Gå til innhold

Frykter storulykker på aldrende plattformer


Anbefalte innlegg

Se sak på NRK.no

 

Halvparten av alle olje- og gass-installasjoner på norsk sokkel er i ferd med å gå ut på dato. Men Statoil ønsker å forlenge levetiden deres, til tross for at Petroleumstilsynet frykter storulykker.

 

Hva tror vi, er vi best i verden uansett, og om det går galt er det sannsynligvis noen andres skyld?

 

Og når jeg tenker meg om, så snakker de vel her om faste installasjoner? Det slår meg at blant boreriggene, flyterne, dupper det jo rundt rustholker fra 70-tallet der ute. Det er jo disse som gjør noen av de virkelig kritiske boreoperasjonene også, er det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og når jeg tenker meg om, så snakker de vel her om faste installasjoner? Det slår meg at blant boreriggene, flyterne, dupper det jo rundt rustholker fra 70-tallet der ute. Det er jo disse som gjør noen av de virkelig kritiske boreoperasjonene også, er det ikke?

 

Det er faste installasjoner som er fokus ja, siden det er veldig dyrt å bytte ut disse :)

Flyttbare innretninger driftes ikke av Statoil, men trenger bare en godkjenning av Ptil for å operere i norske farvann så vidt meg bekjent. Krav om strukturell integritet tas da hånd om av klasseselskapet (DnV, Lloyds, ABS).

 

Flytende rigger er de som gjør boreoperasjonene, men her er det også stor forskjell på skrog og boreutstyr - skrogene blir også byttet ut med (u)jevne mellomrom. Enten som skrap, eller så blir de solgt til firmaer som opererer i fjerne hav. Den eldste flyttbare innretningen jeg har vært på er West Alpha, en 86 modell - og det er lite på den riggen som er originalt.

Boreutstyret blir skiftet oftere, rett og slett for å kunne gjøre de kritiske boreoperasjonene du nevner :)

 

Nå er det også en veldig stor forskjell mellom en 1970 rig og en 1980 rig. I mye større grad enn det er forskjell på en 2000 og en 2010 rig. Krav om strukturell redudans mener jeg ble innført etter Kielland ulykken i 1980, og forskning rundt utmatning skjedde i stor grad også i den perioden.

 

Edity:

Fant artikkel om rig alder i nordsjøen:

http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?id=28624

Songa Trym som nevnes i artikkelen er fra 1976.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

34 år.

 

Det er uproblematisk å ha så gamle stålstrukturer så lenge de er tatt godt vare på.

Og det er nettop det som er kjernen i Ptil's undersøkelser om levetidsforlengelse.

 

Er det ikke sant at det er enorme rustproblemer innen oljeboring og rigger? Saltvann og i tillegg svovel fra brønnen gjør vel sitt.

 

Om man ikke bytter ut alt gammelt så har man alltid et svakt punkt.

Lenke til kommentar

Er det ikke sant at det er enorme rustproblemer innen oljeboring og rigger? Saltvann og i tillegg svovel fra brønnen gjør vel sitt.

 

Korrosiv brønnstrøm er årsak til at produksjonsystemer byttes ut oftere enn skrog, ja.

Saltvann er kun et problem hvis man ikke har prosjektert byggverket for korrosjon. Et betydelig korrosjonsmonn legges vanligvis inn i stålstrukturer, slik at de vil kunne se helt for jevelige ut; men enda være sterke nok for det de skal tåle.

 

Man trenger ikke bytte ut "alt gammelt". Man trenger å bytte ut det som ikke lever opp til spesifikasjonene lenger. Det er som nevnt ikke noe problem med gamle stålkonstruksjoner, så lenge de vedlikeholdes.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...