye å hoppe i taket for! Dette er for all del meningsfulle resultater! Du må være forsiktig med uttalelsene dine. Unskyld, men begynner å lure på om du enten er en litt usaklig ATI tilhenger, eller skumleste artikkelen. Det er ikke en dramatisk forskjell mellom GTX 460 og HD 5850, men uansett er GTX 460 bedre. HD 5850 er allerede et imponerende kort. Kjempegode kort faktisk! Din kommentar til dette er "meh"? Dette er altså ikke bra? Ikke bra at GTX 460 er bedre. GTX 460 er et dårlig kort til tross for at det er billigere, og du får mer for pengene, i tillegg til at strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent likt? Klarer ikke helt å få regnestykke til å stemme, det stemmer liksom ikke med resultatene, virkeligheten.

«Prisgunstig og godt ytende»? «tilbake i spillet»? Skriv norsk, da.

Ser ikke problemet med det jeg.

Ser de billigste 1GB versjonene ligger på ~1900 kr som er ca 250kr billigere en de billigste 5850 kortene. Så ikke noe voldsomt bedre pris/ytelse enn ati ligger på, men kort er jo alltid litt høyt priset rett etter launch...

Jeg ser at de billigste 1GB kortene ligger på 1847kr her. Som er akkuratt 355 kr billigere enn det billigste HD 5850 kortet. Det er ikke volsomt mye bedre pris, men ganske bedre pris er det. Og det er nok til å velge GTX 460 fremfor HD 5850 og HD 5830. Jeg synes kortet var ganske billig. Det er billigere enn ATI sine i den klassen, og det sier litt! Om prisen synker, noe som ikke trengs, er det helt utrolig.

For de som er interessert så er nå GTX 465 nede i omtrent 2000 kr i flere butikker, inkludert Gigabytes variant som er 50MHz overklokket og en potensialt grei kjøler.

GTX 470 er også til 2600 kr nå, ikke lenge siden GTX 465 kostet det.

GTX 470 har egentlig kostet 2600kr siden det kom ut. Synes GF104 er mye mer interessant enn GF100.

Vil avslutte med å si at jeg ikke er fanboy og favoriserer ingen av dem. Man kan ikke fornekte fakta og resultater. Sannheten er at GTX 460 er bedre.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...