Gå til innhold

Hvordan lage hjemmeside (Til MW2.)

Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet er det foreldrenes ansvar? Uansett er halvparten av Cod spillerene under 18.

ja, det er foreldrenes ansvar og du bryter loven! men det har ikke noe å si om halvparten av cod spillene er under 18. De andre er 16 års grense og du er 14...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du burde droppe hele tanken med "klanside" før du faktisk vet hvordan Internett fungerer. Det er ikke BARE å lage en nettside fra bunnen av det trengs en del basiskunnskap om hvordan ting fungerer først. Du kan jo feks. Begynne med Piczo eller 123hjemmesider eller noe sånt, der kan du bare laste opp bilder og info på det du vil.

En annen ting du kan gjøre er å lage en "fanside" på Facebook.

Endret av Petter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Tror du burde droppe hele tanken med "klanside" før du faktisk vet hvordan Internett fungerer. Det er ikke BARE å lage en nettside fra bunnen av det trengs en del basiskunnskap om hvordan ting fungerer først. Du kan jo feks. Begynne med Piczo eller 123hjemmesider eller noe sånt, der kan du bare laste opp bilder og info på det du vil.

Okei, piczo etc gjor jeg i fjerde klasse. Nå vil jeg bare prøve meg på hjemmeside, ikke bare for laget vårt, men for å bedre min datakunnskap innenfor internett nivået. Siden jeg skal kanskje satse på IT.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det foreldrenes ansvar? Uansett er halvparten av Cod spillerene under 18.

ja, det er foreldrenes ansvar og du bryter loven! men det har ikke noe å si om halvparten av cod spillene er under 18. De andre er 16 års grense og du er 14...

Det er egentlig bare en anbefalt aldersgrense, om du kan henvise til hvor i loven det står at det er påbudt, skal jeg være enig.

Til TS: Dette er ikke noe man lærer over natta. Du må lese, lese og lese. Allerede når jeg var 10 laget jeg hjemmesider, jeg begynte i en alder av 9, men da skjønte jeg ingenting, sånn som du sier det er for deg nå. Jeg ble utestengt fra noen forum, for jeg kom med utrolig mange dumme spørsmål, men tilslutt klarte jeg det.

Okei, piczo etc gjor jeg i fjerde klasse. Nå vil jeg bare prøve meg på hjemmeside, ikke bare for laget vårt, men for å bedre min datakunnskap innenfor internett nivået. Siden jeg skal kanskje satse på IT.

Jeg håper virkelig du leser mer om dette før du evt. søker. På de datalinjene du evt. kan søke på videregående, kommer det meste av fokuset til å være rettet mot, ja, internett. Jeg kjenner flere som går på disse linjene, rundt omkring i landet, og skal selv søke neste år.

Jeg kan anbefalle deg google og www.w3schools.com/html og www.w3schools.com/css

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

jeg tror han mener å si at han kan det grunnleggende i data :p

Jeg forstår ganske mye mer enn du tror, men når jeg har aldri lært meg ting innenfor dette området så skjønner ikke jeg hvordan jeg skal ta det fra sparket. Greit med hjelp, derfor lagde jeg posten her. Ja jeg vet at google fins, men det er så utrolig mye forskjellig info som sier det, så sier en annen side det motsatte! Jeg vil ha rett info, som f.eks L4r5 ga meg.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

da skaffer du deg en bok inne i temaet. Les, les, les. etter kansje 20 timer med lesing kan du lage en nesten fin side som funker til ditt formål.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære deg å lage nettsider råder jeg deg til å ta en titt på noen forskjellige nettsider som lærer det basic html og CSS så kan du jobbe deg videre ifra det.

- http://htmldog.com/

er et fint sted å begynne det er også skrevet slik at folk med lite kunnskap skal forstå det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Så vidt jeg vet så bryter jeg ikke loven! Jeg kan få meg fint inn på en 15 års film på kino, selv om jeg sier jeg er 14? Samme greia, får ikke bot eller noe lignende. Forskjellen her er at foreldrene mine godtar det, uansett så hopper jeg over de scenene på cod som er de verste. Siden jeg syntes de er helt meningsløse. Jeg blir ikke voldsgal av spillet, jeg liker bare teamspill. Har ligget på et godt nivå på css, mast lysten å prøvde cod med noen venner. Derfor spiller jeg det, og det er en av grunnene til at foreldrene mine godtar det.

Hvis du vil lære deg å lage nettsider råder jeg deg til å ta en titt på noen forskjellige nettsider som lærer det basic html og CSS så kan du jobbe deg videre ifra det.

- http://htmldog.com/

er et fint sted å begynne det er også skrevet slik at folk med lite kunnskap skal forstå det.

Neida, har funnet ut at en av de jeg spiller med har en far som har en .no side som vi kan få. Han jobber innen IT, så mye hjelp å få der.

Lenke til kommentar

Hør nå her. Internett er en stor del av pc. Og når du sier at du har kunnskaper om Data og ikke internett ser jeg får meg at du kan programmere med språket Basic.

I internett er det noe som heter Client og Server. Du er foreksempel en Clint som kobler opp mot en server. Og serveren er disuksjon.no.

En domain er bare et .com, .net, .org. Kun et navn. Og det finnes mange gratis tilbudd, som .tk og 100mb.com.

Da regristrer du deg et egent navn som -> Pijus.net (koster penger) og hvis du vil ha et gratis domain navn kommet det til å bli noe sånt: Pijus.tk eller Pijus.100mb.com

En domain er bare et navn, det er ikk en server. Den kobler ikke opp mot noe, og det er her du trenger en server.

En server er et egent webplass på nettet. En server kan du lage selv (din egen ip) eller bruke noen andre sin ip (leie en server). Når du leier en server så får du en ip'n til webserveren som domainet må koble opp mot. Altså så er diskusjon.no plassert på en server. Når du kobler til diskusjon.no så kobler du egentlig til en ip.

Så når du har fått tak i egent domainanvn og koblet den opp mot en server kan du gå innpå domainet og få opp noe. Ferdig med første steg. Nå er det bare å laeg en hjemmeside. Og her må du ha programmerinskunnskaper. La meg ta for meg noen språk:

HTML - Det er et markerinsspråk for tekst, NØDVENDIG.

CSS - Dette er layout språket. Hvordan du vil at websiden skal se ut gjør du via CSS.

PHP - Dette er et kommando språk som sender kommandoer til serveren. Dette språket må du kunne for å gjøre noe som helst på websiden din.

MYSQL - Dette er databasen du bruker. Her kan du bruke PHP til å koble opp mot databasen. Eneste du trenger å vite med MYSQL er hvordan du bruker det (kjenskap til ulike funksjonner) og hvordan du koblet opp mot den.

JAVACRIPT - Dette er et rimelig nytt språk innenfor webutvikling tror jeg. Dette brukes for å tilsette dynamiske elementer til hjemmesiden. Kun fantasien som setter grenser.

Så for å lage en sukkessfull webside må du kunne alle disse språkene. Ja, så du trodde å lage en hjemmeside skulle være enkelt?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Finn fram ein lov som seier at folk som er 14 år ikkje kan spele 19 års spel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...