FrozenFish Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Saken: det har gått snart 7 mnd. siden NAV mottok søknad om uførepensjon. Saken er ennå ikke ferdigbehandlet. Ifølge saksbehandler sendte de purring til fastlege for over 1 mnd. siden, for å få en uttalelse/dokumentasjon fra ham og kan ikke ferdigbehandle søknad før denne foreligger. Det hører med til historien at det var NAV selv som oppfordret til å søke uførepensjon etter flere misslykede attf. tiltak. Jeg mener å ha lest at dersom en lege ikke svarer inne rimelig tid på slike henvendelser, har NAV tiltak for at legen får "fingeren ut". Mener jeg leste dette i et rundskriv.... Er det noen som vet noe om dette? Takker! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 NAV har visse tiltak, ja. Men sjansene for at du får nyte godt av dem er små. Tiltakene det gjelder er hjemlet i folketrygdloven §§ 25-6 og 25-7. Kort sagt innebærer en slik beslutning at NAV ikke lenger tar hensyn til legens faglige erklæringer (legeerklæringer / sykemeldinger fra legen utløser ikke lenger rett til trygdeytelser), og i de mer alvorlige tilfellene at legen ikke lenger får refundert honorarer o.l. fra NAV. Vilkåret for førstnevnte reaksjon er at legen ikke svarer innen rimelig tid. Hva som er "rimelig tid" varierer litt avhengig av hva man ber legen om å gjøre - men 2-3 uker pleier å være vanlig. For sistnevnte reaksjon kreves det at legen bryter en lovbestemt plikt. God forvaltningsskikk tilsier at det purres minst en gang (normalt 2) før man varsler om/vurderer mulige sanksjoner. Så det kommer nok til å ta en del tid ennå før "the big guns" kommer på banen. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Takker for svaret, krikkert. Jeg var i folketrygdloven å så der, leste kanskje litt fort, men jeg så det med honorar... Ja , du har rett, det er nok meget tvilsomt at det blir aktuellt med noe av dette ovenfor denne legen. Takker så mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå