Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar lidelse og anti-depressiva

Gjest Johs

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her med bipolar lidelse? Jeg har et spørsmål om emnet:

Er det noen av dere som først fikk diagnosen depresjon og derfor ble gitt anti-depressiva alene?

Hvis det er det, så håper jeg dere kan svare meg på mitt neste spørsmål: Hvordan reagerte dere på å ta kun anti-depressiva? (Eks.spm: Forsvant symptomene på depresjon? Ble dere hypomane/maniske?)

Legg gjerne ved hvilken type av sykdommen du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var hos fastlege og en psykiater som først mente at jeg har bipolar type 2, og ble satt på Venlafaxin (Efexor). Det har hjulpet en del på depresjonen, men svingningene har ikke blitt noe bedre. Kom etter hvert til psykolog som ga meg diagnosen unipolar depresjon (som bipolar uten mani/hypomani), men han er blitt litt usikker på den diagnosen pga. de raske svingningene jeg har. Sendte meg på nytt til psykiater for å prøve Lamictal, som jeg håper skal stabilisere humøret.

Jeg tror ikke jeg har fått flere hypomanier av å bruke antidepressiva, og det har nok hatt begrenset effekt på de depressive svingningene. Men synes det har hjulpet på depresjon som ikke har med den bipolare lidelsen å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest mel_dep

Jeg var/er klinisk deprimert, type melankolsk, varighet ca 5 år. Jeg har også alvorlige søvnvansker, på grensen til insomnia.

Jeg begynte på antidepressiva i mai i fjor. Først tok jeg på forskjellige doser Remeron (mirtazapine), men antidepressive dosering av denne ble jeg ganske groggy av dagen derpå. Omtrent som bakfyll, bare uten hodepinen og munntørrhet. Ingen effekt på humøret eller depresjonssymptomene. De funket fint som innsovningsmedisin dog, jeg tar én tablett før sengetid den dag i dag.

Jeg fikk utskrevet resept på Cipralex (escitalopram) i august i fjor, og fikk en merkbar effekt av det. Det tok et par måneder med stadig stigende formkurve før det toppet seg i november/desember. Jeg følte meg til tider "normal". Før Cipralexen scoret jeg ~35 på MADRS (standarisert depresjonstest), i november ble jeg på ny testet og scoret ~5. Da hadde jeg riktignok den lengste perioden med sammenhengende søvn jeg har hatt på ~6 år.

Jeg har ikke merket noen bivirkninger bortsett fra vektøkning, men det kan jeg nok ikke utelukkende skylde på medisinen jeg tar (alder => lavere forbrenning, lite trening, for mye sukker i kosten).

Jeg bruker 1.5 tablett daglig, men jeg vet ikke hvor mye det nytter nå. Dagens moderne antidepressiver (SSRI) virker best mot alvorlig depresjon, slik jeg hadde det da jeg begynte med medisinen. Når symptomene er "milde", har SSRI dårligere effekt enn placebo.

Lenke til kommentar

Men synes det har hjulpet på depresjon som ikke har med den bipolare lidelsen å gjøre.

Interessant - hvordan skiller du mellom den "vanlige depresjonen" og den "bipolare depresjonen"? Hvilke symptomer mener du hører til hvilken type depresjon?

Lenke til kommentar

Jeg var/er klinisk deprimert, type melankolsk, varighet ca 5 år. Jeg har også alvorlige søvnvansker, på grensen til insomnia.

Jeg fikk utskrevet resept på Cipralex (escitalopram) i august i fjor, og fikk en merkbar effekt av det. Det tok et par måneder med stadig stigende formkurve før det toppet seg i november/desember.

Først må jeg si at 5 år med melankolsk depresjon høres umenneskelig lenge ut. . . Godt at du har kommet ut av det nå, iallfall.

Cipralex er det jeg startet på for ikke lenge siden. Jeg vil ikke si at jeg var i min verste periode da jeg begynte med det, men vil tro jeg oppfylte en del av kriteriene for alvorlig depresjon. Så forhåpentligvis får jeg også en stadig stigende kurve.

Ellers interessant det du sier om milde symptomer og SSRI.

Lenke til kommentar
Gjest mel_dep

Ut og ut, fru Blom. Jeg fungerer i hverdagen (mye takket være både Remeron og Cipralex, men aller mest hard jobbing og en fantastisk psykiater) og kan, når det passer seg, bære masken for å skjule den kyniske misantropen jeg har blitt. Spør du meg om fremtid, karriere, stifte familie, tanker om store ting etc., så kommer det sure ølet fram.

Jeg har forresten erfart en bivirkning, som for meg er ubetydelig (og grunnen til jeg glemte å nevne den), men som kan være svært viktig for andre. Seksualdriften/-lysten min er kraftig redusert.

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men synes det har hjulpet på depresjon som ikke har med den bipolare lidelsen å gjøre.

Interessant - hvordan skiller du mellom den "vanlige depresjonen" og den "bipolare depresjonen"? Hvilke symptomer mener du hører til hvilken type depresjon?

De depressive episodene som hører til bi-/unipolar lidelse kommer plutselig og uten noen påviselig grunn. Som regel har jeg hatt det fint en stund, før jeg plutselig blir voldsomt trett og bare kjenner for å sove i flere dager, alt overskudd forsvinner og alt blir svart. Det kjennes også mer "fysisk" ut enn vanlig depresjon, som om det sitter mer i kroppen enn i hodet.

Når det gjelder "vanlig depresjon" kan jeg derimot ofte se klart hvorfor jeg er deprimert. Det kan f.eks være pga. kjærlighetssorg, langvarig søvnmangel osv. Jeg har også prøvd å gjøre meg selv deprimert, i et forsøk på å få litt stabilitet i livet - det er bedre å være konstant deppa enn å svinge opp og ned hele tiden. Og jeg kan klare å holde meg nede helt til hypomanien kommer. Da blir jeg gira og glad uansett, starter all slags prosjekter og tror jeg er konge, og sånn går no dagan :p

Men det ser ut til at Lamictal har den ønskede virkningen, det er en enorm befrielse.

Lenke til kommentar
Gjest Bluesbreaker

Depresjon -vanlig og bipolar. ??? At det arter seg forskjellig?

Emotullprat dette vel?

Er sjøl sjuk nok til å vite hva jeg prater om.

Det gjelder å ville være frisk.

Vil du være sjuk, -så er du det.

Samme hva slags navn du setter på symptomene.

Men det er ikke særlig interessant å ytre seg om å være frisk.

Lenke til kommentar
Gjest bluesbreaker

Emotullprat dette vel?

Å være kvitt Lamictal hadde vært en lettelse.

Lenke til kommentar

Emotullprat dette vel?

Ja, depresjon kan være forskjellig alt etter hva årsaken til den er. Depresjon er ikke én klart definert tilstand, akkurat slik smerte ikke er det. Det er ikke slik at en med bipolar lidelse kun føler det som er inkludert i diagnosen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...