Grinchen Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Si at jeg planter noens fingeravtrykk på et åsted for en alvorlig forbrytelse. Jeg har ikke gjort forbrytelsen, men den jeg "framer" blir tatt for forbrytelsen. Senere finner de ut at jeg har plantet bevis i denne saken. Hva slags straff får jeg? 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Si at jeg planter noens fingeravtrykk på et åsted for en alvorlig forbrytelse. Jeg har ikke gjort forbrytelsen, men den jeg "framer" blir tatt for forbrytelsen. Senere finner de ut at jeg har plantet bevis i denne saken. Hva slags straff får jeg? Syns nå du la dette veldig suspekt fram vel du blir dømt for å klusse med bevismatreale og siden dette var en så serous crime måtte du nok ha ventet deg fengsel straff. Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Det er bare et hypotetisk spørsmål og du står selvfølgelig fritt til å bedømme min karakter etter ditt eget godtforfinnede... 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Det er bare et hypotetisk spørsmål og du står selvfølgelig fritt til å bedømme min karakter etter ditt eget godtforfinnede... Beklager var ment som en spøk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Strafferammen er fra bøter til fengsel i inntil 2 år, jfr straffeloven § 132. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 § 132 nemner også "På den som har handlet i hensikt å unndra seg selv eller noen av sine nærmeste fra forfølgning, straff eller særreaksjon, kommer straff ikke til anvendelse." Betyr dette at du ikkje kan bli straffa for å plante bevis dersom du sjølv (eller dine nærmaste) er skyldige i saka? Med andre ord, dersom du begår ei alvorleg forbrytelse (drap) så kan du liksågodt prøve å få naboen dømt for drapet sidan du ikkje får meir straff for å prøve. Synest dette høyrest litt rart ut, burde du ikkje få ekstra straff for å ha prøvd å få ein uskuldig person dømt? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Er veldig enig med ressonementet ditt "The Avatar". Det menes nok at om man handler "i selvforsvar" for unngå ufortjent straff/forfølgelse (f.eks. som politisk flyktning i et diktatur) kan man ikke bli straffet, eller noe slikt. Å unngå straff om man framer noen for å unngå å bli tatt for en forbrytelse man selv har begått, høres jo helt bakvendt ut. I et slikt tilfelle synes jeg faktisk straffen skulle vært høyere. Snakk om dårlig moral. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det er forskjell på å handle i den hensikt å unndra seg selv forfølgelse; og å handle i den hensikt å både unndra seg selv og "frame" noen andre. Her er det mye tyske landssviksaker om folk som har brent NS-arkiver, så jeg har ikke klart å finne noen dom som sier akkurat dette. Dette faller vel for så vidt inn under virkeområdet til straffeloven §§ 168 / 169 (antageligvis også § 170), bestemmelsene om falsk anklage. Jeg mener (merk da at jeg ikke vet) at den tiltaltes rett til ikke å inkriminere seg selv ikke går så langt at den skaper noen rett til å "frame" andre. Jeg forstår her "framing" slik at man ikke bare legger skylda på noen andre, men man tilrettelegger aktivt tekniske og andre bevis slik at de skal peke i retning at noen andre har gjort det. (Antageligvis vil en eller annen komme og si jeg tar feil her - som sagt så vet jeg ikke, og min overfladiske research har ikke gitt noe grunnlag for en konklusjon.) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Var vel eigentleg det eg kom til også. Det er forskjell på å rydde opp på åstedet slik at alle spor som viser til at det var deg er fjerna og det å plassere ut spor på åstedet for at andre skal bli dømt. I det fyrste tilfellet så vil resultatet bli ei uløyst kriminalsak, i det andre tilfellet vil resultatet være ein uskuldig person i fengsel. Men, etter det som vi har funnet til no så er det einaste handfaste som vi kan vise til at straffen for dette er opp til 2 års fengsel. (Sjølv om eg håper det blir praktisert på ein anna måte). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå