Gå til innhold

Arkeolog: Veien før og etter

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år som lurer på hvordan det er å studere på forskjellige universiteter for å bli arkeolog, hvordan undervisningen og livet som arkeolog student er og hvordan det er å jobbe som arkeolog.

Jeg har hørt at undervisningen i Oslo ikke er så bra siden mange arkeolog studenter drikker mye. Er dette sant? Og hvordan er det i andre byer, som foreksempel Trondheim?

Er undervisningen bra? Får man oppleve feltarbeid?

Jeg vet at det er vanskelig å skaffe seg jobb etter at man har utdannet seg arkeolog, men hvis man virkelig brenner for det burde man vel satse? Mye flytting blir det jo, er muligheten for jobb i utlandet innen rekkevidde?

Jeg har mange spørsmål, og håper noen kan svare. På forhånd; takk! :)

Endret av Crystal93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at undervisningen i Oslo ikke er så bra siden mange arkeolog studenter drikker mye.

Er dette negativt? Tror det er andre statistikker du heller bør se på før du tenker på hvor mye studentene på studiet ditt drikker. Se heller på antall ikke fullførte, pris for bolig, internasjonal rang i stedet for hvor mye folk drikker.

Hvor har du det i fra, dog? Meg bekjent drikkes det omtrent like mye per capita student i Bergen, Tromsø og Trondheim som i Oslo.

Lenke til kommentar

Mente ikke å ta det så langt, men bare lurte pga. noe en annen skrev på et annet forum som

det var så mange som sa seg enig i. Bare lurte på om det var noe stort å ta opp. Jeg vet det er mye annet å se på, selvsagt mye som er viktigere.

Har du noe tips til hvilken skole jeg vil få best utbytte fra? Eller noen universiteter du vil snakke godt om?

Lenke til kommentar

Det er jo godt å høre, men lurer på andre spørsmål også. Vil ikke at det skal fokuseres så mye på denne påstanden. Men.. Hvordan er utdanningen på de ulike universitetene? Er det noen som er utdannet som arkeolog som vil fortelle litt om utdanningen og hvordan jobben som arkeolog er?

Lenke til kommentar

Jeg ville undersoekt hvordan mulighetene er for "i verste fall" (ikke noe vondt om laerere, men for mange, dog ikke alle, er det aa bli laerer noe de foerst tenker seg etter at andre jobbmuligheter faller bort, selv om de ofte finner ut at de liker jobben) aa faa jobb som laerer i skolen med en arkeologiutdannelse. Dette er som kjent en mulighet dersom man har bl.a. det rene historiestudiet. Hvis det er vanskelig aa faa jobb som laerer med en arkeologiutdannelse, evt. at det krever betydelig etterutdannelse annet enn pedagogikkurset, ville jeg vurdert historiestudiet dersom det ikke er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg studerer arkeologi, men kjenner flere som studerer det her i Trondheim. Felles er vel at du MÅ ha mastergrad for å ha noen sjanse for å få deg jobb, og de fleste får seg ikke relevante jobber, pga. et mettet arbeidsmarked. Det er ellers veldig sesongbasert jobbing, det vil si at du stort sett jobber om våren og sommeren, men resten av året er uten jobb, noe som kan gjøre det økonomiske litt spennende, med mindre man får til annen jobbing, relevant eller ikke, i tillegg.

Lenke til kommentar

Takk for svarene og dere har helt rett begge to. Jeg har hørt at det er veldig få jobbmuligheter. Med mange utdannede arkeologer vil det bli konkurranse for jobbene. Da kunne man ønske man hadde kontakter i miljøet.. Man må jo også være villige til å flytte på seg, og jeg vil også være åpen for å prøve lykken i utlandet. Man må jo forsøke for å nå drømmen..? Og som du nevner EvileyeS, må man ha mastergrad for å ha tittelen arkeolog, så det blir år med studering. Og som Operg så fint sa, så kan man "i hverste fall" bli lærer i enten arkeologi eller historie. Og disse mulighetene vil jeg også sjekke. Men, dere og alle som leser denne meldingen, dere er vel enig med at man må følge drømmen?

Endret av Crystal93
Lenke til kommentar

Gå for drømmen din!

Husk å ha en plan B, drømmen din behøver ikke være det du leter etter.

Men vil du virkelig bli pensjonist, og fremdeles tenke på at du ikke fulgte drømmene dine som liten ? Da får du heller følge dem nå, enten driter du deg loddrett ut, eller så treffer du jo blink.

Jeg dreit meg ut! Var morro uansett da

Lenke til kommentar

Godt sagt Darket. ;) Plan B må jeg jobbe litt med..

Det ville vært trist å sitte som 70/80-åring å fortalt at jeg heller burde oppleve verden som ung, det ville nok barnebarna blitt lei av å høre på, haha :p

Bare vil komme med et lite spørsmål; hvis det er noen som er arkeologer eller vet mye om det, hvordan er en arkeologs hverdag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...