rioi Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg driver altså å funderer på å begynne som lærling som signalmontør. Har tatt fagbrev som elektriker gruppe L allerede så har godt grunnlag for å gå videre som signalmontør. Grunnen til at jeg har lyst til å prøve meg på noe annet er at jeg ikke trives så godt med å reise rundt som serviceeletriker til forskjellige kunder . Kunne tenkt meg å ha en fast arbeidsgiver. Er også veldig interessert i å flytte på meg. Vil aller helst til Trondheim. Noen som har noen kunnskaper om signalmontørfaget her? Er det kun jernbaneverket som er aktuell arbeidsgiver? Hvordan er lønn, arbeidsmiljø, goder osv? er interessert i all mulig info fra folk som er eller kjenner folk som er signalmontører. Takker for svar:) Lenke til kommentar
Effon Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hey. Jeg kjenner en som har jobbet som signalmontør, og han var veldig fornøyd med den jobben og hadde nok ikke sluttet om det ikke var pga årsaker utenfor jobben. De fleste signalmontører jobber 1 uke på og en uke av. De tjener relativt godt, uten at jeg har oversikt over akkurat lønnsnivået. Det er vel Baneservice som er den mest aktuelle arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Nå har jeg bare hørt dette fra folk som jobber i jernbaneverket. Lønn: De sa de hadde en lønn på 360-450 000 kr i året. Tror det var med overtid etc. Og som jeg skjønte hadde de en god del timer med overtid. De har vakter (vet ikke hvordan du får betalt for det. Om det er fast i døgnet eller om du får mye hvis det skjer noe). Og de jobber en god del på natten (de i jernbaneverket). Må jobbe når toget ikke går, og noen ganger er det på natten :/ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hva med energimontør? Hvis man ikke er redd for høyder og liker å gå i utmark uansett vær så er det vel ikke den helt store forskjellen sånn sett. Dog vet jeg ikke nøyaktig hva signalmontøren gjør (er det alt strømoplegget til tog, inkl. kjøreledninger?). Uansett må man i utmark på et eller annet tidspunkt. Så man burde ikke være redd for å jobbe ute. Når det gjelder lønn er det i samme området som elektriker og signalmontør. Men lønna vil variere, da man får en del overtid i forbindelse med linjefeil etc. Her i området jobber alle energimontører vanlig dag (07:30 - 15:30), også har de vaktordning i tillegg. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Dog vet jeg ikke nøyaktig hva signalmontøren gjør (er det alt strømoplegget til tog, inkl. kjøreledninger?). De driver med alt av signaler til toget. Når spor skal skifte via pls, lys skifter osv (det meste skjer via pls styringer etc). Har ikke noe med kjøreledninger, det er det noen andre som driver med. Husker ikke helt hva det yrket heter. Hva med energimontør? Hva vil du vite? Hva de gjør? Lønn? For å si det kort driver de med det meste av høyspent. Inntak til hus, transformatorer etc. Når det kommer til lønn ligger de på litt over hva en elektriker tjener. Det er før overtid etc. Lenke til kommentar
need4acr Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) det er stor etterspørsel etter signalmontører over hele landet. først å fremst for å jobbe som signal montør mpn man ha 2,5 år med utdanning innenfor jernbanen før man kan kalle seg signalmontør. man må også skaffe seg nytt fagbrev som signalmontør med teoretsik og praktisk fagprøve. lønn under utdanning og 6 mnd i oslo på hotell for å gå på skole der. aktulelle arbeidsgivere : jernbaneverket: dagtid med vaktordning. ca lønn uten tillegg ferdig utdannet lønstrinn 49 i staten. vakttillegg hver 4 eller 5 uke alt etter turnus 8800,. reel årslønn med tillegg 500 000 - 700 000,- jernbaneverket tilbyr lønn under utdanning i 2,5 år på lønnstrinn 17-31 alt etter tidligere jobberfaring og utdannelse. strukton rail: 1 uke på en uke av og 10 timers arbeidsdager 7 dager i uka. ikke overtidsbetaling i turnusen men muligheter for å jobbe utenom turnus. ca årslønn 500.000 baneservice: 1 uke på en uke av og 10 timers arbeidsdager 7 dager i uka. ikke overtidsbetaling i turnusen men muligheter for å jobbe utenom turnus. ca årslønn 400 000 norsk jernbanedrift:1 uke på en uke av og 10 timers arbeidsdager 7 dager i uka. ikke overtidsbetaling i turnusen men muligheter for å jobbe utenom turnus. ca årslønn 600.000 er flere firma i norge som har signalmontører feks t-banen i oslo og gråkallbanen i trondheim jobben består av å kontrollere og/eller bygge signal anlegg. samt feil retting og vedlikhold. på jernbaneverket er det aldri 2 like dager,sjansen for å kjede seg er minimal hvis du interesserer deg for faget. arbeidsmiljøet er stort sett bra over hele fjøla, men personlig trives jeg best med helgefri. trygg jobb uansett siden det er altfor lite signalmontører i norge og det trengs mange flere. sjelden natt arbeid på stekningene utenfor oslo eller på bergensbanen. Endret 5. januar 2012 av need4acr Lenke til kommentar
need4acr Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Dog vet jeg ikke nøyaktig hva signalmontøren gjør (er det alt strømoplegget til tog, inkl. kjøreledninger?). De driver med alt av signaler til toget. Når spor skal skifte via pls, lys skifter osv (det meste skjer via pls styringer etc). Har ikke noe med kjøreledninger, det er det noen andre som driver med. Husker ikke helt hva det yrket heter. det er nesten ikke pls styringer på jernbanen det meste styres med rele. mye mekanisk jobb og feilretting kjøreledninger er det KL-montøren som jobber med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå