Cerwell Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hei ale sammen. Jeg trenger litt veiledning i valg av SQL server. I dag: Jeg bygger i VB.net og bruker MS SQLExpress2005 med Management studio. En hyggelig løsning for en ufaglært. Utfordring: Nå skal jeg nedgradere maskinvaren på serversiden og kommer under kravene til MSSQL2005 (cpu prefetch). Spørsmål: Kan dere anbefale en SQL server jeg kan bruke mot VB.net (og som kanskje inkluderer et managent interface)? Annet: Generelle synspunkter og kommentarer mottas selvfølgelig også med takk! Hilsen Cerwell Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Problemstillingen din er umulig å svare på uten mer info. Hvor stor er databasen(e), hvor mange samtidige brukere, hvor mange forespørsler mot databasen per sekund? Alt dette har mye å si for hvilken HW du bør velge. Det hjelper lite at du klarer å installere SQL Server hvis hardwaren ikke er tilstrekkelig for å takle presset mot serveren. Gi litt mer info om hvilken HW du har, hvor store databasen(e) er, forespørsler, antall smatidiger brukere etc. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 @Kaffenils: Jeg ser den. Jeg har nå satt opp MySql og skal forske litt på den. Applikasjonen er en datalogger. Det blir ca 400 inserts i døgnet og forespørsler en sjelden gang fra opptil 2 brukere. Data pr insert: 1x int, 1x tinyint, 1x timestamp, 1x decimal. Som du ser er presset enormt. Maskinen jeg nedgraderer til er en Via Samuel II @ 533Mhz, 760Mb Ram & 40Gb Hd. Den tjener i dag som filserver for opptil to brukere. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hallo! Jeg ville gjerne sett den maskinvaren som IKKE hadde klart å ta unna dette. Minner meg om kravene til embedded-løsninger jeg brukte 8-bit prosessorer for å løse tidlig på 90-tallet. Radlekatt Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hva med å prøve FirebirdSQL (firebirdsql.org)? Multi-OS støtte, veldig liten installasjon (ca 10MB). Serveren bruker 2-4 MB når den starter. Hver connection krever 115KB. Min HW er 486 DX66, 64MB RAM, diskplass avhenger selvfølgelig av databasestørrelser. Firebird hevder å være ACID-compliant. Om dette stemmer vet jeg ikke. Firebird er lisensiert under en open source lisens, så du må nesten selv avgjøre om lisensbetingelsene passer deg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 SQLite er det du trenger, er god integrasjon med Visual Studio og .Net. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 SQLite er det du trenger, er god integrasjon med Visual Studio og .Net. SQLite er vel bare en fildatabase, mens Firebird er en client/server database. Trådstarter må nesten ta stilling til hva han/hun trenger. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Takk for innspill alle sammen. Jeg kjører fortsatt på MySQL og jeg kommer nok til å prøve det en stund til. Har ikke funnet noen ulemper så langt. Det ble uansett tap til Microsoft,noe VIA maskinen setter pris på. Med mindre dere har noen flere tanker om saken, så legger jeg tråden død. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Det ble uansett tap til Microsoft,noe VIA maskinen setter pris på.Ja, med så enkle behov som du har så ville det vært å skyte spurv med kanon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå