Gå til innhold

Uhøytidlig test av sRAW og ISO egenskaper

Anbefalte innlegg

Har fundert litt over sRAW mulighetene på mitt Canon EOS 50D. Leste på nettsiden til Canon om hvorfor dem valgte å utvikle disse formatene. Og mange av argumentene virker fornuftig, trenger vi egentlig alle de megapikslene som vi har til rådighet?

Men under min søken fant jeg ut at noen påstod at sRAW presterte bedre under høye ISO verdier enn selve RAW filen, og jeg måtte bare teste ut denne påstanden.

Under har jeg postet tre foto på ISO 3200, 6400 og 12800. Alle er tatt med f/13 og croppet 100% og kommer rett ifra kameraet.

ISO 3200:

post-36746-1278882331,2011_thumb.jpg

ISO 6400:

post-36746-1278882336,4853_thumb.jpg

ISO 12800:

post-36746-1278882342,1755_thumb.jpg

For mitt utrente øye virker det som sRAW2 gir de beste bildene ved høye ISO verdier, noe jeg tror kommer pga mindre megapiksler til å gi støy. Hvis man er i en situasjon der man absolutt MÅ bruke høye ISO verdier, kan man jo uansett ikke skrive dem ut på svære plakater når kvaliteten er slik som dem kommer ut av mitt kamera, så sRAW2 i kombinasjon med post processing ser ut til å være "redningen".

1. Jeg fant ikke helt ut av hvordan sRAW lages, om kameraet kun tar ett RAW bilde og nedskalerer det, eller om kameraet gjør noe mer finurlig, noen her som vet mer?

2. Virker sRAW2 bedre kun fordi bildene er mindre, er det i realitet like mye støy? Med andre ord, om man nedskalerer RAW til sRAW2 størrelse, vil bildene da bli "identiske" mtp støy? Tok meg tiden til å legge til nedskalert RAW. Ble ikke noe særlig klokere hmm.gifVirker ikke som om sRAW2 i det hele tatt har noe for seg annet enn mindre størrelse, kanskje motivet ikke er representativt for egenskapene til RAW og sRAW?

Endret av picatta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Virker sRAW2 bedre kun fordi bildene er mindre, er det i realitet like mye støy? Med andre ord, om man nedskalerer RAW til sRAW2 størrelse, vil bildene da bli “identiske” mtp støy?

Prøv å nedskaler RAW bildene dine til sRAW størrelse og se om det er en forskjell da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...