Gå til innhold

Hvordan lage hjemmeside (Til MW2.)

Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Hei :)

Vi har en nystartet klan som heter eXlip. Vi skal lage hjemmeside, men er ikke sikker på hvordan man gjør det. Er det ikke sånn at sider som har .com må man betale for? Hvordan kan jeg lage en side med .no eller .org? Vil gjerne ha en link til der jeg finner ut hvordan :)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.com - får du for rundt 60-70 NOK.

.org - ca det samme.

.no - må du være en norsk bedrift for å kunne registrere.

Hosting kan koste alt fra noen hundrelapper i året til flere tusen. Du overlever med noe av det billigste i starten. Etter det må du enten lage siden eller finne noe noen andre har laget før deg. Finnes flere CMS-systemer det ute du kan bruke.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hei du. For å først avklare noen punkter.

For å ha en webside så er det to ting som er viktig. Det er en webserver og en domain (.com,org,.net). Det er domainen som kobbler opp mot serveren. Begge dette her koster penger, og webserver og domain leies.

Kanskje det lettese er å leie en webserver som hostgator.com. Å sette opp en hjemmeserver er bare tas og stress og serveren må være på 24/7.

For å lage en webside trenger du å kunne programeringsspråk. Anbefaler først å begynne med HTML (ikke programmersingspråk) men et Mark-Up språk for teksten. Så har vi CSS for designet og PHP/MYSQL for kommandoer og koble opp mot en database.

Altså. Først må du løre HTML, så CSS og til slutt PHP.

Jeg vet hvordan man setter opp en server, kobler opp mot domain, installerer script og database og ordner opp alt. Men aldri orket å gå in-deep om programmering. Holder meg mer til desktop programmering som C#

Bare å PM meg hvis du trenger videre hjelp.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hei du. For å først avklare noen punkter.

For å ha en webside så er det to ting som er viktig. Det er en webserver og en domain (.com,org,.net). Det er domainen som kobbler opp mot serveren. Begge dette her koster penger, og webserver og domain leies.

Kanskje det lettese er å leie en webserver som hostgator.com. Å sette opp en hjemmeserver er bare tas og stress og serveren må være på 24/7.

For å lage en webside trenger du å kunne programeringsspråk. Anbefaler først å begynne med HTML (ikke programmersingspråk) men et Mark-Up språk for teksten. Så har vi CSS for designet og PHP/MYSQL for kommandoer og koble opp mot en database.

Altså. Først må du løre HTML, så CSS og til slutt PHP.

Jeg vet hvordan man setter opp en server, kobler opp mot domain, installerer script og database og ordner opp alt. Men aldri orket å gå in-deep om programmering. Holder meg mer til desktop programmering som C#

Bare å PM meg hvis du trenger videre hjelp.

Snakk norsk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...